۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۲

بغداد: اربیل از توافق شانه خالی می کند

فرماندهی عملیات مشترک عراق با اشاره به شانه خالی کردن مقامات اربیل از امضای توافق مربوط به استقرار نیروهای دولت مرکزی در مناطق مورد مناقشه از مقابله کوبنده با هر تحرک آنها خبر داد.
کد خبر : ۳۸۷۲۲۵
صراط: فرماندهی عملیات مشترک عراق با اشاره به شانه خالی کردن مقامات اربیل از امضای توافق مربوط به استقرار نیروهای دولت مرکزی در مناطق مورد مناقشه از مقابله کوبنده با هر تحرک آنها خبر داد.

به گزارش مهر به نقل از السومریه، فرماندهی عملیات مشترک عراق با صدور بیانیه، اقلیم کردستان را به وقت کُشی و شانه خالی کردن از پیش نویس مورد توافق با بغداد متهم کرد.

در این بیانیه آمده است: نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق بر اساس مسئولیت عالی و حکمت هیئتی فنی نظامی را مامور نشست با هیئت امنیتی اربیل کرد و چند روز به آنها  به منظور جلوگیری از خونریزی و حمایت از شهروندان فرصت داد اما مقامات اقلیم و هیئت گفتگو کننده آنها سه شنبه به طور کامل از پیش نویس شانه خالی کردند.

فرماندهی عملیات مشترک عراق بیان کرد: مشخص است که وقت کشی می کنند و اقدام آنها بازگشت به خانه اول و مغایر با توافق صورت گرفته و مردود است. اقلیم نیروهایش را در طی مدت گفتگو حرکت داده و استحکامات جدید برای ممانعت از استقرار نیروهای دولت مرکزی و وارد کردن خسارات به آنها ایجاد کرده است. نمی توان در قبال آن ساکت ماند و وظیفه ما حمایت از شهروندان و نیروهاست. مهلت مشخصی به اربیل برای موافقت با امضای پیش نویس توافق شده داده شد متاسفانه آنها وقت کشی و خیانت می کنند که نیروهای ما همانند سابق به قتل برسانند و ما اجازه آنرا نخواهیم داد.

در این بیانیه آمده است: هم اکنون نیروهای دولت مرکزی مامور تامین مناطق و مرزها و حمایت از غیرنظامیان هستند و دستور اکید برای عدم درگیری دارند و اینکه خونی ریخته نشود اما اگر گروههای مرتبط با اربیل موشک و خمپاره ای شلیک کنند و به سوی نیروهای دولت مرکزی آتش بگشایند و نیروها را به قتل برسانند و شهروندان را مورد ارعاب قرار دهند با تمام توان با آنها مقابله خواهد شد و امنیتی برای آنها در کار نخواهد بود.