۳۰ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۳

بازگشايي پرونده خاوري اين بار در كانادا

کد خبر : ۳۹۳۱۸
به گزارش صراط روزنامه تهران امروز نوشت:
خاوري در حالي در كانادا تحت بازجويي قرار خواهد گرفت كه پرونده او در تهران نيز باز شده و در پي عدم بازگشت او هر روز در مظان اتهام بيشتري قرار مي‌گيرد
پرونده محمدرضا خاوري،‌مديرعامل‌سابق و‌فراري‌بانك ملي پس از مدتي سكوت خبري بار ديگر خبرساز شد. در جديدترين تحول، رسانه‌هاي كانادايي خبر داده‌اند كه پليس اين كشور تحقيقات خود درباره روند تابعيت كانادايي او را آغاز خواهد كرد. بدين ترتيب پرونده خاوري اين بار از سوي كانادا بازگشايي خواهد شد. در اين زمينه يك روزنامه كانادايي از گشوده شدن پرونده‌اي قضايي عليه «محمودرضا خاوري» رئيس سابق بانك ملي ايران در مورد چگونگي دريافت حق تابعيت اين كشور و همچنين پاك بودن دارايي‌هاي او خبر داده است. به گزارش خبرگزاري مهر روزنامه تورنتو سان، اين مطلب را تاييد كرده كه تحقيقاتي عليه خاوري كه از سال 2005 شهروند كانادا بوده آغاز شده است. در همين رابطه يكي از گروه‌هاي دفاع از حقوق بشر كانادا اعلام كرد: ما خواهان اطلاع از اين موضوع هستيم كه آيا خاوري در كانادا مرتكب خلافي شده يا خير؟ پول‌هاي خاوري از كجا آمده؟ و اينكه او چگونه توانسته خانه‌اي به ارزش 3 ميليون دلار در محله «بريدل پس» تورنتو خريداري كند؟

علاوه بر اين موارد مقامات كانادا خواهان اطلاع از اين موضوع هستند كه آيا خاوري در گرفتن تابعيت اين كشور خلافي را مرتكب شده‌يا آنكه اين تابعيت را جعل كرده يا خير؟ در اين گزارش همچنين آمده است: از تمامي كساني كه در سال‌هاي اخير خواهان اخذ تابعيت كانادايي بوده‌اند خواسته شده تا در مواردي چون احترام به ملكه‌‌و و فادار بودن به وي و كانادا سوگند ياد كنند و حال بايد مشخص شود كه آيا خاوري اين سوگند را خورده و اگر خورده آيا به آن وفادار بوده يا خير؟ خاوري در حالي در اين كشور تحت بازجويي قرار خواهد گرفت كه پرونده او در تهران نيز باز شده و در پي عدم بازگشت او هر روز در مظان اتهام بيشتري قرار مي‌گيرد. حجت‌الاسلام محسني اژ ه‌اي دادستان كل كشور و مسئول رسيدگي به پرونده اختلاس در اولين روزها پس از فرار وي گفته بود تا زماني كه خاوري به كشور بازنگشته و نتواند از خود دفاع كند در مظان اتهام بوده و بسياري از اتهامات به پاي او نوشته مي‌شود. اگر هم اتهامي به رئيس سابق بانك ملي وارد نبوده در صورت عدم برگشت ايشان اين اتهامات تقويت خواهد شد. محسني‌اژه‌اي در پاسخ به‌ اين سوال كه چه اقدام قضايي براي بازگشت خاوري صورت گرفته، گفته است: اگر خاوري در مدت زماني به كشور بازنگردد و اتهاماتي كه به او وارد مي‌شود افزايش يابد و نياز به حضور او در كشور احساس شود، يقينا اقدامات قانوني در دستور كار قرار خواهد گرفت. اكنون بايد ديد خاوري به ايران برمي‌گردد و به ابهامات و اتهامات خود دراين پرونده پاسخ مي‌دهد يا ابتدا ترجيح مي‌دهد در كانادا درباره سوالات پليس درباره ميزان وفاداري خود به كانادا رفع ابهام كند.