۰۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۹

شأن همسری جایگزین مهریه شود

وی با بیان اینکه پیشنهاد تعیین شان همسری و مادری زن به دولت و مجلس ارایه شده گفت: باید میزان حداقلی در این زمینه تعیین شود و میزان دقیق آن قابل توافق بین زن و مرد باشد. تعیین چنین مبلغی باعث می شود تا زنها برای کسب درآمد به برخی مشاغل مانند کار سخت در صنایع تن ندهند و از طرفی فرصتهای شغلی برای مردان در برخی عرصه ها افزایش یابد.
کد خبر : ۴۱۲۵۶

به گزارش صراط به نقل از مهر: عضو هیئت علمی دانشگاه قم با بیان اینکه مطرح شدن مهریه به عنوان پشتوانه اقتصادی زن امری جعلی و خلاف شرع است گفت: به دولت، مجلس و شورایعالی انقلاب فرهنگی گوشزد شده که با تعیین میزان شان همسری به بسیاری مطالبات زنان پاسخ داده می شود.

ولی الله نقی پور  افزود: خانواده نهاد اساسی و موثر در سلامت جامعه است و تمامی انسانهای سالم باید خانواده رسمی داشته باشند و تاهل شرط حداقلی برای سلامت روانی و اجتماعی جامعه است.

وی با بیان اینکه در موضوع تشکیل خانواده باید به 6 شاخص برای اصلاح امور جوانان توجه کرد که سه مورد آنها مسائل فرهنگی و بقیه اقتصادی است ادامه داد: آموزش یکی از جمله مولفه های مهم در اصلاح تشکیل خانواده است. باید معیارهای شناخت شخصیت زن و مرد و معیارهای هم تایی و کفویت در همسری به طور کاربردی برای جوانان توضیح و آموزش داده شود و از نظر مصداقی نیز باید به جوانان در شناسایی همسر کمک کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با اشاره به اینکه 11 معیار کفویت دختر و پسر برای ازدواج وجود دارد گفت: مسائل فرهنگی در موفقیت ازدواج به میزان 60 درصد تاثیر دارد به طوری که اگر از نظر اقتصادی بین زن و شوهر هم مشکلی وجود نداشته باشد ولی آنها هم کفو هم نباشند ازدواج آنها سامان مناسبی پیدا نمی کند.

وی اظهار داشت: آمار طلاق کشور این مسئله را اثبات می کند به طوری که میزان طلاق در کل کشور 20 درصد، در مراکز استانها 25 درصد و در منطقه شمیرانات تهران به 33 درصد می رسد و این نشان می دهد که امکانات مالی نقش اصلی در پایداری زندگی مشترک ندارد و 60 درصد تحکیم خانواده مبتنی بر معیارهای فرهنگی است.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس معیار دینی مهریه پشتوانه اقتصادی زن نیست گفت: متاسفانه مهریه به عنوان پشتوانه اقتصادی زن در خانواده عنوان شده که امری جعلی و خلاف شرع است. در شرع مهریه به عنوان هدیه ازدواج مرد و نشان صداقت او تعریف شده است. نباید مهریه پشتوانه اقتصادی زن قرار گرفته و پایه کینه و کدورت در بین خانواده ها شود.

نقی پور تصریح کرد: باید در ازدواج این دید در جامعه ایجاد شود که زن با تشکیل خانواده دارای شغل و صاحب ثروت می شود چرا که از نظر اسلام زن باید بعد از ازدواج از نظر اقتصادی تامین شود که یکی از جنبه های آن نفقه است.

وی ادامه داد: همچنین باید شان همسری و مادری برای زن که واجب فقهی برای آنها نیست ولی اگر انجام ندهند کانون خانواده شان متلاشی می شود تعیین شود.

این استاد دانشگاه گفت: بر اساس نگاه دینی، زندگی نه شرکت سهامی است آنچنان که در کشورهای غربی دیده می شود و نه بیگاری زنان چرا که هیچیک از این دیدگاهها به نتیجه نرسیده است.

وی با بیان اینکه پیشنهاد تعیین شان همسری و مادری زن به دولت و مجلس ارایه شده گفت: باید میزان حداقلی در این زمینه تعیین شود و میزان دقیق آن قابل توافق بین زن و مرد باشد. تعیین چنین مبلغی باعث می شود تا زنها برای کسب درآمد به برخی مشاغل مانند کار سخت در صنایع تن ندهند و از طرفی فرصتهای شغلی برای مردان در برخی عرصه ها افزایش یابد.

وی با انتقاد از اینکه این نگاه در جامعه وجود ندارد که زن باید پس از ازدواج دارای پشتوانه اقتصادی شود گفت: به دولت، مجلس و شورایعالی انقلاب فرهنگی گوشزد شده که با تعیین میزان شان همسری به بسیاری مطالبات زنان پاسخ داده می شود در واقع در ازدواج مردان بدهکار و زنان طلبکار می شوند.

نقی پور با اشاره به وجود 14 میلیون دختر و پسر مجرد در سن ازدواج در کشور گفت: تحقیقات نشان می دهد دختران بین 25 تا 28 برابر بیش از پسران آماده ازدواج هستند چرا که پسران به دلیل مطالبات سنگین مالی ترس از اقدام برای ازدواج دارند و از آنجایی که هزینه عمل حرام در جامعه بسیار کمتر از ازدواج است تن به این کار نمی دهند.

وی با بیان اینکه 30 درصد مردان امکان تامین حق مادی همسری را برای زنان خود دارد افزود: برای تامین حق همسری در 70 درصد دیگر خانواده ها باید صندوق ذخیره ازدواج تشکیل شود. تعیین حق مادی برای زندگی در زندگی موجب تامین آرامش روانی برای زنان شده و موجب می شود وقت آنها بیشتر متمرکز خانواده شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با اشاره به اینکه مشکل دیگر در جامعه ما شناخت سطحی دختران و پسران از هم در ازدواج است گفت: دختران و پسران ما با معیارهای واقعی ازدواج آشنا نیستند و بر اساس معیارهای سطحی یکدیگر را انتخاب می کنند.

نقی پور با بیان اینکه سالیانه بین 800 تا 900 هزار ازدواج در کشور رخ می دهد افزود: این تعداد نسبت به رقم 14 میلیون دختر و پسری که در آستانه ازدواج قرار دارند بسیار کم بوده و تنها 10 تا 14 درصد نیاز فعلی است، این وضعیت بسیار خطرناک است و جامعه را دچار تهدید می کند.

وی با بیان اینکه در بحث مسائل اقتصادی ازدواج مسائلی همچون مسکن، تامین حداقل امکانات زندگی و درآمد ماهیانه اهمیت دارد افزود: قدم اول در این زمینه ایجاد اشتغال و قدم دوم بیمه بیکاری است. همچنین باید سیاستگذاری نظام با اولویت مسکن و تامین حداقل های زندگی جوانان تعریف شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم ادامه داد: در حال حاضر صدها میلیارد تومان برای ورزش خرج می شود که قابل دفاع نیست چون اولویت اول مسائل جوانان ما در کشور ورزش نبوده و اولویت ازدواج آنهاست.

وی تصریح کرد: باید هفت میلیون ازدواج در کشور انجام شود که این تعداد نیاز به هفت میلیون مسکن دارند در حالی که سالیانه 300 هزار واحد مسکونی در کشور ساخته می شود یعنی این جوانان برای مسکن باید 20 سال منتظر بمانند.

نقی پور گفت: باید اتاق فکر ویژه ای برای تشکیل و تثبیت خانواده در کشور تشکیل شود که زیر نظر مقام معظم رهبری فعالیت کند و مسئله ازدواج در کشور را سامان ببخشد.

وی با تاکید بر اینکه اگر بسیج عمومی برای ازدواج شکل نگیرد این مشکل حل نخواهد شد ادامه داد: در سوره نور آمده که باید برای ازدواج بسیج عمومی تشکیل شود.

نظرات بینندگان
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۹ - ۰۹ آبان ۱۳۹۰
۰
۰
مهریه عندالمطالبه است و از طرف زن و خانواده زن تعیین میشود