۱۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۹

می‌خواستند زیرآب شورای نگهبان را بزنند

من به مردم شریف ایران، خاضعانه عرض می‌کنم این شبهاتی که ایجاد می‌شود ساخته دست بیگانگان است و مردم بدانند که ما تا پای جانمان از امانت مردم صیانت می‌کنیم
کد خبر : ۴۶۰۹۰

به گزارش صراط به نقل از جام جم آنلاین در گفت​وگویی با سیدصولت مرتضوی ، معاون سیاسی وزیر کشور و رییس ستاد انتخابات کل کشور نوشت:

·         از سوم دی، فرمان آغاز ثبت‌نام کاندیداها و تشکیل هیات‌های اجرایی از سوی وزیر محترم کشور صادر می‌شود.

·         امکاناتی فراهم شده است که براساس آن تمام شعب اخذ رای به شبکه‌ای وصل هستند که مشخصات تمام ایرانیانی که از ابتدای صدور شناسنامه در ایران، شناسنامه گرفته‌اند تا روز اخذ رای، در آن ثبت و ضبط شده است.

·         فرمانداری‌ها تبلیغات زودهنگام از سوی برخی افراد را زیر نظر دارند و آنها را در زمان تشکیل هیات‌های اجرایی به این هیات‌ها گزارش می‌کنند. برخورد هیات‌های اجرایی با این گونه تخلفات هم در چارچوب قانون است و به آنچه قانون مشخص کرده، عمل می‌شود.

·         هزینه‌های غیرمتعارف، تخلف است و به این تخلفات چه قبل از شروع فعالیت تبلیغات انتخاباتی باشد و چه حین آن، رسیدگی می‌شود و حتما هیات‌های اجرایی و نظارت، برابر مقررات به آنها رسیدگی می‌کنند. البته این فعالیت‌ها خیلی گسترده نیست و به صورت محدود، برخی افراد در امر تبلیغات ساختارشکنی می‌کنند و قوانین تبلیغات را رعایت نمی‌کنند.

·         من به مردم شریف ایران، خاضعانه عرض می‌کنم این شبهاتی که ایجاد می‌شود ساخته دست بیگانگان است و مردم بدانند که ما تا پای جانمان از امانت مردم صیانت می‌کنیم

·         آنها که پیشنهاد کردند برای برطرف شدن بعضی جوسازی‌ها که گاهی اوقات بعد از انتخابات صورت می‌گیرد کمیته‌ای متشکل از سه قوه برای برگزاری انتخابات تشکیل شود،  به اعتقاد من یا تاکنون رای نداده‌اند یا این‌که از فرآیند انتخابات و قانون انتخابات بی‌اطلاعند. نظارت بر انتخابات در جمهوری اسلامی ایران مساله‌ای فراتر از قواست. در کشور ما شورای نگهبان بر انتخابات نظارت می‌کند که نه وابسته به قوه مجریه است و نه وابسته به قوه مقننه و قضاییه است. ساز و کاری که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد ساز و کار منحصربه‌فرد است که در هیچ کجای دنیا همتا ندارد. پیشنهاد مطرح شده به اعتقاد من خام و غیرکارشناسی و ناشی از عدم اطلاع کافی از فرآیند انتخابات بود. آنها که این پیشنهاد را مطرح کردند، می‌خواستند زیرآب شورای نگهبان را بزنند. آنها قصد داشتند شورای نگهبان را که در قانون اساسی وظایف آن مشخص شده و توسط حضرت امام‌خمینی‌(ره) تاسیس شده است از کارایی بیندازند، وگرنه بحث اجرای انتخابات که مشخص است. در ضمن این طرح آقایان باعث یک موازی‌کاری و اتلاف هزینه‌های زیادی می‌شد که اصلا ضمانت اجرایی هم نداشت.

·         اصلا مگر در ساز و کار فعلی، دولت مجری انتخابات است. دولت تنها یک تدارکاتچی و پشتیبانی‌کننده است، اما مجریان انتخابات، مردم هستند. ناظران انتخابات هم به نوعی مردم هستند.

·          اگر کسی بگوید انتخابات مخدوش است به این خاطر که من انتخاب نشده‌ام، ملاک نیست.

·         {چه تضمینی به مردم می‌دهید که هیچ گروه و هیچ جریانی از امکانات وزارت کشور به نفع خود در انتخابات استفاده نکند؟} من بشدت چنین ادعاهایی را تکذیب می‌کنم. یعنی این که در بدنه دولت کسی اراده کرده باشد که در فرآیند انتخابات اثری بگذارد بنده بشدت آن را تکذیب می‌‌کنم. من همین جا اعلام می‌کنم تا الان که در این گفت‌وگو صحبت می‌کنم آقای رئیس‌جمهور، یک بار هم درباره انتخابات با ما صحبت نکرده است. هر وقت هم که ما فرصتی خواسته‌ایم گزارشی را خدمت ایشان تقدیم کنیم فرموده است الان زود است و بروید کارهایتان را انجام دهید. نه آقای رئیس‌جمهور و نه اعضای دولت و هیچ احدی در دولت تاکنون درخصوص انتخابات با ما صحبتی نداشته است. گزارشی هم در این موارد به ما نرسیده است و همین جا می‌خواهم که اگر کسی در این زمینه گزارشی دریافت کرده است آن را به ما بدهد تا به آن رسیدگی کنیم.
·         ما به قیامت اعتقاد داریم و معتقدیم رای مردم در دست ما امانت است و اگر کسی در امانت خیانت کند، قطعا در آتش جهنم خواهد سوخت.

·         در شعب انتخابات رایانه​ای، هم تعرفه کاغذی داریم و هم صندوق رای. ما یک سیستم خاصی را تعریف کرد‌ه‌ایم که این سیستم تعرفه نیز دارد، اما سیستم طوری تعریف شده است که انتخابی را که صورت می‌گیرد به صورت همزمان در حافظه صندوق ضبط می‌کند. پس از پایان انتخابات ما ابتدا به صورت رایانه‌ای، آرا را شمارش می‌کنیم و نتیجه چاپ می‌شود، اما تعرفه‌ها را نیز برای روز مبادا نگه می‌داریم. ممکن است کسی بیاید بگوید من به این سیستم اعتماد ندارم یا این‌که حادثه خاصی رخ بدهد، در آن زمان به صندوق مراجعه می‌کنیم و پلمب را می‌شکافیم و آرا را برای رسیدگی به اعتراضات احتمالی، بازشماری می‌کنیم.

·         حوزه انتخابیه تهران جزو این حوزه‌های رایانه​ای نیست، اما در این حوزه قرار است در بخشی از مناطق، تعدادی صندوق برای آزمایش به این امر اختصاص دهیم.