۰۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۲
صدرا قاضی

باردیگر شاهد جنگ نفتکش ها خواهیم بود؟

کد خبر : ۴۵۹۲۷
اواسط دهه شصت در اوج جنگ خانمان برانداز ایران و عراق خلیج فارس شاهدجنگ تمام عیاری بود که به جنگ نفت کش ها شناخته می شد. این جنگ امنیت نفت کش ها را در این آبراه حیاتی جهان به خطر انداخته بود.
جنگ نفت کش ها از زمانی آغاز شد که هواپیماهای عراق بندرگاه نفتی خارک و نفت کشهای غول پیکر ایرانی را مورد هدف قرار دادند تا از صدور نفت ایران جلوگیری کنند. پس از آن جمهوری اسلامی اعلام کرد تا زمانی که عراق دست از این اقدام خود برندارد دیگر تمامی نفت کش ها در خلیج فارس امنیت نخواهند داشت و تهدید کرد تنگه هرمز را خواهد بست.
با هر بار حمله هواپیماهای عراقی به کشتی های ایرانی، یکی از نفت کش های غول پیکر متعلق به همپیمانان عراق مورد حمله قایق های تندرو توپ دار و یا برخورد با مین دریایی می شد که هویت حمله کنندگان آن ناشناخته بودند. این حملات که سالهای 65 تا 67 به اوج رسید، دهها نفت کش مورد حمله و آسیب قرار گرفتند.
این جنگ تا جایی کلافگی ایالات متحده را دربرداشت که در یک مورد ناوگان دریایی آمریکا سکوی کوچک نفتی سلمان را با هزار موشک مورد حمله قرار داد تا اوج عقده گشایی شان نمایان شود!
شبکه یک سیما عصر روز جمعه فیلم مشهور جنگ نفت کش ها ساخته محمدبزرگ‌نیا را بازپخش کرد که به بخشی از این جنگ بزرگ اختصاص داشت.
در اوج حملات بي وقفه ي نيروهاي نظامي عراقي به نفت كش ها در خليج فارس ناخداي جواني تصميم مي گيرد يك نفتكش ايراني را از تنگه ي هرمز عبور دهد و محموله ي400 هزار تنی نفت آن رابه بازار جهاني برساند. او براي انجام اين مأموريت، به سراغ ناخداي بازنشسته اي مي رود كه سال ها پيش در هدايت كشتي ها نام آور بوده است. ناخداي پير ابتدا از اين مأموريت طفره مي رود، اما بالاخره مي پذيرد و نفتكش غول پيكر را از تنگه ي هرمز عبور مي دهد و محموله ي آن را به رغم موانع و حملات دشمن به مقصد مي رساند.‎‌‌
این فیلم با بازی درخشان مجید مظفری به همراه هنرنمایی آقای بازیگر(عزت الله انتظامی) و جمشید جهان زاده در سال 72 ساخته و اکران شد.
اگرچه این فیلم دربرگیری این رخداد بزرگ را نداشت اما به بخشی از این واقعه که خلیج فارس را به باتلاق ناوگان هشت کشور هم پیمان آمریکا بدل کرده بود اشاره مختصر داشت و تلاش داشت نمای کوچکی از مجاهدت فرزندان غیور ایران را نشان دهد.
جنگ نفتکش ها که تا اواخر جنگ تحمیلی ادامه یافت، قربانیان غیرنظامی نیز گرفت. حمله ناو هواپیمابر وینسنس آمریکا به هواپیمای ایرباس ایران، شهادت 290 تن از مسافران بی دفاع را به همراه داشت.
حال پس از گذشت بیش از دو دهه از این رخداد بزرگ نظامی و قدرت نمایی دریادلان پهنه آبی ایران زمین، بار دیگر قدرت های بزرگ جهانی به خود اجازه آغاز درگیری در آبهای نیلگون خلیج فارس را خواهند داد؟ با این تفاوت که این بارممکن است گستردگی آن به خارج از این منطقه نیز کشیده و رژیم صهیونیستی را در تیررس خود قرار دهد. جنگی که پایان آن نامشخص و خسارات آن به رژیم اسرائیل و کشورهای عربی منطقه غیرقابل تصور خواهد بود.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۶ - ۰۹ آذر ۱۳۹۰
۳
۰
منظورتون از " به همراه هنرنمایی آقای بازیگر(عزت الله انتظامی) " چی بود !؟ ویرایشش کردید !؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
لقب «آقای بازیگر» لقبی بسیار بزرگ و فاخر است که هر کسی شایسته دریافت آن نیست و فقط عده ی معدودی، از جمله استاد عزت ا... انتظامی، پرویز پرستویی، مرحوم خسرو شکیبایی، داریوش ارجمند و رضا کیانیان شایستگی دریافت آن را دارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۹ - ۱۲ آذر ۱۳۹۰
۲
۰
شما اون موقع جنگ نفت کش ها چند سالت بود بابا جان ؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۹ - ۱۹ آذر ۱۳۹۰
۰
۰
متنفرم ازت
سبزینه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۲ - ۲۶ آذر ۱۳۹۰
۰
۰
بابا جو گیر نشیدوصدام و قذافی هم از این حرفا می زدن!یادتون رفته؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
لجن (سبزینه) رنگ طرفداران قذافی هم سبز بود یادته؟