۱۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۵

2ماه حبس برای فوتبالیستهای فاسد

این عمل به عنوان جرمی کیفری محسوب شده و می بایست رسیدگی به آن در دادگاه صالح و با حضور متهمین انجام شود. به عبارت ساده تر مرتکبین این عمل باید به سرعت دادگاهی شده و در دادگاه به عمل ایشان رسیدگی شود.
کد خبر : ۴۱۵۲۳
وفتی خبر حرکات ناشایست و غیر اخلاقی دو بازیکن پرسپولیس در حین بازی با داماش روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت برای بسیاری به هیچ وجه قابل باور نبود و گمان می کردند خبر، طنز است!
به گزارش صراط به نقل از ندای انقلاب امّا چیزی نگذشت که ابعاد این حرکت شگفت انگیز غیر اخلاقی به سرعت مرزهای کشور را در نوردید و به یکی از اخبار رسانه های بین المللی دنیا تبدیل شد. تا آنجا که سایت روزنامه آ اس اسپانیا که یکی از معتبرترین و مهم ترین روزنامه های ورزشی جهان است در قالب یک خبر مفصل، به این مسأله می پردازد و این حرکت زشت را با عکس و فیلم و به نام کشور ایران در میان افکار عمومی دنیا رسانه ای می کند.
امّا این تمام ماجرا نبود. زشتی حرکت چنان هویدا بود که حتی برای سایر کشور های اروپایی نیز بسیار تعجب انگیز می نمود و همین موضوع باعث شد که حتی تا همین الان نیز لحظه به لحظه به گستردگی این خبر در دنیا اضافه می شود.
امّا وقتی به سراغ قانون می رویم تا ببینیم قانون چه برخوردی با این موضوع می کند متوجه سکوت و غفلت قانون درباره این مسأله می شویم.
در واقع قانون مجازات اسلامی حرکت ناشایست مذکور را جرم انگاری نکرده و خلأ قانونی بزرگی در این رابطه وجود دارد.
حتی در فصول و مواد مربوط به جرایم علیه اشخاص، جرائم ضد عفت عمومی و سایر جرایم جنسی نیز این مسأله مورد غفلت فانون گذار واقع شده است.
تنها ماده ای که می توان با استناد به آن برای این موضوع جریمه در نظر گرفت ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی است که در آن آمده است:"هر کس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر، تظاهر به عمل حرامی نماید علاوه بر کیفر عمل، به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ شلاق محکوم می گردد...."
در واقع هر چند این حرکت ضد اخلاقی اختصاصاً جرم انگاری نشده و هیچ ماده ای مستقیماً بدان نپرداخته ولی با توجه به نحوه ارتکاب - که در زمین فوتبال و در انظار عمومی تماشاگران حاضر در ورزشگاه واقع شده- این عمل موضوع صدر ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی قرار گرفته و می بایست با استناد به آن مجازات لازم برای مرتکبین عمل ناشایست مذکور در نظر گرفته شود.
بنا بر این شکی نیست که این عمل به عنوان جرمی کیفری محسوب شده و می بایست رسیدگی به آن در دادگاه صالح و با حضور متهمین انجام شود. به عبارت ساده تر مرتکبین این عمل باید به سرعت دادگاهی شده و در دادگاه به عمل ایشان رسیدگی شود.
طبق قانون، مجازات مرتکبین نیز بنا بر رأی قاضی پرونده بین ده روز تا دو ماه حبس یا حداکثر ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود.
البته تمام مسائل مطروح در صورتی مُجری است که رسیدگی به این موضوع در سایه عدالت و مانند سایر مردم کشور برگزار شود. امّا با کمی تأمل در می یابیم که متأسفانه زد و بند ها، روابط و فساد موجود در دنیای- مثلاً- فوتبال ایران به هیچ وجه اجازه نمی دهد تا مرتکبین این عمل شنیع به صورت عادلانه به سزای عمل خویش برسند و با وضع موجود عملاً هیچ جای تعجبی ندارد که مرتکبین این عمل شنیع را چند روز دیگر مجدداً در مستطیل سبز ببینیم!
مع الأسف بسیاری از جرم هایی که توسط بازیکنان فوتبال اتفاق می افتد با یک تماس تلفنی یا سفارش به سرعت رفع و رجوع شده و انگار "نه خانی آمده و نه خانی رفته!" .
ازین دسته اند دستگیری برخی بازیکنان در مجالس عیش شبانه، حرکات غیر اخلاقی بی شمار در انظار عمومی مانند تخلی در کنار زمین فوتبال و پشت نیمکت و بعضی، خلاقیت های آنها مانند اعلام سقوط هواپیما در میکروفون هواپیما و ترس و دلهره شدید مسافرین به خاطر این شوخی با مزه!!! و....
همان طور که مشاهده شد بسیاری از این اعمال نیز قبلاً و به کرّات توسط بازیکنان فوتبال( و حتی مرتکبین عمل مذکور )
انجام شده بود ولی تقریباً به هیچ کدام رسیدگی نشده و تمام آنها به سرعت رفع و رجوع شد.
با این حال امید است مرتکبین این عمل، که به مراتب شنیع تر و زشت تر از سایر جرائم فوتبالیست های ایران است و آثار سوء بسیار مخربی نیز در رسانه های دنیا داشته است در دادگاه حاضر شده و به کیفر عمل بی شرمانه خویش برسند، چه آنکه افکار عمومی نیز با توجه خاصی ای ن مسأله را پیگیری می کنند.
نظرات بینندگان
دادا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۶ - ۱۰ آبان ۱۳۹۰
۱
۱
این اصلا کارزشتی نبود اقتضای فرهنگ ماهمینه منم دفاع میکنم از این دو نفر که برای فوتبال ما خیلی زحمت کشیدن تشکر مبکنم