۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰

مالیات بر مسکن، دست سفته بازان و دلالان را می بندد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح مالیات بر مسکن گفت : دو بازار سرمایه (بازار مولد و غیر مولد ) در تمام کشور های توسعه یافته وجود دارد که در ایران باید تلاش شود سرمایه به بازارهای مولد سوق داده شود و در اجرای این طرح دست سفته بازان و دلالان از بازار مسکن حذف خواهد شد.
کد خبر : ۴۴۰۷۷۲
سید احسن علوی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما، اظهار داشت: متاسفانه عملکرد ما طوری بوده که نقدینگی به بازارهای غیر مولد رفته و این موجب از بین رفتن اشتغال، افزایش نقدینگی و در نهایت تورم شده است.
نماینده مردم دیواندره، سنندج و کامیاران با بیان اینکه موافق اجرای طرح مالیات عایدی بر سرمایه در بخش مسکن هستم افزود: نقدینگی به بخش های مسکن، ارز، طلا و سکه سوق داده شد که تورم را به همراه داشت، مسکن را بیشتر سرمایه ای معرفی کرد تا مصرفی و این موجب شد دست دلالان باز و در نهایت موجب افزایش قیمت مسکن در شهرها و حتی روستاها شود.
علوی با بیان اینکه در کشورهای اروپایی مانند انگلستان هر فرد حق دارد تنها یک واحد مسکونی داشته باشد تصریح کرد: اگر تعداد واحدهای مسکونی افزایش یابد باید این افراد 40 درصد مالیات پرداخت کنند و این یعنی مسکن در آن کشورها مصرفی است نه سرمایه ای و ما باید به سمت مصرفی شدن مسکن پیش برویم.
وی ادامه داد: همه دولت ها به دنبال آن هستند که سرمایه ها را به سمت بازارهای مولد ببرند تا نقدینگی و تورم کاهش یابد.
نماینده دیواندره، سنندج و کامیاران تصریح کرد : طرح مالیات عایدی بر سرمایه در بخش مسکن می تواند بازار را کنترل کند در غیر این صورت با نابسامانی در بازار سرمایه روبرو خواهیم بود به همین منظور کلیات این طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شده و هم اکنون در کمیسیون عمران مطرح است و موافقان و مخالفانی دارد.
وی افزود: در هر صورت در صحن مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و در صورت تصویب دست سفته بازان و دلالان را خواهد بست.