۰۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۵

خاوري در ناكجاآباد!

در مراجعه خبرنگار رسانه به خانه منسوب به خاوري، مردي كه در بيرون خانه خاوري بود با ممانعت از ورود وي، اظهار كرده بود خاوري در مورد اتهامات اختلاس صحبت نخواهد كرد. خاوري حتي به پيام‌هاي ارسال شده به خانه اش نيز پاسخي نداده است.
کد خبر : ۴۰۲۲۰

به گزارش صراط به نقل از ايسنا: در حالي كه پيش از اين برخي رسانه‌ها از خروج متعدد مديران عامل دو بانك به دليل سكونت خانواده‌هايشان در خارج از كشور و نيز خطرات احتمالي ناشي از اين اقدام خبر داده بودند، خروج محمودرضا خاوري مديرعامل سابق بانك ملي ايران باعث ايجاد فضايي جديد در حوزه رسانه و پيگيري قضايي اين موضوع شد.

پيش از اين برخي رسانه‌ها مدعي شده بودند مديران عامل دو بانك به دليل اين كه خانواده‌هايشان در خارج از ايران زندگي مي‌كنند، به طور مرتب از كشور خارج مي‌شوند.

با اين وجود يكي از مديران وزارت اقتصاد در همان دوران در جمع خبرنگاران تاكيد كرد كه سفرهاي شخصي افراد تحت نظارت نيست و مديران بانك مي‌توانند براي ديدار خانواده‌هايشان از كشور خارج شوند.

خروج مديرعامل بانك ملي ايران در بحبوحه موضوع فساد مالي در نظام بانكي، اگر چه به گفته سخنگوي اين بانك براي ماموريت كاري بود، اما عدم وفاي خاوري به قولش مبني بر اين كه "انشاء‌الله به‌زودي شما و همكاران را از نزديك زيارت خواهم كرد" اين تصور را به‌وجود آورد كه او خيال برگشتن و پاسخ دادن به اتهاماتي كه متوجه‌اش است، ندارد.

بر اساس شواهد موجود، يكي از طرف‌هاي اصلي سوء استفاده مالي اخير، محمودرضا خاوري به‌عنوان مديرعامل سابق بانك ملي ايران است كه بسياري از تنزيل‌هاي ال‌سي‌هاي مورد بحث در اين بانك انجام شده، انگار هم اكنون در كشور كاناداست. البته از ابتدا اتهام‌هاي اصلي متوجه او نبوده اما با خروجش از كشور، به‌گفته دادستان كل كشور، بسياري از اتهام‌هاي افراد ديگر به‌سوي او سوق داده مي‌شود.

البته در اين‌كه خاوري هم‌اكنون در كانادا حضور داشته باشد هيچ سند قطعي وجود ندارد اما برخي از شواهد مؤيد اين موضوع است كه او دست‌كم تا چندي پيش در اين كشور حضور داشته است. در ادامه توجه رسانه‌هاي غربي به ماجراي فساد مالي اخير در سيستم بانكي كشورمان، خبرنگار روزنامه تورنتو استار پس از خبرنگار روزنامه گلوب اند ميل به سراغ مديرعامل مستعفي بانك ملي رفت كه گفته‌ مي‌شود در تورنتو به‌سر مي برد، اما موفق به گفت و گو با وي نشد.

در مراجعه خبرنگار رسانه به خانه منسوب به خاوري، مردي كه در بيرون خانه خاوري بود با ممانعت از ورود وي، اظهار كرده بود خاوري در مورد اتهامات اختلاس صحبت نخواهد كرد. خاوري حتي به پيام‌هاي ارسال شده به خانه اش نيز پاسخي نداده است.

شايد اين ممانعت و اظهارات را ـ در صورت صحت ـ بتوان از نخستين شواهد حضور خاوري در اين خانه قلمداد كرد.

در همين زمينه رييس كل بانك مركزي هم در پاسخ به اين سوال كه آيا شما مي‌توانيد بگوييد كه آقاي خاوري بازمي‌گردد يا نه ؟ گفت: من هم مثل شما هستم.

سيد شمس‌الدين حسيني، وزير امور اقتصادي و دارايي هم با اشتباه خواندن اقدام خاوري در عدم مراجعه به كشور گفت: اين كار باعث شده اتهام‌هاي زيادي به سوي وي معطوف شود و انتظار مي‌رود وي بازگشته و نسبت به مسئوليت خويش عمل كند و پاسخگو باشد.

اما به تازگي دادستان كل كشور درباره موضوع مديرعامل سابق بانك ملي مطالب جديدي را بيان كرده است.

محسني اژه‌اي در پاسخ به اين سوال كه از آقاي خاوري چه خبر؟ تاكيد كرد: همانطور كه قبلا هم گفتم اگر آقاي خاوري به ايران باز نگردد بيشتر اتهامات متوجه وي مي شود چون افرادي كه مي‌دانند وي در كشور نيست هر چيزي را منتسب به وي مي‌كنند و اتهام بيشتري متوجه او مي شود يعني اگر يك روزي به عنوان اينكه مديرعامل بانك ملي بوده و به دلايل مختلفي قصور كرده است و در زيرمجموعه او اين اتفاق افتاده است امروز بعضي از افرادي چه در بانك ملي يا بانك‌هاي ديگر خيلي از مسائل را به آقاي خاوري منتسب مي‌كنند و اتهامات وي روز به روز سنگين‌تر مي‌شود.

سخنگوي قوه قضاييه با بيان اين كه تجربه نشان داده است كساني كه مورد اتهام قرار گرفته‌اند و خارج از كشور رفته‌اند عاقبت خوبي نداشته‌اند، افزود: توصيه من به ايشان اين است كه وي اگر برگردد يقينا به نفع دنياي‌اش است اما از وضع وي بي‌اطلاع نيستم.

او اين را هم اعلام كرده كه "بالاخره نيروهاي امنيتي موضوع را تعقيب مي‌كنند و اطلاعاتي دارند و در اختيار ما قرار مي‌دهند اما بايد بگويم كه ما از بازگشتن وي به كشور مايوس شده‌ايم و اگر احساس كنيم كه واقعا به كشور باز نمي‌گردد، ناچار هستيم از طريق اينترپل و مقررات قانوني اقدام كنيم."

برچسب ها: خاوری اختلاس