۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵

تلاش مجلس برای شفافیت آرای نمایندگان پارلمان

نشست فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس پیرامون بررسی موضوع شفافیت آرای نمایندگان پارلمان برگزار شد.
کد خبر : ۴۳۶۸۹۷

 نشست فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس صبح امروز (دوشنبه 30 مهرماه) با حضور نمایندگانی از مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی پیرامون بررسی موضوع شفافیت آرای نمایندگان پارلمان برگزار شد.

به گزارش خانه ملت، بر اساس این گزارش اعضای مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در این نشست به ارائه نتایج بررسی‌های صورت گرفته بر مبنای تجربیات کشورهای توسعه‌یافته جهان پرداختند.

 

شفاف‌سازی به ارتقای جایگاه نظارتی مجلس منتهی می‌شود

 محمود صادقی در جمع‌بندی جزئیات مطالب مطرح شده در این نشست گفت: این نشست پیرو نشست قبلی فراکسیون که راهبردهای 9 گانه‌ای در آن برای مبارزه با فساد تعیین شده بود، برگزار شد که راهبرد اول در مورد شفافیت شوراها و مجلس بود و در قالب آن مبحث عملکرد مجلس و شفافیت آرای نمایندگان به طور خاص مدنظر قرار گرفت.

رئیس فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس ادامه داد: مرکز پژوهش های مجلس مطالعه خوبی درخصوص شفافیت عملکرد پارلمان در سطح بین المللی انجام داده است که در 4 محور ترویج و ترفیع فرهنگ شفافیت، شفاف سازی اطلاعات پارلمان، تسهیل دسترسی به اطلاعات پارلمانی و توانمندسازی امکان ارتباطات الکترونیکی برای دسترسی به اطلاعات پارلمانی صورت می گیرد.

وی یادآور شد: در این نشست تجربه چندین کشور و تاثیر این شفافیت بر عملکرد آنها ارائه شد که باعث اثربخشی و ارتقای عملکرد پارلمان و نمایندگان می شود که در نهایت به ارتقای جایگاه نظارتی مجلس نیز منتهی خواهد شد.

صادقی با اشاره به توصیه های سیاسی که در قالب این گزارش به فراکسیون ارائه شده است، اظهار کرد: تا سال 2010 تعداد 49 کشور از سازوکار لازم برای اعلام نتایج آرا برخوردار شدند، ضمن اینکه برای تحقق این مهم در داخل کشور نیز باید چند سیاست اعم از نهادینه سازی فرهنگ و ادبیات شفافیت پارلمانی، انتشار میزان مشارکت در رأی گیری که براساس نتایج حاصل شده در مورد سهم مجلس شورای اسلامی نشان داده که در 20 مورد رأی گیری 40 درصد عدم اظهارنظر ناشی از رأی ممتنع یا به رغم حضور در صحن رأی نداده اند یا غیبت داشته اند، انتشار داده های پارلمانی با استاندارد داده باز همچون مشروح مذاکرات صحن و تجمیع اطلاعات کنونی اعمال شود.

صادقی تاکید کرد: نشست قبلی در مورد گزارش زیرساخت های فناوری اطلاعات مجلس بود که در آن لیستی آماده شده که در پی آن نرم افزاری نیز طراحی شد که قرار است بین نمایندگان توزیع شود تا به صورت داوطلبانه تعیین کنند که کدام فعالیتشان را می توان در وب سایت مجلس منتشر کرد، چرا که قرار است این طرح در گام اول به صورت داوطلبانه اجرا شود.

وی با یادآوری اینکه طرح اصلاح آیین نامه داخلی نیز در کمیسیون آیین نامه داخلی در حال بررسی است، خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح شفافیت آرای نمایندگان پارلمانی نمایندگانی به صورت داوطلبانه از پروفایل هایی در صحن، فراکسیون و کمیسیون برخوردار می شوند که در وب سایت مجلس قرار داده می شود و این اقدام براساس تجاربی که در دنیا وجود دارد، به تفکیک حوزه انتخابیه، عضویت در کمیسیون های تخصصی مجلس، عضویت در احزاب، گروه های سیاسی و فراکسیون های مجلس، تحصیلات، جنسیت و سن ایجاد خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به چالش هایی که در مسیر شفافیت آرای نمایندگان ایجاد می شود، تصریح کرد: بلوغ سیاسی و اجتماعی مردم و نمایندگان مجلس، نگرانی نمایندگان از تاثیر نتایج آرا بر روند تعیین صلاحیت شان برای حضور در انتخابات دوره بعد مجلس از جمله موانع موجود در مسیر شفاف سازی است، از سوی دیگر برخی معتقدند این شفاف سازی نباید محدود به عملکرد مجلس شود بلکه سایر قوا نیز باید در این زمینه مورد ارزیابی قرار گیرند که پیش از این سازوکار قانونی برای آن همچون قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و مبارزه با فساد برای آن ایجاد شده بود. همچنین دغدغه دیگر در مورد رأی گیری های خاص همچون رأی اعتماد، سوال از وزرا و رئیس جمهور و انتخابات هیات رئیسه مجلس است، ضمن اینکه فشار افراد دارای نفوذ و نگرانی از اقدامات پوپولیستی که در پی اجرای این طرح ممکن است از سوی نمایندگان صورت بگیرد از دیگر چالش های موجود در این حوزه است.

رئیس فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس تصریح کرد: نتیجه این نشست این شد که در شرایط کنونی از ظرفیت های بالفعل در مجلس به صورت داوطلبانه استفاده کنیم که از طریق وب سایت مجلس اطلاعات حاصل از آن دسته بندی شود تا در مراحل بعدی گام های دیگری در جهت شفاف سازی برداشته شود.

 

حزب، پایه نظام پارلمانی است/ مردم باید بتوانند عملکرد نمایندگانشان را رصد کنند

قاسم میرزایی‌نیکو  با بیان اینکه تمام احزاب پایه تمام پارلمان ها هستند، افزود: تا زمانی که در کشور حزب شکل نگیرد، تبعات ناشی از شفاف سازی بر افراد تحمیل می شود و این در حالی است که در این مورد این احزاب هستند که باید پاسخگو باشند، بنابراین انتظار می رود در شرایط کنونی نیز فراکسیون های سیاسی مجلس داوطلبانه وارد عمل شوند.

عضو فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس تاکید کرد: البته در گام اول شفاف سازی، نمایندگان باید در جریان نتیجه بررسی های عملکردشان قرار بگیرند، از سوی دیگر به دلیل اینکه مردم نمایندگان را انتخاب می کنند، بنابراین این حق را دارند که آنها را مورد بازخواست قرار داده و عملکرشان را رصد کنند.

 

مخالفت با شفاف‌سازی مانع دموکراسی محسوب می‌شود

در ادامه محمدرضا بادامچی با اشاره به فرهنگ ایرانیان که مانع از ارائه روند عملکرد فرد در حضور دیگران می شود، گفت: ایرانیان در این زمینه با خود نیز رودربایستی دارند و همین امر باعث تعدد تصمیم گیران در رابطه با موضوعات مختلف شده است، ضمن اینکه برای برخورد با تخلفات اداری ایران تاکنون هیچ روند سازنده ای ارائه نشده است.

وی تصریح کرد: البته شفاف سازی عملکرد تنها نباید مختص به نمایندگان مجلس باشد، بلکه این طرح باید برای دستگاه های اجرایی کشور نیز عملیاتی شود. ضمن اینکه دلیلی برای این نگرانی وجود ندارد و مخالفت با آن نیز از موانع دموکراسی محسوب می شود.

عضو فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس تاکید کرد: تطبیق شفاف سازی عملکرد با میزان دریافتی مدیران به جلب اعتماد عمومی منتهی خواهد شد، ضمن اینکه توسعه کشور به حرکت مسئولان بستگی دارد و چنانچه شفاف سازی آرا صورت بگیرد، مردم به جای خالی احزاب و تشکل ها در کشور پی خواهند برد.