۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱

توقف موقت طرح اشتراک نشریات

بندگان از تصمیم کمیته سیاستگذاری این طرح برای توقف موقت در ادامه فعالیت آن خبر داد و گفت: خرید نشریات و تمدید دوره اشتراک آنها در این طرح از ١٥ آذر به مدت یکماه متوقف می‌شود.
کد خبر : ۳۹۰۳۴۳

صراط: «سمیرا بندگان» مدیر طرح اشتراک نشریات کشور  با اعلام این خبر گفت: با توجه به مصوبه یک آذر ۹۶ کمیته سیاستگذاری طرح اشتراک نشریات، از ۱۵ آذر تا ۱۵ دیماه امسال، امکان خرید نشریاتِ موجود در سامانه اشتراک و تمدید دوره اشتراک آنها در این طرح، میسر نیست تا در این مدت یک ماهه، با بررسی نظرات مدیران رسانه ها، نسبت به ادامه یا توقف آن، تصمیم‌گیری لازم انجام شود.

به گزارش مهر وی با اعلام اینکه حضور نشریات در این طرح نسبت به سال ۹۵ کمتر شده است، درباره دلیل این مسئله هم تاکید کرد: دارا بودن ضریب کیفی بالا و بر اساس شیوه جدید در سال ۹۶، نظم در انتشار و داشتن لیست بیمه برای نشریات با دوره انتشار روزنامه، هفته‌نامه و دوهفته‌نامه، شاید علت اصلی کاهش تقاضای نشریات بوده است.

بندگان ادامه داد: برخی نشریات مخالف اجرای این طرح و برخی دیگر هم با راه‌اندازی کمپین حمایت، خواستار تداوم اجرای آن هستند و از آنجا که طرح‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم و دوازدهم، بر اساس نظر مدیران رسانه‌ها، طراحی و اجرا شده، بعد از پایش نظرات مختلف، نظر نهایی در خصوص این طرح اعلام خواهد شد.

مدیر طرح  اشتراک نشریات کشور در پاسخ به این سوال که آیا توقف موقتی این طرح به کاهش یارانه‌ای که وزارت ارشاد می‌بایست به آن اختصاص دهد، مرتبط است یا خیر؟، گفت: بودجه مصرف شده در سامانه اشتراک نشریات کشور در سال ۹۶ بسیار کمتر از آن مقداری است که در سال گذشته و با نظر نمایندگان تشکل های مدیریتی مطبوعات برای آن در نظر گرفته شده بود؛ در حالی که در سال گذشته بودجه‌ای حدوداً ۲۰ میلیارد تومانی برای طرح در نظر گرفته بودیم، تاکنون تنها در حدود ۴ میلیارد تومان برای آن مصرف شده است.

وی تاکید کرد: طرح اشتراک نشریات با هدف کمک به اقتصاد مطبوعات، افزایش سرانه مطالعه و بهره برداری مردم از نشریات خوب راه‌اندازی شد و بررسی‌های کارشناسی در کنار اصلاح برخی موارد، در راستای تحقق کامل  این اهداف صورت می‌گیرد.

طرح اشتراک نشریات کشور بیش از سه سال پیش و از سوی معاونت امور مطبوعاتی وزارت ارشاد کلید خورد. هدف از اجرای این طرح، ارائه یارانه به مطبوعات از طریق فراهم کردن زمینه اشتراک بیشتر مردم در نشریات و در واقع کمک به چرخه اقتصادی آنها اعلام شده بود. بر اساس این طرح، متقاضیان اشتراک نشریات در سراسر کشور می‌توانستند با مراجعه به سامانه مربوطه (eshterak.ir) و استفاده از آن، نشریات مورد نظر خود را تا سقف ۵۰ درصد تخفیف، مشترک شوند. مبلغ اشتراک نشریه هم بر اساس قیمت پشت جلد اولین شماره مورد اشتراک محاسبه می‌شد و در صورت افزایش قیمت نشریه در شماره‌های آتی، بهای اشتراک تا پایان دوره برای مشترکان، ثابت باقی می‌ماند.

روال اِعمال تسهیلات ویژه‌ای که در این طرح برای نشریات در نظر گرفته شده، به این شکل است که سامانه مربوطه مبلغ تسهیلات اشتراک را (تا ۵۰ درصد قیمت اشتراک) از کل هزینه کم، و مابقی را، مشترک پرداخت می‌کند. بر همین اساس، حمایت برای روزنامه‌ها تا سقف ۵۰۰۰ ریال و نشریات با قطع روزنامه تا سقف ۷۰۰۰ ریال و مجلات نیز تا سقف ۵۰۰۰۰ ریال در هر شماره عنوان شده است؛ به عنوان مثال چنانچه بهای یک ماهنامه ۴۰۰۰۰ ریال و سهم حمایت از این ماهنامه ۱۸۰۰۰ریال تعیین شده باشد، الباقی (۲۲۰۰۰ ریال) توسط مشترک پرداخت می‌شود.

همچنین بر اساس آئین‌نامه اجرایی این طرح، هر شهروند بر اساس تلفن همراه واحد، می‌تواند حداکثر تا ۳ نشریه (حداکثر یک روزنامه و دو نشریه) را مشترک شود. سقف اشتراک برای روزنامه‌ها و مجلات ۳۰۰۰ ضرب در ضریب کیفی همان نشریه است؛ یعنی نشریه ای با ضریب کیفی ۷۰ میتواند از حمایت ۲۱۰۰ مشترک بهره‌مند شود.

هزینه توزیع نشریات هم به این صورت محاسبه و به مجریان توزیع پرداخت می‌شود: هزینه توزیع روزنامه در تهران ۵۰۰۰ ریال، کلانشهرها ۳۵۰۰ ریال، سایر مراکز استانی ۲۵۰۰ ریال و شهرستان‌ها ۲۰۰۰ ریال است. همچنین هزینه توزیع مجله در تهران ۶۰۰۰ ریال، کلانشهرها ۴۵۰۰ ریال، سایر مراکز استانی ۳۵۰۰ ریال و شهرستان‌ها ۳۰۰۰ ریال است.