۲۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۳

اسرائيل در سودان پايگاه هوايي می‌سازد

گزارش هاي مطبوعاتي از تصميم اسرائيل براي ساخت يک پايگاه هوايي در سودان جنوبي حکايت دارد.
کد خبر : ۳۸۷۰۲

به گزارش مشرق، سایت العالم به نقل از روزنامه "القدس العربي" چاپ لندن نوشت: اسرائيل تصميم دارد يک پايگاه هوايي در استان هاي الوحده و أعلي النيل در سودان جنوبي احداث کند و نيز درصدد است تا يک نیروگاه توليد برق را در منطقه "نمولي" تاسيس کند.

روزنامه سوداني "الانتباهة" نوشت، نمايندگان اسرائيلي طرح ايجاد يک نیروگاه توليد برق در شهر "نمولي" در کنار کانال هاي آبي با هدف جبران آب هاي تبخير شده  را با مسئولان دولت سودان جنوبی بررسي کرده اند.

کارشناسان اسرائيلي مهلت دو ماهه را براي آغاز فعاليت ايستگاه توليد برق تعيين کرده اند و سرمايه گذاران صهيونيست نيز فعاليت در ايستگاه تصفيه آب واقع ميان " النيل الأزرق " و کشور اتيوپي در مرزهاي سودان جنوبي را آغاز کردند.

به گزارش اين روزنامه سوداني ، مسئولان نظامي در پايگاه بلفام کار گذاشتن برج هاي مراقبت مرزي با دولت سودان را که به دستگاه هاي نظارت کنترل دماي پيشرفته درمناطق " راجا " و شمل أعالي النيل و در مرزهاي ميان نيل آبي و استان الوحده مجهز است ، آغاز کردند.

اسرائيل همچنين تصميم دارد پايگاه هايي را براي نيروهاي مرزي و نيز بيمارستان هاي نظامي و يک مرکز تحقيقات درباره مين در جوبا و پايگاهي هوايي در استان هاي الوحده و أعالي النيل به منظور آموزش خلبانان جنگي در سودان جنوبي احداث کند.

پارلمان سودان پيشتر درباره تصميم سرويس اطلاعاتي رژيم صهيونيستي "موساد" براي تاسيس يک مرکز منطقه اي درجوبا در جنوب سودان ابراز نگراني کرده و اين مساله را تهديد امنيتي خطرناک براي سودان برشمرده بود.

جنوب سودان (سودان جنوبي) از چند دهه پيش روابط بسيار خوب و مستحکمي با رژيم صهيونيستي دارد و اين رژيم کمک هاي لازم به منظور اجراي طرح هاي جدايي از سودان را در اختيار جنوب سودان قرار داده بود.