۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷

دانش آموزانی که با ارابه های مرگ به مدرسه می روند

دانش آموزان روستایی شهرستان مرزی راز و جرگلان خراسان شمالی به علت ضعف در حمل و نقل عمومی و کمبود سرویس مدارس، با موتور سیکلت، دل به جاده می زنند و خود را به مدرسه می رسانند.
کد خبر : ۳۸۵۰۴۳
صراط:دانش آموزان روستایی شهرستان مرزی راز و جرگلان خراسان شمالی به علت ضعف در حمل و نقل عمومی و کمبود سرویس مدارس، با موتور سیکلت، دل به جاده می زنند و خود را به مدرسه می رسانند.
به گزارش ایرنا، تردد دانش آموزان پسر دبیرستانی با موتورسیکلت، آن هم بدون داشتن گواهینامه، در جاده هایی که گفته می شود ایمنی مناسبی هم ندارند، سبب نگرانی بسیار والدین شده است. این شهرستان 12 هزار نفر دانش آموز دارد.
در این میان آموزش و پرورش می گوید وظیفه ای برای جلوگیری از استفاده دانش آموزان از موتورسیکلت ندارد اما خطرات تردد با این ارابه های مرگ به خانواده ها و دانش آموزان گوشزد شده است.
شهرستان راز و جرگلان به علت نامناسب بودن زیر ساخت های حمل و نقل عمومی بیش از سایر شهرها با مشکل درگیر استفاده جوانان و نوجوانان از موتور سیکلت روبه رو است و در این راستا بسیاری از دانش آموزان پسر بویژه در روستاها برای رفت و آمد به مدرسه از این وسیله نقلیه استفاده می کنند.
پراکندگی روستاها سبب شده تا مدرسه ای در یک روستا به عنوان مرکز پذیرای دانش آموزان دبیرستانی روستاهای اطراف باشد و پسران نوجوان مسیر خانه تا مدرسه را در جاده ها با موتورسیکلت تردد کنند.

* تذکر لازم داده شده است
دبیر یکی از دبیرستان ها در روستاهای شهرستان راز و جرگلان در این باره گفت: متاسفانه برخی از دانش آموزان ما به علت مسافت زیاد با موتور سیکلت به مدرسه رفت و آمد می کنند و این تردد در جاده های روستایی سبب نگرانی ما نیز است.
وی به شرط ذکر نشدن نامش در خبر افزود: مدیر مدرسه بارها به خانواده ها و دانش آموزان در باره خطرات تردد با موتورسیکلت تذکر داده است اما بازهم این مشکل وجود دارد.

* ضعف در خدمات حمل و نقل عمومی
دبیر دبیرستان روستای یکه صعود شهرستان راز و جرگلان هم گفت: دانش آموزان در این روستا به علت مسافت نسبتا زیاد روستاها و نبود حمل و نقل عمومی، برای تردد در جاده ها از موتور استفاده می کنند.
وی خاطرنشان کرد: ناایمن بودن موتور سیلکت از یک سو، نداشتن گواهینامه برای استفاده از این وسیله نقلیه ناایمن از سوی دیگر جان دانش آموزان را به خطر می اندازد.

* مشکل سرویس مدارس
مدیر آموزش و پرورش شهرستان راز و جرگلان نیز با بیان اینکه برای ما میسر نیست که استفاده از موتورسیکلت برای دانش آموزان را ممنوع کنیم اظهار کرد: تنها کاری که مدیر مدرسه می تواند انجام دهد، این است که اجازه ندهد موتور سیکلت داخل مدرسه آورده شود، دانش آموزان از خانه تا مدرسه با موتور می آیند، اما از آنجایی که اجازه ندارند موتور سیکلت را به محوطه مدرسه بیاورند، آن را در جای دیگری می گذارند.
محمدمهدی محمدی اظهار کرد: تردد دانش آموزان با موتور سیکلت در شهرها به ندرت دیده می شود اما دانش آموزان روستایی برای رفت و آمد به مدرسه از این وسیله نقلیه ناایمن استفاده می کنند.
وی افزود: دبیرستان الغدیر در یکه صعود که از روستاهای اطراف خود دانش آموز دارد، یکی از مدارسی است که دانش آموزان پسر برای رفت و آمد در جاده های روستایی از موتور سیکلت استفاده می کنند.
وی گفت: رفت و آمد دانش آموزان پسر با موتور سیکلت یکی از دغدغه های جدی همکاران ما است و در این باره تذکرهای زیادی به دانش آموزان داده شده است اما تاثیرگذار نبوده است.

* جان باختن یک دانش آموز راکب موتورسیکلت
محمدی افزود: تابستان امسال یکی از دانش آموزان هنگام تردد در معابر شهر با موتورسیکلت دچار سانحه شد و جان خود را از دست داد و اینکه دانش آموزی به علت سهل انگاری و در اختیار داشتن وسیله نقلیه مزبور جان خود را از دست داد برای همه تاسف انگیز است.
وی گفت: خانواده ها باید بیش از پیش مراقبت فرزندان خود باشند و با دست خود اسباب ایجاد خطر و تهدید برای جان فرزندشان را مهیا نسازند.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان راز و جرگلان اظهار کرد: تردد دانش آموزان پسر با موتور سیکلت علاوه بر معابر شهری در روستاها نیز مشاهده می شود و دانش آموزان پسر برای تردد به مدرسه از این وسیله نقلیه نا ایمن استفاده می کنند.
وی در باره کمبود سرویس مدارس برای دانش آموزان روستایی گفت: آموزش و پرورش، برای سرویس مدارس دانش آموزان روستایی این شهرستان ماهیانه 120 میلیون ریال هزینه می کند و همین میزان نیز باید توسط خانواده ها پرداخت شود اما برخی از خانواده ها توان پرداخت این میزان هزینه را ندارند.
وی خاطرنشان کرد: البته سرویس مدارس تنها دانش آموزان ساکن در شعاع بیش از 2 کیلومتری شهر را پوشش می دهد و دانش آموزان ساکن در مسافتی کمتر از این طول، نمی توانند از سرویس مدارس برخوردار شوند.
محمدی گفت: اکنون تمام دانش آموزان روستایی زیر پوشش خدمات سرویس مدارس هستند اما به علت کمبود سرویس این ناوگان با ظرفیت بیش از حد مجاز اقدام به جابه جای دانش آموزان می کنند.

* موتورسیکلت ناایمن ترین وسیله نقلیه
رئیس پلیس راه خراسان شمالی نیز با اشاره به اینکه موتور سیکلت، ناایمن ترین وسیله نقلیه برای تردد در جاده ها و معابر است گفت: کاهش ایمنی تردد با این وسیله نقلیه زمانی که راکب آن گواهینامه ندارد بیشتر می شود.
سرهنگ علیرضا حسین زاده اظهار کرد: در برخورد با راکبان موتور سیکلت متخلف، اولویت ما با متخلفانی است که کلاه ایمنی ندارند و البته در میان متخلفان نوجوانان و پسران در سن مدرسه نیز وجود داشته است.
وی درباره ادعای خانواده ها در زمینه کمبود سرویس مدارس گفت: در صورتی که تردد علت دانش آموزان با موتور سیکلت، کمبود سرویس مدارس و یا مشکل در تامین هزینه ها باشد، باید دهیاری ها مراتب را به پلیس راه اعلام کنند تا با مکاتبه با فرمانداری نسبت به تامین سرویس مدارس اقدام شود.
رئیس پلیس راه خراسان شمالی گفت: به خانواده ها توصیه می شود بیش از پیش نسبت به خطراتی که جان فرزندان خود را تهدید می کنند، حساست داشته باشند و در برابر احساسات و هیجان های نوجوان خود برای تهیه موتور سیکلت کوتاه نیایند.
وی تصریح کرد: بعضا نوجوان به خاطر هیجان و شوری که موتور سیکلت دارد خانواده را مجبور به تامین این وسیله نقلیه می کند اما با یک اشتباه در رانندگی، عواقب جبران ناپذیری تمام خانواده را دامن گیر می کند و بعضا سبب از دست دادن نوجوان و دادغدار شدن خانواده می شود.
سرهنگ حسین زاده گفت: موتورسیکلت سواران در معرض شدیدترین و بدترین آسیب ها و خطرات تصادف هستند زیرا توانایی کنترل و حفظ تعادل در این وسیله نقلیه بسیار کم است.

فرمانده انتظامی خراسان شمالی هم بدون اشاره به میزان تصادفات موتورسیکلت سواران شهرستان راز و جرگلان گفت: از 680فقره تصادف درون شهری ثبت شده در سه ماه نخست امسال در 23 آن راکبان موتورسیکلت مقصر بودند.

* گزارشی از تردد دانش آموزان با موتور سیکلت نداشته ایم
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی در این باره گفت: تا کنون گزارشی از تردد و رفت و آمد دانش آموزان به مدرسه به ما گزارش نشده است.
براتعلی حاتمی اظهار کرد: به هر حال رفت و آمد دانش آموز به مدرسه باید در کنترل خانواده ها باشد و ما نمی توانیم دخالتی در امور بیرون مدرسه داشته باشیم.