۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶

معرفی بازنده اصلی خروج ایران از NPT

معرفی بازنده اصلی خروج ایران از NPT
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم گفت: در صورت خروج جمهوری اسلامی ایران از NPT بازنده اصلی آمریکا و غربی‌ها خواهند بود.
کد خبر : ۴۱۱۹۶۱

محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم با اشاره به روز ۲۲ اردیبهشت (زمان تمدید تعلیق تحریم‌های ایران توسط آمریکا) و آینده نامعلوم برجام، اظهار کرد: در برجام اگر تضمین‌های لازم گرفته می‌شد امروز شاهد رجزخوانی ترامپ و اتحادیه اروپا نبودیم و امروز شخص آقای رئیس جمهور و تیم مذاکره کننده باید در برابر مردم پاسخگو باشند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، وی تصریح کرد: در زمانی که مذاکرات انجام می‌شد علی‌رغم اینکه مقام معظم رهبری تاکید داشتند که در مذاکرات برای رسیدن به توافق تعجیل نکنید، اما عجله تیم مذاکره کننده و خوش‌بینانه نگاه‌کردن آن‌ها به غرب و برجام سبب شد تا ما آن امتیازات لازم را از طرف غربی نگیریم.

آصفری با بیان اینکه اگر تضمین‌های لازم از طرف غربی گرفته می‌شد امروز شاهد رجزخوانی ترامپ و اتحادیه اروپا در موضوع برجام نبودیم، اظهار کرد: امروز آمریکا بازی خود را در نقش پلیس بد شروع کرده و در کنار او برخی از کشور‌های اروپایی نقش پلیس خوب را می‌خواهند بازی کنند و ما از این موضوع اطلاع کامل داریم.

وی ادامه داد: ما به خوبی می‌دانیم که سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان با آمریکا در موضوع برجام توافقاتی با یکدیگر دارند چرا که در زمان مذاکرات هم شاهد سنگ‌اندازی‌های این کشور‌ها در رسیدن به توافق را مشاهده کردیم.

آصفری با بیان اینکه کشور‌های اروپایی برای کشاندن پای ایران به میز مذاکره با آمریکا یک سناریو طراحی کرده‌اند، افزود: رئیس جمهور و نخست‌وزیر کشور‌های اروپایی در کاخ سفید با ترامپ دیدار می‌کنند و مدعی هستند که به دنبال راضی کردن رئیس جمهور ایالات متحده هستند، اما این دیدار‌ها فقط یک سناریو است که با هم طراحی کرده‌اند تا بتوانند ایران را برای موضوعات موشکی و دیگر مسائل پای میز مذاکره بکشانند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم بیان کرد: اروپاییان باید بدانند که چه آمریکا از برجام خارج شود و چه در برجام باقی بماند، جمهوری اسلامی به هیچ وجه توان موشکی خود را روی میز مذاکره با دشمنی که دبه کردن و نامردی آن برای ملت ایران ثابت شده، قرار نمی‌دهد و دیگر حاضر نیست با این کشور‌ها در موضوع موشک و مسائل دیگر مذاکره کنند.

وی با اشاره به گزینه‌های ایران برای خروج آمریکا از برجام، تصریح کرد: تصمیمی که جمهوری اسلامی ایران در این موضوع خواهد گرفت یک تصمیم جدی خواهد بود که برگشت از آن امکان‌پذیر نخواهد بود و ممکن است تهران برای خروج NPT اقدام کند، البته خروج ما به منزله رفتن به سمت سلاح هسته‌ای نیست و در صورت خروج جمهوری اسلامی ایران از NPT بازنده اصلی آمریکا و غربی‌ها خواهند بود.