۱۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۶

گاردین: اقدام‌نظامی علیه ایران فاجعه‌بار است

کد خبر : ۴۲۵۷۱

یک روزنامه انگلیسی در سرمقاله‌ای تأکید کرد که هرگونه اقدام نظامی علیه ایران پیامدهای فاجعه باری را برای اروپا و آمریکا به همراه خواهد داشت.

به گزارش سرویس سیاسی صراط به نقل از فاس، روزنامه انگلیسی گاردین در سرمقاله‌ای به قلم "ریچارد نورتون تیلور"، با فاجعه‌بار دانستن هرگونه اقدام نظامی علیه ایران اینگونه نوشت که حمله نظامی به ایران فاجعه ای بزرگ به وجود می‌آورد که منافع آمریکا، اروپا و منطقه خاورمیانه را به شدت تهدید می‌کند. دفاع از مشروعیت چنین حملات پیشگیرانه ای مشکل است.
 
*برنامه هسته‌ای ایران باید از راه مذاکره و نه اقدام نظامی جلو برود

در ادامه این گزارش آمده است: انگلیس باید در برابر فشار آمریکا برای اقدام نظامی علیه ایران مقاومت کند. حتی اگر ایران سلاح هسته ای داشته باشد، مذاکره با ایران تنها راه حل است.

گاردین اینگونه ادامه داد: مسئله ای که دولت و به ویژه افسران ارشد انگلیس نگران آن هستند، این است که "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا، نتواند در برابر فشارهای فزاینده در مورد حمله نظامی به تأسیسات هسته ای ایران در 12 ماه آینده مقاومت کند. فرماندهان نظامی انگلیس از شکست بالقوه و نتایج مصیبت بار اقدامات نظامی آگاهند. برای هر کسی دفاع از مشروعیت چنین حملات پیشگیرانه ای مشکل است.

بر اساس این گزارش،‌فرماندهان نظامی آمریکا و انگلیس سال‌ها در مورد فجایع حمله موشکی به ایران هشدار دادند. نیروهای ایران ممکن است خیلی پیشرفته نباشد، اما با کمک حماس و حزب الله می‌توانند با ویران کردن انتقام بگیرند.

گاردین در ادامه گزارش خود در خصوص پیامدهای فاجعه بار اقدام نظامی علیه ایران می‌افزاید: نظامیان آمریکا و انگلیس در افغانستان با خطری بزرگ‌تر از خطر فعلی مواجه خواهند شد. پایگاهشان در خلیج فارس به ویژه در قطر و بحرین به راحتی مورد هدف قرار می‌گیرد و تنگه هرمز، کانالی که از طریق آن بیش از ۵۰ درصد نفت جهان حمل و نقل می‌شود، بسته می‌شود.

نویسنده گاردین می‌گوید: برخی معتقدند این فجایع برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای بهای باارزشی است. این عقیده بیان می‌کند که اکنون انگیزه ای وجود دارد که اسراییل را قادر می‌سازد تا پیش از آن که تسلیحات ایران به نقطه غیرقابل برگشت برسد، خود به تاسیسات هسته ای ایران حمله کند. سال آینده این گزینه برای آمریکا (و انگلیس) ضروری می‌شود.

وی با چنین فرضیه‌ای اینگونه ادامه می‌دهد: چنین استدلالی، حماقت خطرناکی است. چه میزان ویرانی و فشار می‌تواند ایران را مجبور کند که برنامه هسته ای خود را مجددا از سر نگیرد؟

گاردین در پایان گزارش خود نوشت: ایران جامعه ای پیچیده تر و منشعب‌تر از آن است که غرب به طور کلی آن را تصویر می‌کند. حمله به ایران حرکت به سوی اصلاحات را متوقف و معکوس می‌کند. بهار عرب به زمستان عرب تبدیل می‌شود که نتایج مصیبت باری برای منافع آمریکا، اروپا و نیز جوامع عرب از جمله عربستان سعودی به بار می‌آورد. راه حل‌های بسیاری وجود دارد؛ ما می‌توانیم امیدوار باشیم که صداهای تاثیرگذاری در دولت‌های انگلیس و آمریکا وجود داشته باشد که در برابر حمله نظامی مقاومت کنند.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۶ - ۱۸ آبان ۱۳۹۰
۰
۰
دنیا بداند نتیجه فاجعه این خواهد شد که از روی نقشه زمین محو میشه. مرگ بر اسراییل..