۱۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۷
سپيده آماده

مردم خیانت فارسی وان را تحمل نکردند

کد خبر : ۴۱۶۹۰
شبكه «فارسي وان» كه مدت‌ها در صدر پر طرفدار‌ترين شبكه‌هاي فارسي زبان قرار داشت با ريزش ۸۰ درصد از مخاطبان خود روبه‌رو شد كه بنا به گفته كارشناسان اطلاع‌رساني رسانه‌ها، آگاهي مردم از اثرات منفي برنامه‌هاي اين شبكه بر ساختار خانواده، تقابل با ارزش‌هاي اسلامي - ايراني و افزايش كيفيت و تنوع توليدات رسانه ملي از دلايل اين تنزل ناگهاني است. 

نتايج تحقيق ميداني كه از سوي معاونت پيشگيري از وقوع جرم قوه قضائيه در جامعه آماري شهر تهران و كلانشهرهايي مانند اصفهان، شيراز، مشهد، رشت و زنجان، نشان مي‌دهد كه ۸۰ درصد از كساني كه تا مدتي پيش تماشاگر پرو پا قرص برنامه‌هاي شبكه فارسي وان بودند ديگر سري به اين شبكه نمي‌زنند. مجيد ابهري آسيب شناس و مدير اين طرح، تنوع و گوناگوني سريال‌هاي تلويزيوني مردم‌پسند در رسانه ملي را يكي از دلايل كاهش مخاطبان فارسي وان مي‌داند. 

ابهري در اين باره به «جوان» مي‌گويد: آمارهاي جديد نشان مي‌دهد با افزايش كيفيت برنامه‌هاي صدا و سيما و پخش سريال‌هاي خوش‌ساخت و پرمخاطب در ساعاتي از شب كه خانواده‌ها بيشتر به تماشاي تلويزيون مي‌پردازند، باعث شده كه مخاطبان ايراني سريال‌هاي ايراني را در مقابل سريال‌هاي فارسي وان كه همزمان پخش مي‌شود، انتخاب كنند. 

مردم به رياكاري‌هاي فارسي وان پي بردند
اگرچه شبكه فارسي وان از ابتداي تأسيس مزوارانه سعي داشت با سانسور برخي از صحنه‌هاي غيراخلاقي سريال‌ها، قطع برنامه‌ها در روزهاي شهادت ائمه و ارائه پيام‌هاي تبريك يا تسليت به مناسبت اعياد و سوگواري‌هاي شيعيان، دل مخاطبان را براي مدت كوتاهي به دست آورد و اما مرور زمان دست برنامه‌ريزان اين شبكه را براي مردم رو كرد و مردم به پشت پرده اين رياكاري‌هاي پي بردند.
 
موج فارسي وان فروكش كرده
با توجه به گسترش ديش‌هاي ماهواره در منازل و تلاش بي‌وقفه كشورهاي غربي براي افزايش تعداد شبكه‌هاي فارسي زبان با صرف هزينه‌هاي كلان براي تقويت سخت افزاري كيفيت تصوير و گستردگي اين شبكه ها، اما بر اساس نظرسنجي‌ها و تأييد كارشناسان، شوك ابتدايي شبكه‌اي مانند فارسي وان كه با پخش بي‌وقفه سريال‌هايي با محوريت خيانت، روابط نامشروع و مثلث‌هاي عشقي، عده‌اي را به خود جلب كرده بود، فروكش كرده است. دكتر محمدحسين ساعي استاد ارتباطات دانشگاه در اين باره به «جوان» مي‌گويد: تأسيس رسانه‌اي جديد معمولاً باعث بروز شوكي در ميان مخاطبان مي‌شود و مردم در پاسخ به آن شوك در ابتدا به سمت اين رسانه جديد گرايش پيدا مي‌كنند، اما به مرور زمان اين موج فروكش مي‌كند. 

اطلاع‌رساني رسانه‌ها، خودآگاهي خانواده‌ها
از سوي ديگر مدت هاست كه رسانه‌ها در موجي همگاني، پشت پرده شبكه فارسي وان و اهداف مشكوك سردمداران اين شبكه را به عموم نشان دادند و مردم با افزايش خودآگاهي و به انتخاب خودشان، فارسي وان را از ليست شبكه‌ها پاك كردند. 

زينب دهشتي كارشناس ارتباطات و رسانه در اين باره به «جوان» مي‌گويد: اطلاع رساني گسترده رسانه‌ها در ماه‌هاي اخير باعث افزايش آگاهي مردم از خطرآفريني برنامه‌هاي اين شبكه براي بنيان خانواده شد و مردم خود دست رد به سينه سريال‌هاي تكراري و مبتذل اين شبكه زده‌اند. 

تقابل با فرهنگ اسلامي - ايراني دليل ريزش مخاطب
يكي از مولفه‌هاي اصلي برنامه‌هاي فارسي وان كه باعث كاهش مخاطبان آن شده است، گسترش خيانت و پرداختن به مسائلي در تضاد با فرهنگ اسلامي - ايراني است.
 
دكتر محسن ايماني جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در اين باره به «جوان» اظهار مي‌دارد: والدين، برنامه‌هاي اين شبكه را باعث دور شدن فرزندانشان از اصول اخلاقي و خانوادگي تلقي مي‌كنند و زوج‌هاي جوان نيز متوجه شده‌اند كه با تماشاي اين سريال‌ها، زندگي نوپاي آنها در معرض آفت‌هايي مانند خيانت، روابط خارج از بنيان خانواده و مثلث‌هاي عشقي قرار مي‌گيرد، در نتيجه هر روز از تعداد تماشاگران برنامه‌هاي اين شبكه كاسته شده و اين در حالي است كه به‌رغم تلاش‌هاي بسياري كه براي جذب مخاطب از سوي برنامه‌ريزان اين شبكه انجام شده و مي‌شود، اما به دليل تضاد برنامه‌هاي اين شبكه با فرهنگ بومي و اسلامي حاكم در ميان خانواده‌هاي ايراني، تماشاگران اين شبكه ريزش كرده است و اين ريزش قطعاً ادامه خواهد داشت.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Kazakhstan
|
۱۴:۴۷ - ۱۱ آبان ۱۳۹۰
۲
۲
پس طرح جمع اوری دیش های ماهواره به کجا رسید و خوب بود در شهرهای بزرگ پارازیت قوی بر سیگنال های ماهواره ای دشمن بدست نخبگان ایرانی ساخته شود.