۰۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۳

طرح كرم استاكس‌نت هنوز فعال است

دیلون برسفورد، محقق و هکر رایانه، با صرف دو ماه وقت و ۲۰ هزار دلار برای خرید تجهیزات موفق شد ده‌ها نقطه ضعف و مسیر نفوذ در کنترل کننده‌های مشابه در دستگاه‌های صنعتی ایران را که عمده آن به دلیل داشتن گذرواژه‌های ضعیف بوده‌اند، کشف کند و کنترل از راه دور و برنامه‌ریزی مجدد آنها را به دست گیرد.
کد خبر : ۴۰۱۳۳

فاكس‌نيوز: حمله ناتمام هکرهای رایانه‌ای به نیروگاه هسته‌ای ایران در سال گذشته، حمله‌ای نظامی به نظر می‌رسید که کار گروهی متخصص و حمایت شده از کشوری خاص بوده است. اما این در حالی است که تمام ظرافت‌های علمی تخیلی این کار، اکنون با صرف وقت و هزینه ناچیز در دسترس کارشناسان این علم که حتی بعضاً دارای توانایی کمی هستند نیز قرار گرفته است. این یک پیشرفت هشدار دهنده است و نشان می‌دهد که چگونه سیستم‌های امنیتی به آسانی می‌توانند مورد حمله و نفوذ این هکرهای خرابکار قرار گیرند و از حملات سایبری از دنیای دیجیتال به واقعیت رخنه کنند.
اگرچه پیشرفت‌های صورت گرفته اخیر بیشتر در محیط‌های آزمایشی صورت گرفته‌اند اما احتمال بروز حملات واقعی نظیر آنچه در ایران رخ داد نیز وجود دارد.
تکنیک‌های مشاهده شده که نشان می‌دهد هکرها در ماه‌های اخیر اپراتورهای نیروگاه‌های برق، آب و نیز زیرساخت‌های دیگر صنعتی در سراسر جهان را هدف قرار داده‌اند. کارهایی که در گذشته غیرممکن به نظر می‌رسیدند، امروزه امری عادی محسوب می‌شوند. ممکن است تیم خرابکاری طراح کرم استاکس‌نت که به نیروگاه هسته‌ای ایران حمله کرد هنوز فعال باشد.
شواهدی نیز در این زمینه وجود دارد که حاکی از آن است که برنامه‌های مخربی با زبانی شبیه به کدهای استاکس نت در حمله‌های اخیر استفاده شده است.
حمله یک هکر به تأسیسات یک کشور نشان داد که یافتن نقاط ضعف متعدد دستگاه‌های صنعتی برای هکرها آسان شده و کشورها باید تمهیدات بیشتری برای امنیت شبکه‌های خود به کار گیرند.