۱۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۶

صالحی وارد فرودگاه استانبول شد

وزیر امور خارجه کشورمان که بامداد امروز (چهارشنبه) به منظور شرکت در نشست استانبول راهی ترکیه شده، دقایقی پیش وارد فرودگاه این کشور شد.
کد خبر : ۴۱۶۴۱

 

به گزارش صراط به نقل از خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس از استانبول، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان بامداد امروز (چهارشنبه) در رأس هیئتی به منظور شرکت در نشستی که به موضوع افغانستان می‌پردازد، وارد فرودگاه استانبول شد.
صالحی در بدو ورود به فرودگاه استانبول مورد استقبال بهمن حسین‌پور سفیر کشورمان در ترکیه و حیدری سرکنسول کشورمان در استانبول قرار گرفت. 

اجلاس استانبول قرار است به مدت یک روز به ریاست عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه و حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان و با حضور وزرای خارجه و مقامات ۱۷ کشور در استانبول برگزار شود.

با توجه به نقش مهم و مؤثر جمهوری اسلامی ایران در منطقه و تأکید اجلاس استانبول بر نقش کشورهای منطقه، حضور ایران در این اجلاس مهم و تأثیرگذار ارزیابی می‌شود.

علی‌اکبر صالحی سه‌شنبه در نشست خبری مشترک با همتای غنایی خود درباره حضور در نشست استانبول اظهار داشت: با رایزنی‌های انجام شده نظرات ما در ارتباط با بیانیه نهایی که قرار است صادر شود، منظور شده و بر اساس توصیه آقای احمدی‌نژاد قرار شد که من در این نشست شرکت کنم و امیدواریم فردا با قوت و قدرت در این نشست حضور یابیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افغانستان را کشوری مهم با موقعیت استراتژیکی خاص برشمرد و افزود: ما به عنوان همسایه افغانستان خواستار ثبات، امنیت و صلح در این کشور هستیم و هر تلاشی که در بین کشورهای همسایه افغانستان و در جامعه بین‌المللی در جهت تحقق این امر صورت گیرد با آن تلاش‌ها همراهی می‌کنیم.

رامین مهمان‌پرست سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز در نشست سه‌شنبه خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره حضور ایران در نشست‌های استانبول و بن ۲ که به موضوع افغانستان می‌پردازد، گفت: این نشست‌ها باید منجر به احقاق حقوق مردم افغانستان شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: باید دو شرط مهم حاکم شود، اول اینکه اداره اینگونه جلسات و تدبیری که می‌خواهند انجام شود توسط مقامات افغانستان صورت گیرد و دیگر اینکه نقش و جایگاه کشورهای منطقه برای حل این بحران‌ها کاملا مشخص باشد.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: طرفین در نتیجه مذاکرات به این رسیدند که حضور جمهوری اسلامی ایران می‌تواند کاملا تاثیرگذار باشد و درخواست مقامات رسمی افغانستان، حاکی از این است که کشور ما حضور فعالی در این نشست‌ها داشته باشد.


هیئت‌هایی از کشورهای پاکستان، ایران، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، چین، روسیه، هند، قزاقستان، قرقیزستان، امارات عربی متحده، عربستان، مصر، انگلیس،‌ آمریکا، فرانسه، آلمان، استرالیا، ژاپن، نروژ، اسپانیا، سوئد، مجارستان، کانادا، ایتالیا، سازمان ملل و نمایندگانی از اکو، اتحادیه اروپا و ناتو در این اجلاس حضور خواهند یافت.

لازم به ذکر است نشست بن ۲ نیز درباره افغانستان اواسط دسامبر برگزار خواهد شد.

برچسب ها: صالحی ترکیه