۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۱

افزایش ۱۵ درصدی صادرات غیر نفتی کشور

سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: صادرات غیرنفتی کشور بدون احتساب میعانات گازی در ۹ ماهه نخست سال ۱۵ درصد رشد کرده است.
کد خبر : ۴۴۷۴۹۶

افزایش ۱۵ درصدی صادرات غیر نفتی کشورصادرات غیر نفتی بدون احتساب میعانات گازی در ۹ ماهه سال جاری به ارزش ۳۰ میلیارد و ۵۸۲ میلیون دلار برآورد شده است که در مقایسه با رقم ۲۶ میلیارد و ۵۹۷ میلیون دلار مدت مشابه سال گذشته، ۱۵ درصد رشد داشته است.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، همچنین صادرات با احتساب میعانات گازی ۳۳ میلیارد و ۳۵۸ میلیون دلار محاسبه شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴/۵ درصد رشد را نشان میدهد.

واردات کالا به کشور به ارزش ۳۲ میلیارد و ۶۲۰ میلیون دلار صورت گرفته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد کاهش داشته است.

طی ۹ ماهه سال ۱۳۹۷، از بخش‌های عمده صادراتی، محصولات پتروشیمی به ارزش ۱۱ میلیارد و ۴۵۵ میلیون دلار صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۳۱ درصد رشد ارزشی داشته است.

محصولات گروه صنعت نیز به ارزش ۱۴ میلیارد و ۹۲۰ میلیون دلار صادر شد که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل رشد ۱۳ درصدی را تجربه کرده است.

همچنین محصولات کشاورزی با ۲ میلیارد و ۸۷۵ میلیون دلار صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۷ درصدی را نشان می‌دهد.

کالا‌های صادراتی ایران به کشور عراق با ارزش ۶ میلیارد و ۹۲۹ میلیون دلار همراه با رشد ارزشی ۴۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، صاردات به ترکیه به ارزش ۱ میلیارد و ۹۱۲ میلیون دلار با ۲۲ درصد رشد ارزشی و صادرات به افغانستان با ۲ میلیارد و ۳۳۷ میلیون دلار و رشد ۱۶ درصدی صورت گرفت.

گفتنی است، تراز تجاری کشورمان با ۱۲ کشور از ۱۳ کشور همسایه مثبت برآورد شده است.