۰۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۰

عبدالله‌گل:به‌سوريه اعلام‌جنگ شده‌است

عبدالله گل، رئيس جمهور ترکيه در جريان سفر به لندن اعلام کرد: مصوبه اخير شوراي امنيت سازمان ملل در قبال خشونت ها در سوريه را "اعلام جنگ" عليه دمشق مي دانم.
کد خبر : ۴۴۷۹۹

به گزارش مشرق عبدالله گل در حاشيه ديدار با ديويد کامرون، نخست وزير انگليس در لندن، در گفت وگو با روزنامه انگليسي "گاردين" تأکيد کرد: تغيير در سوريه حتمي شده و اوضاع به بن بست رسيده است اما بايد تمام تلاش خود را براي جلوگيري از وقوع جنگ داخلي در اين کشور به کار ببنديم.

 
گل با بيان اينکه ملت سوريه خود بايد اين تغيير را انجام دهند، افزود: جنگ داخلي چيزي نيست که احدي مايل به مشاهده آن باشد اما بايد همه تلاش خود را براي جلوگيري از اين امر خطرناک به کار بنديم.
 
وي ادامه داد: من تا همين چند ماه پيش بطور منظم با بشار اسد صحبت مي کردم و او را نصيحت مي کردم که اجازه برگزاري انتخابات آزاد، آزادي زندانيان سياسي و اعلام جدول زماني واضح براي اصلاحات را بدهد اما اکنون وقت آن فرا رسيده که به نظر مي رسد اکنون، مسير عوض شده است.
 
رئيس جمهور ترکيه تأکيد کرد: به صراحت اعلام مي کنم که ما ديگر هيچ اعتمادي به بشار اسد نداريم.
 
رجب طيب اردوغان نيز ساعتي پيش در يک برنامه زنده تلويزيوني با اشاره به تحولات سوريه ابراز عقيده کرد که بشار اسد بايد به خاطر مردم سوريه و منطقه، کنار برود.
 
وی در عباراتي تحقيرآميز، اقدامات حکومت سوريه عليه اغتشاشگران را "مبارزه با ملت" خواند و اعمال بشار اسد را بزدلانه توصيف کرد.
 
اردوغان خطاب به اسد گفت: به خاطر رفاه مردم سوريه و منطقه، اين صندلي (رياست جمهوري) را ترک کن.
 
پيش از اردوغان، نخستين بار تنها، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، چنين درخواستي را از بشار اسد مطرح کرده بود.