۱۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۲

اهانت به رئیس‌جمهور یک‌کشور در ریاض

یکی از نمایندگان پارلمانی عراق از اهانت سعودی‌ها به رئیس جمهور این کشور در فرودگاه ریاض که برای شرکت در مراسم تشییع ولیعهد به عربستان رفته بود، خبر داد.
کد خبر : ۴۱۶۸۶

فارس به نقل از پایگاه خبری "صوت العراق" نوشت: "عالیة نصیف" یکی از اعضای فراکسیون "العراقیة البیضاء" درباره سفر اخیر "جلال طالبانی" رئیس جمهور عراق به عربستان و مشارکتش در مراسم تشییع ولیعهد سعودی اظهار داشت: سفر اخیر رهبران عراق به عربستان به گونه‌ای بود که گویی عراق کشوری پراکنده و بی در و پیکر است که هیچ نماینده ای ندارد. ضمن این که عربستان به عراق توهین کرد و بر خلاف عرف دیپلماتیک هیچ شخص عالیرتبه‌ای هم سطح با ریاست‌جمهوری از طالبانی در فرودگاه عربستان استقبال نکرد.

وی که از اعضای جداشده فهرست العراقیه است، افزود: عراق بر اساس اصول دیپلماتیک و پروتکل‌های موجود رفتار نمی‌کند. اغلب دولت‌هایی که به ریاض بدلیل درگذشت ولیعهد تسلیت گفته اند، تنها یک نماینده را برای شرکت در مراسم تشییع ولیعهد در عربستان اعزام کردند اما عراق تعدادی از رهبران خود را به طور دسته جمعی به عربستان فرستاد و سعودی‌ها نیز به عراق توهین و طالبانی را در فرودگاه تحقیر کردند.

نصیف گفت: سفر بیش از یک نفر از رهبران عراق به عربستان برای ابلاغ پیام تسلیت یک اشتباه دیپلماتیک و پروتکی بود و استقبال از رئیس جمهور عراق در فرودگاه عربستان توسط فردی که هم رتبه او نیست نیز به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

این نماینده پارلمانی عراق افزود: بر اساس اطلاعات موجود، شاه سعودی در بیمارستان بوده و ولیعهد نیز که درگذشته بود، اما برای استقبال از طالبانی باید دست‌کم وزیر خارجه سعودی یا نامزد کرسی ولیعهدی در فرودگاه حاضر می‌شدند که چنین امری محقق نشد. ضمن این‌که تسلیت گفتن به یک دولت مستلزم فرستادن یک تیم از رهبران عراقی به عربستان نبود.

در پی مرگ ولیعهد سعودی، "جلال طالبانی" رئیس جمهور، "اسامة النجیفی" رئیس پارلمان و "صالح المطلک" معاون نخست‌وزیر عراق در مراسم تشییع او شرکت کردند و تنها مالکی بود که هیچ تسلیتی به شاه سعودی نگفت و دلیل آن نیز سیاست‌های خصمانه آل سعود در قبال بغداد بوده است.

خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم