۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱

رکورد نیروهای مسلح در زلزله کرمانشاه

استاندار کرمانشاه گفت: امدادرسانی نیروهای مسلح در زلزله کرمانشاه ‌رکورد بر جای گذاشت.
کد خبر : ۳۹۴۵۲۱
صراط: استاندار کرمانشاه گفت: امدادرسانی نیروهای مسلح در زلزله کرمانشاه ‌رکورد بر جای گذاشت.
 
به گزارش تسنیم  هوشنگ بازوند امروز در نشست مدیریت بحران سرپل‌ذهاب با اشاره به اینکه با اینکه زلزله در شب رخ داد نیروهای مسلح خلأ شب را پر کردند اظهار داشت: چنانچه نیروهای مسلح نبودند به طور قطع خسارت سنگینی وارد می‌شد که امدادرسانی نیروهای مسلح در امداد و نجات رکورد بر جای گذاشت زیرا در زلزله‌های گذشته تا یک هفته آواربرداری و جستجو برای پیدا کردن جنازه‌ها ادامه داشت اما در این زلزله این موضوع در روزهای نخست به اتمام رسید.
 
وی با بیان اینکه در زلزله استان کرمانشاه 2500 نفر تا ساعت 11 از زیر آوار نجات یافتند افزود: چنانچه این اتفاق نمی‌افتاد آمار کشته‌شدگان بیشتر می‌شد زیرا در زلزله رودبار مشکل تأخیر نیروهای امدادی و گرفتار شدن مصدومان زیر آوار سبب افزایش آمار کشته‌شدگان شد.
 
استاندار کرمانشاه بیان کرد: نیروهای مسلح از سپاه و ارتش تا نیروی انتظامی به یاری زلزله‌زدگان آمدند به‌طوری که فرماندهان ارتش و سپاه غرب کشور در ساعات ابتدایی زلزله در منطقه مستقر بودند.
 
وی با اشاره به اینکه همین نیروها در بحث اسکان اضطراری کمک کردند و از تهدید زلزله فرصت ایجاد کردند گفت: این نیروها حتی شبانه مواد خوراکی توزیع می‌کردند و در اسکان موقت نیز نقش مهمی دارند به طوری که 32 سپاه استانی و قرارگاه خاتم‌الانبیا و ارتش با راهبری بنیاد مسکن در حال انجام کارها هستند.
 
بازوند با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند باید در امدادرسانی زلزله مدیریت متمرکز و تبدیل تهدید به فرصت و سرعت عمل انجام شود افزود: موضوعات مدنظر ایشان توسط نیروهای درگیر انجام شد و ظرف دو ماه اسکان موقت انجام می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از زوایای زلزله حضور رئیس جمهور 36 ساعت بعد از زلزله بود که مصوبات هزار میلیاردی داشت گفت: در این میان حضور مقام معظم رهبری نقطه عطف بود که امیدی در دل مردم ایجاد‌ کرد و حضور مدیران ملی جای تقدیر دارد.
 
استاندار کرمانشاه افزود: اعتباراتی که ابلاغ شده بیش از 2000 میلیارد است و در بحث استمهال وامها نیز 4500 میلیارد تومان وام است که دو سال استمهال پیدا می‌کنند.
 
وی با اشاره به اینکه سرویس بهداشتی و حمام با وجود 250 حمام در شهر از کمبودهای موجود است افزود: 15 دستگاه دیالیز کمبود داریم که برای دیالیز خیران و استان‌های همجوار اعلام آمادگی کرده‌اند و امید داریم در بحث حمام و سرویسهای بهداشتی از طریق ظرفیت پادگان ابوذر بتوانیم کار انجام دهیم.
 
بازوند عنوان کرد: زلزله استان کرمانشاه به قدری سخت بود که لرزه‌های سایر نقاط با این زلزله سنجیده می‌شود و از لفظ فعال سازی گسلها زلزله توسط زلزله ازگله استفاده می‌شود.