۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷

دادگاه متهمان فساد بانک سرمایه آغاز شد

چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد در بانک سرمایه در شعبه سوم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی آغاز شد.
کد خبر : ۴۵۰۳۳۸

چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد در بانک سرمایه با حضور سه متهم پرونده در شعبه سوم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی آغاز شد.

در این جلسه ۳ متهم پرونده و وکلایشان حضور دارند.

متهم: همه گزارشات را قبول دارم

به گزارش فارس در ابتدای جلسه رسیدگی به پرونده فساد در بانک سرمایه قاضی مسعودی مقام گفت: در جلسه قبل دائما متهمین میفرمایند که زیرمجوعه شان کارها را انجام داده و در مورد اتهام انتسابی خودشان پاسخ نمی‌دهند در حالی که باید برای تنویر افکار عمومی و دفاع از خود از اقدامات خودشان بگویند.

پس از آن دادگاه خطاب به محمد رضا توسلی گفت شما به مشارکت عمده در نظام پولی و بانکی به میزان 25 هزار 12 میلیارد و 616 میلیون ریال متهم هستید.

توسلی گفت: مدت 40 سال در جهاد سازندگی، جنگ و مجلس شورای اسلامی و 8 شرکت بزرگ هیأت مدیره بودم ، که حسابرس و بازرس قانونی داشتند که حسابرس‌ها آئینه تمام نمای قانون است.

من در آنجا هیچ کدام از این اظهارات نشده که وثایق کم شده و کارتن خواب بودم. سال 94 هم که آقای حیدرآبادی آمدند صورت‌های مالی را پیش من فرستادند. که من گفتم قبل از گزارش حسابرس چرا صورتهای مالی را فرستادید؟ که ما سال 94 را کلاً امضا نکردیم پس می‌شود سال 90-91 و 93.

وی افوزد: من پولی بانکی نیستم و من مهندس عمران هستم. وقتی آمدم آقای دکتر کاظمی بودند بعدا آقای بخشایش آمدند. آقای شیانی بیشتر بانک صادراتی بودند و سال 91 و 92 هی اتفاقی در بانک نیوفتاد.

توسلی گفت: گزارشاتی که شما فرمودید من همه را قبول دارم چون چیزی است که اتفاق افتاده است.

من نبودم دستم بود؛ بهانه‌‌هایی که متهمان همیشه می‌گویند

در ادامه جلسه دادگاه توسلی متهم ردیف سوم پرونده گفت: وقتی که بانک را فروختیم من رفتم مصاحبه کردم و گفتم من مسئولیت پولی بانکی نیستم.

وی ادامه داد: ما استعلام کردیم و گفتند ادامه بدهید. وقتی هیأت انتظامی بانک مرکزی ما را محکوم کرد ابتدا 15 نفر بودیم که آقای بخشایش مادام العمر بودند.من به آقای تهران فر گفتم بانک مشکل پیدا می‌کند و گفتم شما تا ننویسید من نمی‌توانم بروم و گفتند شما بروید تا نامه بنویسند.

توسلی گفت:هیأت بانک مرکزی وظیفه‌اش نظارت بر بانک‌هاست چرا وظیفه اش را انجام نداد؟ ما وقتی رفتیم بانک در برج 2 سال 90 که در آن موقع 5 شرکت‌ شهرداری از بانک سرمایه تسهیلات گرفتند ما این 3 هزار میلیارد را وصول کردیم که سخت ترین آن شرکت‌های شهرداری بود که من خودم شخصا وصول کردم امروز تنها بانکی که به شهرداری بدهکار نیست بانک سرمایه است. بعد از ما کسی دنبال وصول نرفته است.

من هنوز هم اعتماد دارم به هیأت مدیره‌ای که بودم. آنجاهایی که من اطلاع پیدا می‌کردم امضا نمی‌کردم. همین آقای قنبری در آسانسور به من گفت این ضمانتنامه مدارکش کامل نیست و من امضا نکردم. من تا روزی که رفتم بازپرسی فهمیدم هدایتی در بانک است. سال 90 هدایتی را ممنوع المعامله کردیم. نه من او را دیدم و نه او من را. در ارتباط با بحث ضمانتانامه‌ها یکی از دوستانمان وکیل امور دام بود که گفت ضمانتنامه میخواهم و بانک موافقت نمی‌کند.

توسلی گفت: ما ارکانی که در بانک هستند فرایند اعتباری را باید طی کنند. اول کارشناس شعبه که خیلی نقش دارد و گزارش اولیه را می‌دهد.اینها روالی دارد که بعدا کمیته اعتباری بعد شعبه بعدا هیأت مدیره می‌شود. خود رئیس شعبه که کمیته اعتباری نمی‌توانست دفاع کند، خود رئیس می‌آمد و از آن دفاع می‌کرد.