به نام خدا
سخنی از مرحوم شریعتی معروف شده که:
امام حسین(ع) بیشتر از آب تشنه لبیک بود، افسوس به جای افکارش زخمهایش را نشانمان دادند و بزرگترین دردش را بی آبی نامیدند.
سخنی است زیبا و به ظاهر پر معنا اما کمی با دقت به این سخن بنگریم و تبیین کنیم آیا این کلام تا چه حد صحیح میباشد؟
در این کلام رنج مرحوم شریعتی این است که چرا به جای افکار حسین زخم تنش را نشان میدهند؟
و بهانه دست عده ای خود فروخته داده تا مجالس عزای امام حسین را زیر سوال ببرند.
در چند بند باید به این پاسخ داده شود:
1. در میان منطقیون سخنی معروف است که اثبات شیء نفی ماعدا نمیکند. یعنی چه کسی گفته که در مجالس حسین فقط زخم تن نشان داده میشود؟ مگر نه این است که همه متولیان هیئت بر این نظرند که اگر در هیئتی تبیین راه حسین نشود آن هیئت ارزشی را که باید داشته باشد، ندارد؟
2. مگر سایر ائمه (علیهم السلام) افکار نداشتند که باید نشان داده شود، کسی که زخم تن آنها را نشان نداده، پس چرا کسی معترض به این نشده که چرا افکار آنها را نشانمان نمیدهد؟
3. این نشان دادن زخم تن حسین لطفی دارد که در جای دیگر پیدا نمیشود. چرا این قدر در میان روایات بر برپایی مراسم عزاداری محرم تاکید شده است؟ چرا برای گریه بر حسین این اندازه اجر و پاداش قرار داده شده است؟ آیا ائمه(علیهم السلام) نمیتوانستند به مردم بگویند که دنبال افکار حسین بروید نه زخم تن حسین!؟ در حالی که تاکید آنها بر برگزاری مراسم عزاداری بود. چرا؟ چون آنها میدانستند که در این مراسمات میتوان افکار حسین را نشان داد. به این روایت توجه فرمایید: همه اهل بیت کشتی نجاتاند لکن کشتی حسین سریعتر انسانرا به ساحل نزدیکتر میکند(خصائص الحسینیه ص 78) آیا گوینده این روایت نگاه به افکار حسین کرده و این مطلب را بیان کرده یا زخم تن حسین؟
اگر بگوییم اولی که قطعا در اشتباهیم چرا که ائمه «کلهم نور واحد» و در این زمینه هیچ تفاوتی بین آنها نیست. لکن اگر سفینه حسین شتابانتر به مقصدالهی میرسد چون زخم تن حسین تاثیر بر دلها دارد.
علامه جعفری چه زیبا فرمودند: حرکت کشتی نجات نیازی به دریا ندارد. این کشتی بر روی قطره اشکی مقدس که برای حسین ریخته میشود، میگذرد. اشکی که از اعماق دل برمیآید و جان را میشوراند و آنگاه، رهسپار پیشگاه اقدس خداوندی میشود.(امام حسین شهید فرهنگ، پیشرو انسانیت ص 11)
4. حضرت امام فرمودند این محرم و صفر است که اسلام را نگه داشته است...
نکته پایانی اینکه امروز این سخن مرحوم شریعتی در جامعه نمود بیشتری پیدا کرده و در قالب روشنفکر پسند، در حال تضعیف مجالس عزای امام حسین است. در حالی که این مجالس احیای امر اهلبیت است. مراقب باشیم نکند این ترفند دشمن باشد برای کمرنگ کردن پرچم سرخ حسین و ما ندانسته و غافل پیغامرسان دشمن بیدار باشیم
قمه زنی، لخت شدن و سینه زنی، لت زدن، بالا بردن شهدا و حاضران واقعه ی کربلا تا حد خدایی، تمثال های دروغین شهدای کربلا، خرافات در روضه خوانی ها، رقابت در علم و کتل کشی، به هم زدن آرامش مردم و .... همه و همه نشانه امر به معروف و نهی از منکر است؟ نتیجه نشان دادن افکار حسین به زخم هایش است؟ نتیجه زنده نگه داشتن محرم و صفر است؟ آیا تا به حال کسی به شکل درست و درمان هزینه فایده این شکل عزاداری های بدون بصیرت را برآورد کرده است؟
چه قدر اینایی که گفتی بین عزاداران رواج داره
بعدشم چه ربطی داره
اصلا کی گفته اینکارا رو بکنن اصلا تو کدوم مراسم عزای حسین در ایران چه قبل از انقلاب چه بعد از انقلاب میگن قمه بزنین و......
به نظر من جمع کن خودتو این قدر هم پروژه تخریب تخریب نکن
آقا توی این سایت نیا برو تو همون سایت هایی که پروژه مروژه ندارن ........ ...........
اون شریعتی که تو میگی وقتی که زمان شاه ملعون زندانی بود به جای نماز خوندن سیگار میکشید{به روایت هم زندانیش که از روحانیون بود}
این شریعتی که میگی ............................................
حالا بشین فک کن پیش خدا نماز بدون عشق یهتره یا ............... واسه معشوقش .معشوقه هایی که یکی دو تا نیستن اخه اونا دارن واسه یه ملتی میرقصن /هیچ عشقی هم در کار نیست دارن واسه پول و شهرت میرقصن
اسمت فرزینه معلومه از انتخاب اسمت چه کسی تو رو تربیت کرده
با نظر ابن زیاد هم سی هزار کله پوک موافق بود؛ در مقابل عده ای اندک.
امام صادق میگه
شما در عزاداریتان سرتان را پایین بیندازید(به حالت گریه و غم) اشکش از ما
همینکه باعث وحدت مجلس امام بشی خودش ثوابه
نمیخوای که خودتو بزنی سرتو بنداز پایین
امام حسین که جای خود داره
روایت داریم تضاهر کنید
حالا کی گفته قمه زنی، لخت شدن و سینه زنی و لت زدن درسته. اینو که رهبر هم گوشزد نمودند.
جناب این همه روایات رو میشه جعلی فرض کرد تو بهتر می فهمی یا نه نفر ائمه ی بعد از امام حسین(ع) که سفارش به عزاداری و زیارت کرده اند.
جنابتان چشم بصیرت را در کجا به کوری بدل کرده ای و برای مداوا اقدام نمی کنی.
جناب منجلی اگه صحبت از زخم است بهانه ی برای گفتن فکر امامه . اگه این بهانه نبود پس فکر امام نیز دفن شده بود.
مگر امام نفرمود هر چه داریم از محرم و صفر است.
کربلا آزمون بزرگی به بزرگی تاریخ آدم ابو البشر تا قیامت دارد و شهدای آن نیز بزرگند آنقدر که در آن اختناق و رکود مرد میخواهد تا خدا را یاری کند. خون حسین خون خدا بود و خون خدا هدر نمیرود. قربانی بود که خدا صاحب آن بود. باز این جمله ی من رو به معنی ظاهر نگیری و بر آن چرت ببافی.
چشمان زمختت را بمال و کلاهت را قاضی، شاید فضای تاریک ذهن خیالیت سو سویی از انوار الهی را درک کند و باعث رهاییت از جهل خود من بزرگی شود.
جناب بدان اگه حادثه کربلا نبود انقلاب ما هم هرگز نبود و اگه انقلاب نبود اکنون اسلامی به معنای حقیقی نبود و مسلمانی نیز هم؛ بلکه مسلمان نما به وفور بودند که آنهم هضم شده بودند در دامن آمریکا، انگلیس و دیگران و از اسلام همان میدانستند که غربیان به آنها دیکته می نمایند .
دین با سیاست درآمیخته همانطور که زخم با فکر درآمیخته. نه آن که به خوردتان دهند که دین از سیاست جداست؛ که اگه چنین بود تمام ائمه به استثنای قائم آل محمد(عج) شهید نشده بودند ، که شهادتشان نشان از دخالت زخم و فکر است. سیاستی که عین دیانتشان بود.
یا حسین زهرا(ع)
به نظرم حرف شریعتی به هیچ وجه نقض کننده سوگواری برای حسین (ع) نیست و شما به نحوی حرف شریعتی رو در آن موقع به زمان حاضر ارتباط بیجا دادید. چیزی که من از حرف شریعتی می فهمم اینه که اون میگه چرا شور بدون معرفت؟ حرف شریعتی به این نقیصه اشاره دارد. می شه برای اثبات وارد بودن حرفش اینو گفت که اون موقع ها عزاداری برای حسین بود ولی جامعه حسینی نبود اما بعد ها دیدیم در زمان امام (ره) که کم کم جامعه به سمت حسینی شدن پیش رفت. یعنی مردم جلوی ظلم های ستم شاه، حسین وار ایستادن و شهید دادند و حق رو پیروز کردن، بعدا زمان دفاع مقدس هم همینطور.
هنوزم حرف شریعتی به جاست که باید بیش از این حسینی شد و این با تقویت شور و معرفت با هم ممکنه پس لبیک یا حسین
حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است.
کسانی از نور چراغ او بهره میگیرند و کسان دیگر بر عرشه کشتی نجاتش نشسته اند، کاش مولایمان این حقیر را به خدمه این کشتی بگمارد.
حسین ، عباس و کربلا...حصاری به دور معرفت کشیده اند ،که من و تو و شریعتی و مطهری و...اگر بامعرفت باشیم و بی غرض ببینیم و بگوییم و بنویسیم، انشاءا... درون این حصار خواهیم بود، و خدا به دادمان برسد، اگر از این داستان بخواهیم مثل رویدادهای روزمره اطرافمان، سوء استفاده کلامی یا... بکنیم.
یاحسین یاحسین یاحسین التماس دعا از همه عزیزانی که به دنبال حقیقت حسینند.
ولي جوري نباشد كه فقط بگوييم الان در عزاداريها فقط زخم و ... را نشان ميدهند.اين جوري اگر بود كه از 1400 سال تاكنون اين رسم عزا بهم مي ريخت.
قربان مظلوميت امام حسين(ع) كه چند سال بعد از پيامبر به آن طرز فجيع او را كشتند.
بهتره به وجدان و پیامبر درون مراجعه و کلید حل معما را بیابیم . البته اگ وجدانمون کور نشده باشد.
امام هم انسان بود و میتونه اشتباه کنه چون ما انسانها و تمام موجودات عالم هرچی داریم از خداوند داریم او بس
در ضمن هدف امام حسین از قیام این نبود که من و شما بیام الان به خودمون بزنیم و های و وای کنیم و زنجیر بزنیم و قمه بزنیم و بریم تو مساجد نظری بخوریم
در محله ما همسایمون اومده یک عروسک از پارچه به نام حضرت علی اصغر درست کرده و در یک گهواره گذاشته و تمام مردم محل میان و به اون گهواره دستمال و پارچه میبندن و شفاعت می خوان و به خودشون میزنن و گریه میکنن ایا امام حسین واسه این کار ها قیام کرد که الان تو این دوره زمونه بت درست کنیم و بهش پارچه ببندیم و عزاداری کنیم و شفاعت بطلبیم در خیلی از جاهای ایران کارهای بدتری رو میبینیم که انجام میدن و ابروی عزاداری و محرم رو از بین بردن
داستان موسی و شبان رو که شنیدی
هر کس بر مبنای دیدگاهش عزاداری میکنه اونوقت تو مثل برادران وهابی تهمت بت پرستی میزنی
دوستان همه شما ميدانيد كه امام حسين ع جان خود و خانواده و دوستانش را فداي مبارزه با ستم كرد و البته زنده نگه داشتن راه خدا،اما امروز ما كه ادعاي پيروي از امام حسين را ميكنيم 10روز محرم را به سينه زني و گوش دادن به آهنگهاي غمگين سپري ميكنيم من وقتي به هيئت ميروم همش راجع به لب تشنگي و دستهاي بريده شده حضرت ابالفضل و قد رعنا و چشمهاي قشنگ واز اين جور چيزها و قربون صدقه رفتن براي ايشون تموم ميشه.
امام حسين ع جانش را فدا كرد تا خشنودي خدا را به جا آورده باشد تو را به خدا چند تا از عزاداران حسين حاضرند راه امام حسين را بروند و جانشان را براي رضاي خدا بدهند خيلي از اين عزاداران وقتي ازشون كمك بخواي كمكت نميكنند اصلا جان نه بلكه از پولشان كمك كنند باور كنيد كمتان نميكنند.
بيشتر عزاداريهاي ما الكيست.با درود
الهی آمین
این نشان میدهد که گاه یک زیبایی شگفت ،یک فکر بلند و یک سخن عمیق در اندیشه هایی که شایستگی فهم آن را ندارند به چه صورت مضحکی تجلی میکند و مسخ میشود...
افسوس که چقدر زیبایی ها و عظمت ها در دست ملت هایی که لیاقت داشتنش را ندارند پامال میشود.*
* دکتر علی شریعتی علی "حقیقتی ست بر گونه اساطیر"
صلوات بفرستید
اصلا توجه کردید به اینکه در چند چیز مهم تفاهم دارید با هم !
1مسلمان
2شیعه
3جویا و تشنه حقیقت
4دوستدار و حامی صداقت و حق
....
اینکه به برخی مفاهیم و جملات دکتر شریعتی نقد می شود دلیل بر تکذیب ایشان نمیشود برخی به برخی گفته هایشان نقد دارند نه به خودشان
ایشان انسان کمی نبودند و انسان بدی هم نبودند...
آیا شما خودتون با همه افکار دوستان و خانواده تان موافقید؟ مسلما خیر
ولی آیا دلیل می شود که بی احترامی کنید به ایشان و یا شخصیت و وجودشان را منفی بدانید یا کلا انکارشان کنید...
خواهش می کنم کمی زاویه دید را در فهم مطالب عوض کنیم و مسایل را با هم قاطی نکنیم یعنی اشتباه نگیریم..
یا حق