۰۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۶
يه حبه قند؛شاهكار حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي!

حبه قندي كه كام را تلخ می کند

نكته ايي كه توجه به آن از توجه محض به ابعاد تكنيكي هر اثر هنري و يك فيلم سينمايي از اهميت بيشتري برخوردار است ، اينستكه ببينيم مير كريمي از بافت اين فرش خوش آب و رنگ و فريبا، بدنبال ارسال چه پيامي به مخاطبان خود بوده است.
کد خبر : ۳۹۱۳۳

"صراط" - يكي از فيلمهايي كه اين روزها اكران پر سر وصداي آن آغاز شده است، فيلم يك حبه قند، پنجمين ساخته رضا مير كريمي است.مير كريمي كه پيش از اين با فيلم قابل تقدير زير نورماه نام خود را بر سر زبانها انداخت، با ساخت فيلمهاي خيلي دور خيلي نزديك و به همين سادگي نشان داد كه كارگرداني كاربلد است و به خوبي به اين حرفه و استفاده از ابزار آن آشناست.

سرویس فرهنگی صراط/ يه حبه قند نيز چنانكه  انتظار مي رفت ، فيلمي خوش ساخت و تكنيكي است و به قول برخي از منتقدين با بافت ظريف و درهم تنيده و رنگهاي متنوع و صد البته در نظر گرفتن مكان وقوع داستان فيلم، فرش ايراني را در ذهن تداعي مي كند و البته بيشتر نقدها و اظهار نظرهاي صورت گرفته حول اين فيلم نيز به همين جنبه هاي تكنيكي پرداخته است.

اما نكته ايي كه توجه به آن از توجه محض به ابعاد تكنيكي هر اثر هنري و يك فيلم سينمايي از اهميت بيشتري برخوردار است ، اينستكه ببينيم مير كريمي از بافت اين فرش خوش آب و رنگ و فريبا، بدنبال ارسال چه پيامي به مخاطبان خود بوده است.

فيلم روايتگر داستان ازدواج پسند پنجمين و آخرين دختر يك خانواده سنتي در شهر يزد است.پدر اين خانواده سالها قبل از دنيا رفته است و مادر بهمراه دختراني كه اكنون 4 تن از آنها ازدواج كرده اند و صاحب همسر و فرزنداني هستند، با برادر بزرگتر خود و تحت سرپرستي او كه بزرگ فاميل است زندگي كرده است.داماد پسري از يك خانواده متمول و مقيم آمريكاست كه با قطعي شدن اين ازدواج، دختران خانواده همراه با همسران و فرزندان خود به خانه دايي مي آيند و در آنجا تجمع مي كنند كه گردهمايي آنها در خانه دايي، شكل دهنده اجتماع كوچكي است كه بيننده با همراه شدن با داستان فيلم ، لايه هاي موجود و پنهان اين اجتماع كوچك و نمادين و روابط بين افراد درگير در آن و نقش هر فرد در اين جامعه را به روايت مير كريمي دنبال مي كند.

و اما با بررسي فيلم ميركريمي ميتوان به بعضي از پيامهاي اصلي يه حبه قند به صورت زير اشاره كرد.

1.وصلت شادي بخش ؛عقد سنت و مدرنيته؛رابطه ايران و آمريكا
قصه فيلم، داستان ازدواجي است كه قرار است با سرگرفتن آن شادي به اين جامعه كوچك وارد شود كه البته قبل از سرگرفتن اين ازدواج ،همه با شادي به استقبال آن رفته اند.اين وصلت قرار است بين فردي از اين جامعه سنتي و ريشه دار و اصيل كه در آن تيپهاي مختلف وجود دارد، با پسري كه مقيم آمريكاست صورت گيرد و پسند به عنوان نماينده سنت به عقد كيوان مقيم آمريكا به عنوان نماينده مدرنيته درآيد كه اين نكته با قرار گرفتن يك دستگاه كامپيوتر كنار پسند سر سفره عقد بجاي دامادي كه مقيم آمريكاست مورد تاكيد قرار مي گيرد و با نگاهي از زاويه ايي ديگر، اين شادي قرار است با برقراري رشته پيوندي بين جامعه نمادين قصه كه مي تواند تمثيلي از ايران باشد با كشور محل سكونت داماد يعني آمريكا به اين جامعه تمثيلي تزريق شود.
2. عزت،بزرگ خانواده و خانه ايي كه همه جايش خراب است!
دايي به عنوان بزرگ خانواده مخالف اين وصلت است و هرگز از اين وصلت ابراز شادي نمي كند و قند شكستن او در ابتداي فيلم نمادي از مشاركت او در اين جشن و موافقت او با اين وصلت نيست زيرا نشانه هاي واضح مخالفت و ناخرسندي و ناراحتي او از اين پيوند بخوبي در لحظات فيلم جاري و ساري است.

او  كه سابقا از اقتدار و عزتي بين اهالي محله برخوردار بوده و شكارچي و اسلحه بدست بوده است از عزت و اقتدار سالهاي پيشين فقط حامل نامي است كه آن نام هم چندان با حال و روز فعلي وي همخواني ندارد و در حال حاضر تواني براي ممانعت از اين وصلت در خود نمي بيند و اين پيوند عليرغم ميل او در حال شكل گيري است و او با آن كنار آمده است، هرچند در نهايت با رفتاري بچه گانه و بر اثر حبه قندي كه راه نفس او را مي بندد ضمن اينكه به مرگي حقيرانه از دنيا مي رود، شادي حاضرين را نيز تبديل به عزا مي كند.

خانه ايي كه عزت اداره آن را طي ساليان گذشته بر عهده داشته است، به اعتراف خودش تبديل به خرابه ايي شده است كه هر آن ممكن است طاق آن نيز بر سر ساكنان خراب شود و قاعدتا بايستي هرچه سريعتر تعمير شود.اين نكته در ديالوگ بين پسند و يكي از دامادهاي خانواده كه در بدو ورود به خانه بخاطر اين ازدواج و تصميم به ترك "اين خراب شده" به پسند تبريك مي گويد، مورد توجه قرار گرفته است.

البته اين وصلت و تمايل مادر و همه فاميل براي شكل گيري آن و حرص و ولع براي تسريع در آن و نگاه همه به آنسوي مرزها ، با توجه به تخريب خانه تحت مديريت عزت ،مي تواند محصول مديريت او بر اين خانه باشد.

اما عليرغم اينكه عزت بزرگ خانه است، اما دوره او به پايان رسيده است و او از زمان و زمانه عقب مانده است كه اين نكته بصورت نمادين و در ديالوگ بين او  و يكي از خواهرزاده هايش و صحبت از خرابي ساعت قديمي عزت، توسط كارگردان مورد تاكيد قرار گرفته است.

از طرف ديگر به موازات ناتواني عزت براي ممانعت از اين وصلت، با مرگ حقيرانه او نمادها و يادگارهاي او نيز از در و ديوار خانه توسط فرزندان اين اجتماع كه نماينده نسل جديد آن هستند سريعا جمع آوري مي شود و تسليم گواهي فوت عزت به يكي از جوانان اين خانه كه اهل آموختن زبان انگليسي و آشنا به كامپيوتر است، تاكيدي است بر اينكه او بايد عرصه مديريت اين خانه را به افراد جوان و مدرن اين جامعه واگذار كند، شايد با تغيير مديريت اين اجتماع ريشه دار و اصيل، پسند از ازدواج با پسر مقيم آمريكا منصرف شود.

ورود قاسم بعد از مرگ عزت به خانه و تعمير راديو و سمعك زن دايي توسط او و ساختن خانه براي بازي كودكاني كه از او تقاضا مي كنند نيز نمادي از لزوم اين تغيير است كه اين موضوع در پايان فيلم با تمركز دوربين بر پنكه سقفي و حركت آن و وزش نسيم تازه در اين خانه بعد از مرگ عزت و پخش موسيقي سنتي از راديويي كه قاسم آن را تعمير كرده است و تحول و گذر پسند از آموختن زبان انگليسي در ابتداي فيلم به گوش فرادادن با طيب خاطر به موسيقي سنتي در حال پخش از راديوي تعميري ،تاكيدي بر اين نكته است كه مديريت عزت سبب خرابي و ويراني اين خانه و گرايش به آنسوي مرزها و به صورت مشخص آمريكا شده است و در صورت تغيير اين مديريت اين تحول قابل رخ دادن است.  

3.حاج ناصر،روحاني در حال انقراض!
يكي از اعضاي اين خانواده يك روحاني است.اين روحاني بندرت از لباس روحانيت استفاده مي كند و حتي در مراسم عروسي با كت و شلوار حضور پيدا مي كند و تنها جايي كه از لباس روحانيت استفاده مي كند، مراسم تشييع جنازه و دفن ميت است كه به نوعي اين پيام به مخاطبان ارسال مي شود كه اين لباس و افراد ملبس به آن ،جز در مراسم عزا و تشييع جنازه جايي در اين اجتماع ندارند.

حاج ناصر چندان به مسايلي كه طبعا از يك روحاني انتظار مي رود با آنها آشنايي داشته باشد، آشنايي ندارد و به نوعي يك روحاني بي خاصيت است.روضه خواني نمي داند و براي اجراي مراسم نماز ميت به روخواني مفاتيح متوسل مي شود.به قرآن و آيات آن هم آشنايي چنداني ندارد و حساسيتي در قبال انجام عمل حرامي مثل رقصيدن در حضور نامحرمان ندارد و حتي با ريختن نقل بر سر باجناق بزرگتر كه در حال رقصيدن در حضور زنان است او را به اينكار تشويق هم مي كند ضمن اينكه در قبال خرافات رايج در اين اجتماع مثل شكستن كله قند براي پيش بيني جنسيت فرزندان حساسيتي ندارد و در آن مشاركت هم مي كند.

روحاني فيلم البته به بيماري سرطان هم مبتلاست، آنهم سرطان معده كه قاعدتا مي تواند نتيجه نوع تغذيه او باشد! و ظاهرا اميدي به ادامه حيات او وجود ندارد و به نظر مي رسد كه كار او در اين اجتماع تمام است كه اين نكته در كنار نوع بيماري او يعني سرطان كه معمولا به مرگ فرد مبتلا مي انجامد، به صورت نمادين در صحنه ايي كه از لحظه مرگ عزت و دست و پازدن او به برخاستن حاج ناصر از خواب صبحگاهي روي پشت بام كات مي شود و بيننده او را در لباسي يكدست سفيد شبيه به يك مرده كفن پوش مي بيند و با بازگشت دوربين به اتاق عزت و مشاهده جنازه بي حركت دايي، به خوبي به بيننده القا مي شود.

حاج ناصر ميركريمي البته ترسو هم هست كه صحنه ورود او به انباري و پريدن فيوز برق و نحوه اتصال مجدد فيوز از سوي او به خوبي نشانگر اين نكته است و البته او كه به عنوان يك روحاني بايد نماد دعوت به معنويت و آخرت و دعوت ديگران به نهراسيدن از مرگ و بشارت آنها به زندگي اخروي باشد، خود با شنيدن خبر سرطان ، بشدت مي ترسد كه ترس او در صحنه ايي كه در حال مرور نماز ميت از روي مفاتيح الجنان است و گريه آميخته به ترس او در هنگام خواندن عبارت "لاتخف" به خوبي به تصوير كشيده شده است.

البته حاج ناصر خونگرم و اهل جوشيدن با همه و كمك به همسر است و فرد متواضعي است كه اين نكات در كنار توجه به ترسيم كلي صورت گرفته از روحاني توسط مير كريمي ضرب المثل خانه از پاي بست ويران است ....را در ذهن تداعي ميكند.

4.نمازي كه نشاني از معراج مومن در خود ندارد!
يكي ديگر از نكات قابل تامل و تاسف بار يه حبه قند، نحوه نمايش نماز در اين فيلم است.

نماز كه معراج مومن است و ستون دين ،تنها يكبار در يه حبه قند اول وقت اقامه مي شود، آنهم توسط پيرزني تقريبا زمينگير و يكجا نشين ، داراي اختلال حواس ، دچار ثقل سامعه و كثير الشك كه حتما موقع خواندن نماز بايد كسي در كنار او باشد تا تعداد ركعات خوانده شده را به او يادآوري كند.صحنه نماز خواندن اين پيرزن زمينگير و شبه كر ، يكبار ديگر نيز در فيلم به تصوير كشيده مي شود.

در يه حبه قند نماز دختر نوجوان خانواده را نيز مي بينيم كه البته هيچ نشاني از نماز ندارد و بيشتر رفع تكليف است كه البته اين نماز با اعتراض همان پيرزن زمينگير و حواس پرت فيلم مواجه مي شود.

و اما بيننده، حاج ناصر را هم يكبار در حال اقامه نماز مشاهده مي كند كه البته نماز اين شخصيت روحاني آنقدر تاثير گذار نيست كه مانع از پهن كردن سفره در حضور او توسط پسند براي قاسم و زل زدن چند لحظه ايي قاسم و پسند و گفت و گوي بي كلام آنها شود و روحاني نيز كه ظاهرا در حال نماز بيشتر حواسش به مكالمه بي كلام قاسم و پسند است تا نماز، بلافاصله بعد از پايان نماز ظهر و بدون اقامه نماز عصر از اتاق خارج مي شود تا قاسم و پسند بتوانند راحت تر با هم به گفت و گو بپردازند.

البته نكات مذكور بخشي از پيامهايي است كه يه حبه قند به مخاطبان خود ارسال مي كند و در بهترين حالت و با قضاوتي خوش بينانه ،بدون در نظر گرفتن احساس حقارت اعضاي اين خانواده در برابر خانواده داماد مقيم آمريكا كه بوضوح در طول فيلم مشهود است و با در نظر گرفتن ابتدا و انتهاي فيلم و حركت نقطه به نقطه از آموختن زبان انگليسي و رسيدن به استماع موسيقي سنتي ايراني ،يه حبه قند را مي توان مروج ملي گرايي محضي دانست كه در آن جايي براي روحانيت وجود ندارد، شعاير اصلي دين مثل نماز رنگ باخته است و نظام سياسي حاكم تلويحا مسبب تخريب كشور معرفي شده است.
و اما نكته پاياني اين مقال، نامشخص بودن نسبت موجود بين حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي با يه حبه قند است و معلوم نيست آيا شرح وظايف اين سازمان تغيير كرده است يا خود آن! يا اتفاقاتي در حوزه هنري افتاده است كه خروجي آن يه حبه قند است.
شايد هم يه حبه قند در لايه هاي زيرين و پنهان خود! كه فقط مخاطبان فوق حرفه ايي از آن سر در مي آورند! و از اين جهت براي عوام قابل درك نيست! حاوي پيامهايي متعالي در جهت تقويت شعاير ديني مثل نماز ،دفاع از نظام مظلوم جمهوري اسلامي و كارنامه پر افتخار آن و روحانيت است كه نام حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي را به عنوان تهيه كننده يدك مي كشد.

 

نظرات بینندگان
جن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۵ - ۰۴ آبان ۱۳۹۰
۸
۱۷
اجق وجق
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چرا اجق وجق؟
اتفاقاً من این فیلم را در جشنواره دیدم،
اما پیام فیلم برایم مامفهوم بود،
با مطالعه این نقد دقیقاً نقاط تایک این فیلم برایم روشن شد.
جن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
منظورم از اجق وجق به فيلم نيست .... به تفسير بالاست كه آدم قاط ميزنه از پيچيدگيش
من
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جن کوچولو اصلا هم پیچیده نبود ... شاید برای تو تو این سن و سال یه کم سنگین بوده...خب مجبور نیستی صراط بخونی برو تصمیم کبری بخون.!
جن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
من گندهه ! شايد اگه فيلمو ميديدم بعد مطلب بالارو ميخوندم قاط نميزدم !
امیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۸ - ۰۴ آبان ۱۳۹۰
۲۷
۱۲
چرا پرت و پلا میگین شما؟ این چه‌طور نقد کردنه آخه؟
یعنی اگه پسند با یه جوان ایرانی(ساکن ایران) مثل همون قاسم ازدواج می‌کرد، خانواده‌ش ماتم می‌گرفتن؟ جای خنده و هلهله اشک ماتم می‌ریختن و زجه می‌زدن؟ و حالا که شادی می‌کنن یعنی خوشحالند از این که پسند داره میره خارج(آمریکا)؟ شادی‌شون برای همینه فقط؟
روحانی فیلم روحانی بی‌خاصیتیه؟ نماز میت نمی‌دونه؟ از قرآن سر در نمیاره؟ نقل می‌پاشه روی سر باجناقش؟ سرطان گرفته چون پرخوره؟ واقعاً می‌فهمین چی دارین می‌گین؟ روحانی‌های ما همه نماز میت رو بلدند؟ اول و آخر قرآن رو از حفظ هستن و تفسیر و شان نزولش رو می‌دونند؟ توی شادی‌های خانواده و فامیل‌شون وامیستن یه گوشه و بلند بلند صلوات می‌فرستن؟ امام خمینی(ره) مگه مشکل معده نداشت؟ مگه سرطان معده نداشت؟ از پرخوری زیاد بود؟ بعد روحانی باید نترس باشه؟ نترس بودن هم یعنی این که بره و سیم لخت برق رو بگیره توی دستش؟ خب این که یعنی حماقت که.
من نمی‌دونم کی این نقد رو نوشته و چرا؟؟!! امیدوارم نقد سفارشی نباشه!!
ولی حسن فیلم یه حبه قند اینه که یه زندگی واقعی رو بدون ادا و اطوار، یعنی همون طور که جریان داره نشون میده. خانواده‌های ایرانی همینطور هستن. با کمی تفاوت فرهنگی که مربوط به شهر و قوم و فرهنگ‌شونه. برای عروسی بچه‌هاشون شادی می‌کنن. می‌خندن..
چرا انقدر سیاه می‌بینید همه چی رو؟ چرا نگاه سیاسی دارید به همه چی؟
پ.ن: این که راجع به روحانی‌ها حرف زدم برای اینه که از سال 76 تا 81 توی یکی از حوزه‌های تهران(.....) درس خوندم و از سال 81 تا حالا هم مشغول تحصیل در قم هستم. یعنی دور نیستم از این فضا.
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوست عزير بله روحاني هم سرطان معده مي گيرد و البته بخاطر نوع تغذيه او نيست اما وقتي كسي فيلمي مي سازد و نشانه هايي رابكار مي برد اين نشانه ها كاربرد سمبليك پيدا مي كند و حاوي پيام است كه كساني كه با سينما و كار فيلم سازي اشنا هستند اين وجه سمبليك سينما و كاربرد نماد و نشانه رامي شناسند.
و قس عليهذا بقيه نمادهاي موجود در فيلم.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
امکان نداره دروس حوزوی خونده باشی -اگه خونده بودی میدونستی نماز میت رو همه روحانیون بلدن یک چیزای روتین ایه براشون مثل دودوتا چهارتا می مونه براشون
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۸ - ۰۴ آبان ۱۳۹۰
۱۵
۱۹
من که گفتم به این سینما امیدی نیست .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
امیدتون به خدا باشه . این سینمارو هم جمعش کنید تا از دست غرغرتون راحت بشیم !
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
امیدمون به خداست و این سینما هم خودبخود جمع می شه . نیازی به صرف انرژی نیست . شاغلان محترم در صنعت سینما به مشاغل شرافتمندانه روی خواهند آورد انشا الله.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۲ - ۰۴ آبان ۱۳۹۰
۲۷
۲۸
صراط فحاش و سرويس فرهنگي!!. تعريف شما از فرهنگ چيه؟ جمعش كنيد طالبان سفتان كثيف
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جالبه که این ناشناس به صراط میگه فحاش .
تو نوشته بالا صراط فقط نظرش رو گفته و هیچ جایی به میرکریمی توهین نکرده ولی این ناشناس تو یه خط نظر چند تا ناسزا گفته .

احتمالا ایشون هم مثل همونایی که شعارشون گوش فلک رو کر کرده بود که ادب مرد به ز دولت اوست .

مثل اینکه شعاراشون هم مثل بقیه حرفاشون دروغ بوده .
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۲ - ۰۴ آبان ۱۳۹۰
۸
۸
افرین بر سازمان تبلیغات اسلامی زیاد هم فیلمش داغون نیست
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
اورین!
سايه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۴ - ۰۴ آبان ۱۳۹۰
۱۲
۱۱
نقد تامل برانگيزي است.
مهدي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۳ - ۰۴ آبان ۱۳۹۰
۲۵
۹
نقداتون واقعا حال به هم زنه! تخته كنيد در اين سايتو......
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۵ - ۰۴ آبان ۱۳۹۰
۱۵
۶
حتی اگر تحلیلتون از این فیلم این باشه تمامش واقعیت محضه . خیلی کنجکاوم ببینم به میر کریمی چه انگی میخواین بچسبونین !؟ راستی دایی عزت نماد کی بود !؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۷ - ۰۴ آبان ۱۳۹۰
۱۱
۷
من آخه نمی دوتم چرا یک سری مثل شما می خواهند به همه چیز دید سیاسی و امنیتی بدن.آخه یعنی چی؟؟؟این کسی که این مطلب را نوسته واقعا چه سواد سینمایی داره؟البته خوب یک سری باید با این نوع نقد ها نون بخورن دیگه
سید علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۴ - ۰۴ آبان ۱۳۹۰
۱۲
۳
تمام دوستانی که با این نقد مخالف هستند - البته بجز یک نفر - فقط و فقط به طراط پرخاش کردند و انگ زدن . طراط یه نظری داد خوب مخالفین این نقد هم دلایلشون را بر رد نظر صراط بگن نه اینکه انگ بزن و توهین کنند . منتظر خوندن دلایل محکم مخالفین ای مقاله هستیم.........
ساعد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۹ - ۰۴ آبان ۱۳۹۰
۸
۶
دوستی میگفت رساله برخی از علما خلاصه اش این است که اصولاً از هر چیزی که انسان خوشش بیاد آن حرام است ، حکایت شماست که با هر چیزی که مردم دوست دارند مخالفید ، الان هم فکر میکنید با پیدا کردن نکاتی حیرت آور در این فیلم ذکاوت خود را نشان داده اید ، این فیلم بسیاری از واقعیات زندگی ایرانی را به تصویر کشید، ایرانی ها همانطور که نماز هم میخوانند ، موسیقی هم گوش میدهند ، پایش بیافتد رقص هم دارند ، اینها گرچه به مزاق برخی خوش نمی آید و لی حقیقت است، در حال حاضر انگشت شمارند خانواده هایی که شرعیات را مو به مو اجرا میکنند ، اما به شرع مبین هم اعتقاد دارند و انسانهایی بسیار با خدا هستند ، صراط عزیز با این مردمی که به خاطر اسلام بسیار بیشتر از عربها هزینه داده اند مهربانتر باش
سنا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
ظاهرا دوست شما فقط از چیزهای حرام خوشش می آید که چنین برداشتی از رساله دارد. ضمنا خداوند خود برای بیان حقایق و احکام زبان عربی را انتخاب کرد. شما هم اگر دنبال حقیقت و زندگی به سبک قرآن هستید نمیتوانید آن را از سبک زندگی اکثریت جامعه ایرانی در بیاورید. اسلام یک مجموعه کامل است و نمیشود هر قسمتی از آن را که به مذاق ما خوش نیامد با توجیهاتی مثل زندگی ایرانی یا اکثریت جامعه زیر سوال برد. ما باید نگاهمان رسیدن به قله ای باشد که خداوند از طریق قرآن برایمان ترسیم کرده و راه را هم رساله نشان میدهد که نقشه راهی است بر اساس قرآن و عترت. دوست عزیز اگر در حرمت رقص و موسیقی و... شک داری در آیاتی مثل "ان السمع و البصر والفواد کل اولئک کان عنه مسولا" یا "والذین هم عن اللغو معرضون" بیشتر فکر کنید.
ساعد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
بنده در مورد حرمت مسائلی که گفتید شک ندارم، به اندازه کافی هم به آنها فکر کرده ام ، عدم رعایت کامل شرع توسط خانواده های ایرانی حقیقتی غیر قاب انکار است، هم شما و هم بنده در این جامعه زندگی میکنیم و میبینیم و هدف من معطوف یه این حقیقت و ریشه یابی آن است ، و اینکه چرا ما به شیوه ی خودمان مسلمانیم و غافل نباشیم از اینکه کماکان تکلیفمان ( به عنوان مردمی که ادعای مسلمانی دارد ) با خودمان مشخص نیست ، شما کجای دنیا جز ایران بد حجابی دیده اید ؟ کجای دنیا دیده اید احکام شرع نصفه نیمه رعایت شود ؟ ریشه اینها چیست و چرا کسی نمیتواند اصلاحش کند ؟
محسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۳ - ۰۴ آبان ۱۳۹۰
۸
۵
واقعا مطالب شما خوبه خدا خیرتون بده
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۰ - ۰۴ آبان ۱۳۹۰
۶
۰
یه حبه زاغ.
یه فیلمی ساخته بشه از جوان مدرن خودمان که هنرش شکافتن هسته تخمه است و هوا کردن ترقه به اسمان و شغلش دانلود فیلم در روز و تماشای ان در شب و استراحت در صبح است و همسرانش را از گوگل جستجو میکند و چه یافته هایی... و یا دیدارش با همسر از طریق چت و ملاقاتشان در پارکی یا در بازار محدود می شود و نهارش از پدر است و ...
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۱ - ۰۴ آبان ۱۳۹۰
۵
۵
سلام
اولا ........... دوما توی کاری که تخصص ندارین بیخودی ......... یه حبه قند بهترین فیلمیه که تا به حال دیدم سوما براتون متاسفم چهارما کسی که افراطیه پس باید بشینه خونش و ..... بشه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
محمد جان كاش مستدل و منطقي نظر صراطو نقد مي كردي و حقشونو ميذاشتي كف دستشون!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۵ - ۰۴ آبان ۱۳۹۰
۴
۶
ببخشید/ از این اقا با اون سابقه که تو جریان فتنه 88 ازش دیدید اگر غیر ازاین میدیدید عجیب بود ........... حوزه هنری که پول ما رو میده به اینا که باهاش به خودمون فحش بدن
فاطمه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۷ - ۰۴ آبان ۱۳۹۰
۴
۵
همه اش نک ناله نق نق ن ق
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
این نق نق نیست ! شما هنوز متوجه نشده اید چه اتفاقی داره میفته !
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۳ - ۰۴ آبان ۱۳۹۰
۱۰
۵
بابا جمع کنید دیوانه های توهم توطئه ای بی مخ!تو این شوریده بازار فیلم های بی محتوا و چرت یک فیلم قابل تحمل رو هم میاید این تحلیل های بیمارگونه روش می نویسید...خدا شفای عاجل بده همه تونو!
دانیال
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۰۹ - ۰۵ آبان ۱۳۹۰
۱۴
۵
برادرا!
شما اگه واقعا با کسی عقد اخوت نبستید،
ولی حتما با همه عقد دشمنی بستید!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دانيا كجاي اين مقاله غير منطقي يا دروغ بود همه از توي فيلم مير كريميه اگه مي خواي از اين فيلم دفاع كني با دليل اين نظر صراطو رد كن.
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۵۸ - ۰۵ آبان ۱۳۹۰
۳
۲
من متعجبم از دوستان که فیلم زیرنورماه ساخته اول میرکریمی ضدروحانیت را قابل قبول میدانید درحالی که غیر از نقش اول بقیه روحانیت جامعه را تحقیر نموده است.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
اتفاقا فیلم زیر نور ماه تمامش حقیقت بود . منظور میرکریمی این بود که اگر دیدی یه آخوندی حرف میزنه و خودش عمل نمیکنه عیب از اسلام و روحانیت نیست بلکه عیب از برداشت شخصیشه . همچنین روحانیون از فضا نیامدن میشه روحانی اهل تقوا باشه و فوتبال هم ببینه . فیلم مارمولک هم همینطور . نقش این دو فیلم در احیای مجدد نقش روحانیت در جامعه غیرقابل انکار است .
بنده خدا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۵ - ۰۵ آبان ۱۳۹۰
۲
۷
من فیلم رو ندیدم اما اگه این تففسیرش باشه نبتنی بر واقعیته.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
واقعا اگه این تففسیرش باشه نبتنی برواقعیته؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
قشر متوسط جامعه فرهنگش همینه دیگه . حالا شاید یکم فرق داشته باشه .
عاطفه
|
ITALY
|
۱۲:۲۹ - ۰۵ آبان ۱۳۹۰
۲
۵
نقد‌ها رو که میخونم فقط برام جالبه هرکسی چه مخالف یا موافق به هم میتوپند، یعنی‌ عملا حرفی‌ راجع به اصل قضیه نداره کسی‌، برام جالب بود!

من فیلم رو هنوز ندیدم اما نقدی که خوندم واقعاً یک متنِ غرض ورزانه بود! من به شخصه عکسِ برداشتِ نویسنده رو حس کردم، اونجایی‌ که نماز رو فقط یک فردِ پیرِ زمینگیر میخونه چرا نمادِ جامعه امروز نبینیم که خدا رو گاهی بخاطرِ درگیرِ دنیا شدن فراموش می‌کنیم، چرا روحانیِ کت شلواری رو نمادِ این نبینیم که دین جایگاهش فقط در گذشته نیست در زندگی‌ِ مدرن هم جاریه (نمادهایِ کوچیک که عکسِ نظر نویسنده تلنگر زدن به جامعه امروز به من، یا هر کسِ دیگه).....کسی‌ که اون بالا کامنت داده و آقایِ میر کریمی‌ رو طرفدارِ سرانِ فتنه خطاب کرده هیچ فکر کردید تفتیشِ عقاید و حربه کردنِ عقایدِ دیگران نمایانگرِ یک اعتقادِ تند و کورکورانه هست؟ شما به هرچیزی اعتقاد داری اعتقادت قابلِ احترام اما دنیا انقدر کوچیک نیست که همه بخند مثلِ شما فکر کنند!
ناشناس
|
ITALY
خانم محترم شما هم كه خودت راجع به اصل قضيه چيزي نداري!
اخه فيلمو نديدي چه جوري ميگي غرضورزانه بود برو ببين بعد قضاوت كن!
عاطفه
|
ITALY
ببخشید متنِ خودِ نویسنده رو عرض کردم می‌شه از نقطه نظرِ دیگه دید اولش ذکر کردم که ندیدم!
ناشناس
|
ITALY
نگرفتي ديگه!
اتفاقا فهميدم منظور شما متن نويسنده است. منم مي گم شما كه فيلمو نديدي چه جوري ميگي متن نويسنده غرض ورزانه است.
بايد فيلمو ببيني بعد بر اساس آن قضاوت كني.همين جوري كه نميشه.
افتاد!!
عاطفه
|
ITALY
اولا با لاتِ محل که صحبت نمیکنید که! بعدش هم بجای غرض ورزانه بذار کم لطف! لحنِ انتقاد کم لطفی‌ بود جنابِ ناشناس، من شرمنده نیزی به بحث با شما نمی‌بینم...دلیلیم نمی‌بینم نظرِ خودم رو نگم پس لطفا وقتتون رو برایِ بحث با من تلف نکنید!
ناشناس
|
ITALY
اولا از اينكه لحن نوشتار من سبب ازردگي خاطر شما گرديده است معذرت مي خواهم.
ثانيا حتما شما ان چيزي كه گفتيد نيستيد در اينكه شكي نيست.
ثالثا مباحثه انهم در فضاي سايبري براي روشن شدن حقيقت كه اتلاف وقت نيست.
رابعا من كماكان بر نظر خودم هستم و اين سوال را دارم كه چگونه مي توان در خصوص نقد منتشر شده از يك فيلم بدون ديدن ان فيلم اظهار نظر كرد؟چه بگوييم غرض ورزانه چه بگوييم كم لطف و چه حتي بگوييم منطقي و مستدل.
ناشناس
|
ITALY
حق با این ناشناسه
غلی
|
ITALY
جناب ناشناس برو یه کم ادب یاد بگیر که چجوری با یه خانم صحبت کنی اینجا جای عربده کشی نیس
صدوقی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۳ - ۰۵ آبان ۱۳۹۰
۴
۱
من تاحالابا نظر دولت در مورد آمار بیکاری مخالف بودم اماباخوندن این کامنتهانظرم برگشت. باید به دوستان مخالف این آمارحق داد. یعنی اگه اونهاهم فرصت می کردند واین فک جنبیدهارو می خوندن می فهمیدن آماراشون الکیه وهنوز خیلی ها(مثل من) بیکارند ومنتظرندیکی یه حرفی بزنه یا فیلمی بسازه یا...اونوقت همه این بیکارهایه هو کارشناس بشن واظهارنظرکنن.
باباشمارو بخدا ول کنین این حرفارو وبرین سراغ اصل مطلب.حالا اصل مطلب چی بود؟
ول کن باباتوهم حال داری. راستی از3000000000000میلیاردچه خبر؟لطفایه بیکار دیگه بررسی کنه صفرای سه هزارمیلیاردو درست گذاشتم !!! آخه به مابیشتر از ده شمردنو یاد ندادن!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بیکار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
آره شمردم درست بود !
ناشناس
|
ITALY
|
۱۶:۰۹ - ۰۵ آبان ۱۳۹۰
۰
۰
جنابِ ناشناس سپاس از عذر خواهیتون...معیارِ حقیقت این نیست که نظرهامون یکی‌ باشه درسته؟ نظرِ شما محترم، نظرِ من هم برایِ خودم محترم...نه شما و نه من نباید مثلِ هم فکر کنیم به هر حال از اینکه وقت میذارید برایِ نقدِ حرف‌هایِ من ممنونم! تکرار می‌کنم من رویِ نقدم از رویِ نگارش و دیدِ نویسندست با همون دلایلی که فرمودند، شما اگر دلایلی دارید که منِ فیلم ندیده رو وادار به پذیرفتنِ اشتباهم کنه و مجابم کنه حرفِ نگارنده رو تأیید کنم خوشحال میشم بدونم فقط اینجوری منطقی‌ می‌شه بحث کرد و اگر نه شما جدال میخواید که من نه حوصله دارم نه وقت!
عاطفه
|
ITALY
|
۱۶:۱۷ - ۰۵ آبان ۱۳۹۰
۰
۰
جنابِ ناشناس سپاس از عذر خواهیتون...معیارِ حقیقت این نیست که نظرهامون یکی‌ باشه درسته؟ نظرِ شما محترم، نظرِ من هم برایِ خودم محترم...نه شما و نه من نباید مثلِ هم فکر کنیم به هر حال از اینکه وقت میذارید برایِ نقدِ حرف‌هایِ من ممنونم! تکرار می‌کنم من رویِ نقدم از رویِ نگارش و دیدِ نویسندست با همون دلایلی که فرمودند، شما اگر دلایلی دارید که منِ فیلم ندیده رو وادار به پذیرفتنِ اشتباهم کنه و مجابم کنه حرفِ نگارنده رو تأیید کنم خوشحال میشم بدونم فقط اینجوری منطقی‌ می‌شه بحث کرد و اگر نه شما جدال میخواید که من نه حوصله دارم نه وقت!
sssss
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۸ - ۰۵ آبان ۱۳۹۰
۳
۵
آخه گوساله اصلا تو این فیلم و دیدی
یا کسی واست تعریف کرده؟

کسی که این نقد و نوشته عمرا اگه فیلم و دیده باشه...

یه مشت افراطی تند رو دور هم جمع شدین به خیال خودتون سایت زدین و نقد مینویسیید
سر در سایتتونم نوشتید " ما با کسی عقد اخوت نبستیم " که یعنی ما با همه (هرکی غیرما ) دشمنیم
جمع کنید بابا
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
صراط نیتت از اینکه گوساله را سانسور نکردی چیست ؟ فقط امیدوارم نیتت این نبوده باشه که بگی مخالفین مطالب ما بی تربیت و فرهنگ هستن !
شادمان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۵۴ - ۰۶ آبان ۱۳۹۰
۴
۰
آقايون خانما
مشكل همتون اينه كه با تكبر و غروري كه دارين فكر مي كنين كارشناس ديني هستين .
يك خلاء بزرگ دارين اون هم حاضر به تقليد از مراجع تقليد نيستيد.
مثال: اتومبيل يك دكتر خراب ميشه ميتونه بگه خب من دكترم به تريپ من بر ميخوره به نزد مكانيك برم.
جدل بيخودي نكنيد بصيرت و فهم ديني كسب كنيد كه البته كسب كردني نيست و فهميدني است.
خدا هدايتتان كند.
اسلامي كه در زمان پيامبر با قامت راست حركت ميكرد بعد از پيامبر داره سينه خيز حركت ميكنه دليلشم اينه كه مردمان امت حاضر نشدند ولايت علي(ع) را كه پيامبر به پيشهناد خدا داده بود بپذيرند و مانند شما ادعاي كارشناس بودن رو داشتند و همين طور خانه نشيني ائمه و شهادت مظلومانه ي آنها.
اگر نبود نا فهمي و بي بصيرتي مردمان امت اسلام ، امروز همه چيز در چنبره ي اسلام بود و بس. مردمان جهان عزيز بودند و فقيري نيز پيدا نميشد.
واين ميسّر است به شرط آنكه دست به توبه و انابه برداشته و خود را آماده ي آمدن آخرين ذخيره ي خدا بنماييم كه آهنگ آن امروز در دنيا با انقلابات و اسلام خواهي و روشني نور و بصيرت و بيداري شنيده ميشود.
يا حق
ن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۷ - ۰۶ آبان ۱۳۹۰
۳
۱
نقد جالبی بود. از اینکه بعضی از دوستان در خواب غفلتند متاسفم.
باران
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۶ - ۰۶ آبان ۱۳۹۰
۴
۱
سلام
چرا اینقدر سخت می گیرید.
چرا می خواهید یک کارگردان خوب سینمای کشور رو تضعیف کنید.
واقعا انصاف نیست به فرهادی و بنی اعتماد و پور احمد گیر بدید و به میر کریمی هم گیر بدید.
ما باید باور داشته باشیم که تمام روحانی های ما نه مثلا مثل امام هستند و نه مثل حاج ناصر میر کریمی.
ولی این نظر رو میشه داد که بیشتر روحانی های ما مثل حاج ناصر هستند.
ما که خودمون با هم تعارفی نداریم که همه ایرانی هستیم.
دوستمون راست میگه تو ایران همه از ازدواج فرزنداشون خوشحال میشن.به نظر من ناراحتی عزت دایی خانواده هم از این وصلت این بود که شاید پسند رو واسه قاسم خودش در نظر گرفته بوده که شاید بشه صحبت کردن بی کلام پسند و قاسم رو به همین موضوع بسنده کرد و علاقه آنها.
چرا که پسند از اول فیلم یه دلهره ای برای این ازدواج داشت.و وقتی پسند به دنبال قاسم رفت رو می شود علاقه پسند به قاسم دونست.موقعی که ناگهانی خانه را ترک کرد و به خدمت بازگشت.
تو رو خدا اینقدر همه رو نقد نکنید.
ن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۶ - ۰۶ آبان ۱۳۹۰
۲
۰
ای کاش می دانستیم بادیدن این فیلم مردم ایران احساس عزت وسربلندی میکنند یا ذلت وخواری 90/08/06
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
خودت چی فکر میکنی؟واگه خودت نمی فهمی پس ول معطلی.....
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۰ - ۰۷ آبان ۱۳۹۰
۳
۰
درود بر اهالی صبر
اول اینکه کاش نویسنده این مطلب خودش را معرفی می کرد.
در جواب دوستان اینکه اسلامی که ما داریم تفاوتهای زیادی با اسلام پیامبر دارد. استناد می کنم به سخن علی عزیز (ع) که می فرماید: جامعه ای که در آن انسان محق (صاحب حق) حقش را با لکنت بگیرد اسلامی نیست. حالا فکر کنید ببینید در جامعه ما اصلا حقی داده می شود که بخواهد با لکنت باشد یا بی لکنت؟ تو خود بخوان حدیت مفصل را
و اما فیلم و اصل مطلب. این ها همه برداشت است و نظر و البته قابل احترام اما مورد تایید می تواند نباشد. از نظر من آن روحانی که نماز عصرش را رها می کند و دو جوان را تنها می گذارد کار با ارزشی می کند. چون می داند دغدغه اصلی چیست. چون به آدمهای دور و برش که همان پسند (دختر کوچک و شخصیت اصلی داستان) است اهمیت و می دهد ناراحتی آنها را ناراحتی خود می داند. و نکته مهم اینکه همان روحانی که نماز عصرش را رها می کند اما در اتاق را باز می گذارد و به عقایدش پایبند است و حضور خیر (خدا) و شر (ابلیس) را با هم می داند. عقایدش رنگ نباخته و گریه اش از داشتن عذاب وجدان است. و اما بزرگ فامیل همان کسی است که پسر جوان را تسلی می دهد و وجود او در این سکانس کاملا مشهود است. و بقیه ماجرا.
من
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۰
۰
۱
در بالا گفتم نظرمو
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۸ - ۰۹ آبان ۱۳۹۰
۸
۵
مدتی ایست که مطالب سایت شما را پیگیری می کنم. از زحات شما تشکر می کنم. البته پیشنهادی هم دارم، اینکه لطفا کمی هم استراحت کنید و در این سایت مزخرف را تخته کنید.
با تشکر
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
ناشناس چجوری دلت میاد اینو بگی ؟ خداییش دل آدم شاد میشه با خواندن خبرها و کامنتهای مردم !
من
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۱۳ - ۰۹ آبان ۱۳۹۰
۱
۱
صراط چرا نظرمو منتشر نکردی؟
همون که درباره نسبت بین حوزه هنری و یه حبه قند بود؟؟؟
گفتم که نسبتشون کشف شد.:::

" یه حبه قند دخترشو داده به پسر حوزه هنری دیگه"!
مصطفی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۲ - ۱۰ آبان ۱۳۹۰
۳
۲
تحلیل صراط نسبت به فیلم کاملا درست و کارشناسانه است.
فیلم میر کریمی هم کاملا منطبق بر واقعیتهای جامعه و به شدت حرفه ای است .
شاید میر کریمی می خواسته با این فیلم بفهمونه که این اتفاقات در جامعه ما در حال افتادن است. چون با سابقه ای که از میرکریمی داریم بعید است که به دنبال از بین بردن سنت باشه.
پس بهتره به فکر درمان باشیم نه سلاخی.
چه از نوع صراط یا از نوع میرکریمی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
منظورت اینه که صراط و میرکریمی هر دو به فکر درمانند ؟ یا این که هر دو به فکر سلاخی هستند؟ واضح است که سلاخی همیشه راحتتر از درمان است . من نمی دونم صراط کارش چیست اما قدر مسلم اینه که روشنفکری توی ایران کارش همیشه سلاخی بوده و اگه تو بگویی که میرکریمی روشنفکر نیست من به تو جواب خواهم داد که هر انسانی اعم از مرد و زن که حاضر شود تجربه ها و شادی ها درد هایش را به فروش برساند به این معنی که آن ها را به کسی یا مرکزی یا ارگانی بدهد و در عوض آن پول نقد یا چک پول یا چک معتبر بانکی بگیرد آدمی روشنفکر است .چه میر کریمی باشد چه سلحشور . به من نگویید که شاعران قدیم هم روشنفکر بودند چون آن ها آثارشون رو به فروش نمی رساندند اون ها صله و انعام می گرفتند . قضیه ی فروش مطرح نبود . کار این ها قرابت عجیبی دارد با کار اون چینی های متمدن که انسان می خورند، چون فکر می کنند گوشت انسان مقوی است! به آن بدی نیست اما نمی دونم چرا این همیشه منو به یاد اون می اندازه و اون منو به یاد این می اندازه.
مصطفی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جناب ناشناس
ما که متوجه نشدیم نظرت راجع به کامنت ما چیه .
مثبته... منفیه .... کلا بی نظری ...میر کریمی روشنفکره... صراط روشنفکره ... سلاخی روشنفکریه... روشنفکری سلاخیه..اهدا کننده عضو روشنفکره ....سلاخ عضواشو اهدا می کنه .....سعدی روشنفکر بوده ... حافظ سلاخ بوده ....مولوی سعدی رو سلاخی کرده.... حافظ چینی بوده... گوشت انوری ابیوردی مقوی بوده....هر وقت یاد اون می افتی روشنفکر میشی ....اصلا روشنفکری که راحتتر در مان می کنی ..........ماکه چیزی متوجه نشدیم.
از همه مهمتر!! گناه سلحشور این وسط چی بود!!!؟؟؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
راستی شما چرا پرچمتون عوض شد؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
من یک شرح مبسوطی از اون تشابه برایت نوشتم که صراط منتشر نکرد . به طور خلاصه منظور این بود که پولی که از فروش تجربه ها و احساسات به دست می آید غم و کوری دل می آورد . بهتر است به جای این که محصول هنری را از هنرمند بخرند ارشاد ماهانه به هنرمندان یک حقوقی بدهد تا هم شادتر باشند و هم ذوق و قریحه و ابتکار گذشته رو دوباره به دست بیاورند.( نظرم درباره کامنت شما خیلی هم خوب بود )
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
همین مونده هنرمندها هم بشن جیره بگیر و سفارشی کار بعضیها !
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چه اشکالی داره . هنرمندی که نمی تونه خودش فکر کنه و فیلم بسازه همش ناچاره فکر وارد بکنه یا بدزده ، چه اشکالی داره لا اقل سفارشی در جهت منافع کشورش فیلم بسازه . هنرمند مقلد بالاخره باید از کسی تقلید کنه . چه اشکالی داره که اون الگو خارجی نباشه . بالاخره با هر کسی باید طبق توانایی هاش رفتار کرد.