۱۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۷

توضیح هواشناسی درباره سونامی دریای‌خزر

کد خبر : ۴۱۸۶۰

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در خصوص اعلام وقوع پدیده سونامی در دریای خزر گفت: پدیده سونامی بر اثر زمینه‌لرزه رخ می‌دهد مگر قرار است زمین‌لرزه در دریای خزر اتفاق بیفتد که سونامی داشته باشیم.

به گزارش صراط، عبدالرضا امیدوار شهری در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال وقوع سونامی در سواحل دریای خزر تا ارتفاع ۶ متری موج دریا وجود دارد؟ اظهار داشت: پدیده سونامی بر اثر زمین‌لرزه رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: مگر می‌خواهد در دریای خزر زمین‌لرزه اتفاق بیفتد یا اتفاق افتاده است که سونامی داشته باشیم؟

امیدوار شهری گفت: به طور مثال ظرف آبی را در نظر بگیرید تا وقتی که این ظرف آب را تکان ندهیم موج ایجاد نمی‌شود. بنابراین اقیانوس هم مانند این ظرف آب است و تا تکانی به آن داده نشود، موجی ایجاد نخواهد شد.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی عنوان کرد:‌ چیزی که سونامی ایجاد می‌کند تکان دادن دریا است ضمن اینکه در اخطاریه شماره ۳۲ سازمان هواشناسی که دیروز صادر شده آمده بود که دریای خزر در روز شنبه مواج و در روز یکشنبه و دوشنبه طوفانی است.

امیدوار شهری گفت: مواج بودن به دلیل جهت بادهایی است که از سطح دریا عبور می‌کند و موج ایجاد می‌کند و طوفانی بودن نیز به خاطر عوض شدن توده هوا است که باد، باران، رعدوبرق و برف می‌دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ این یک پدیده هواشناسی است و پدیده زمین‌شناسی نیست که ما بگوییم سونامی اتفاق می‌افتد.

برچسب ها: سونامی دریای خزر