۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۸
رئیس مرکز آمار کشور:

مرکز آمار: اطلاعات شهروندان را به هیچ نهادی نمی‌دهد

رئیس مرکز آمار ایران گفت: مرکز آمار کشور هیچ‌گونه اطلاعات و آمار شهروندان را به هیچ نهادی نمی‌دهد که این‌یکی از اصول اساسی آمار در تمام دنیاست.
کد خبر : ۳۹۳۴۰۴
صراط: رئیس مرکز آمار ایران گفت: مرکز آمار کشور هیچ‌گونه اطلاعات و آمار شهروندان را به هیچ نهادی نمی‌دهد که این‌یکی از اصول اساسی آمار در تمام دنیاست.

به گزارش تسنیم ، امیدعلی پارسا ظهر امروز در دیدار با آیت‌الله اعرافی  مدیر حوزه‌های علمیه کشور، اظهار داشت: کارهای مهمی در کشور در زمینه آمار در سال‌های اخیر انجام‌ شده و کارهای مهم دیگری نیز در دست اقدام است.

وی افزود: از جمله کارهای مهمی که درزمینه آمار در سال قبل در کشور انجام گرفت، مبحث سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 بود که نتایجی خوبی نیز به بار آورده است.

رئیس مرکز آمار ایران گفت: سرشماری اینترنتی آمار نفوس و مسکن در سال 95 بسیار بیشتر از حد انتظار بود که ازجمله دلایل مهم آن نیز بردن اینترنت به روستاهای کشور بود که سبب شد تا آماری قابل‌قبول و فراتر از حد انتظار درزمینه سرشماری اینترنتی در کشور حاصل شود.

پارسا با بیان اینکه مشارکت در سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن سال قبل نزدیک به آمارهای سرشماری اینترنتی جهانی بود، تصریح کرد: باید کاری صورت گیرد تا درزمینه آمارگیری و سرشماری اینترنتی نیز به معیارهای کنونی جهانی خود را نزدیک کنیم که امری بسیار ارزشمند و تأثیرگذار خواهد بود.

وی تأکید کرد: باید سامانه‌ای درزمینه آمار در کشور به وجود آید تا تمام اتفاقات و حوادث پیش‌آمده را به‌صورت لحظه‌ای ثبت کند که با توجه به وجود برخی موانع قانونی تاکنون این مهم در کشور دست پیدا نکرده است.

رئیس مرکز آمار ایران  گفت: باید تمهیداتی اندیشیده شود تا هر آماری که شرکت‌های آماری تولید کرده در سامانه جامع آماری کشور ثبت شود، همچنین باید ترکیب آمارها، پالایش و ویرایش کارهای دیگر آماری نیز در کشور به‌درستی اندیشیده شود.

پارسا ادامه داد: باید کد افراد، کد سکونت  و کد بیزانس افراد در سامانه‌های آماری کشور ایجاد شود که ایجاد شدن این زمینه‌ها می‌تواند تمام اطلاعات و آمارهای کشور را به هم مرتبط کند، که در این زمینه نیز نزدیک به 2 دهه از کشورهای متمدن دنیا عقب‌تر هستیم.

وی ابراز کرد: باید از سبک‌های مدرن آماری در برنامه‌ریزی‌های کشور استفاده شود، همچنین مرکز آمار کشور هیچ‌گونه اطلاعات و آمار شهروندان را به هیچ نهادی نمی‌دهد که  این‌یکی از اصول اساسی آمار در تمام دنیاست.

رئیس مرکز آمار ایران  ادامه داد: فرهنگ آماری و سواد آماری در کشور در دست تغییر بوده و روند آن  رو به رشد است که جای خرسندی دارد، همچنین باید کاری کرد که سواد آماری برای عامه مردم قابلیت فهم  داشته باشد تا تمام مردم جامعه نسبت به اطلاعات آماری فهم دقیقی به دست آورند.

پارسا ادامه داد: اعتماد مردمی مبحث بسیار مهمی بوده و باید مردم نسبت اطلاعات آماری اطمینان و باور کامل داشته باشد، چراکه امکان ندارد در این سازمان آماری داده شود که منطبق با واقعیات نباشد و امروز این اعتماد عمومی  بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی سازمان آمار است و حوزه دز این زمینه می‌تواند نقش بسیار مهم و ارزنده‌ای را ایفا کند.