۱۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۷

نمک تصفیه نشده نخورید

وجود این ناخالصی ها در نمک می‌تواند منجر به بروز عوارض نامطلوب در اندام های گوارشی، کلیوی،‌کبدی و ریوی شده و در مواردی ایجاد مسمومیت کرده و حتی باعث ممانعت در جذب آهن بدن و بروز کم خونی ناشی از کمبود آهن شود.
کد خبر : ۴۶۲۴۳

سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اعلام کرد: مصرف نمکهای معمولی و تصفیه نشده منجر به بروز عوارض نامطلوب در اندام های گوارشی، کلیوی، کبدی و ریوی شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا عبداللهی با بیان اینکه نمک، جزء جدایی ناپذیر سفره ایرانی و یکی از اجزای کوچک اما مهم در آشپزی است و مقدار مجاز آن نقش حیاتی در بدن انسان دارد گفت: نمک خوراکی باید از نوع یددار تصفیه شده باشد. این نوع نمک حاوی ید به میزان کافی است و ناخالصی های آن طی فرآیند تصفیه، حذف شده و کاملاً بهداشتی است.

وی تصریح کرد: وجود این ناخالصی ها در نمک می‌تواند منجر به بروز عوارض نامطلوب در اندام های گوارشی، کلیوی،‌کبدی و ریوی شده و در مواردی ایجاد مسمومیت کرده و حتی باعث ممانعت در جذب آهن بدن و بروز کم خونی ناشی از کمبود آهن شود.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: افراد هیچ گاه از نمک های غیر یددار و تصفیه نشده برای مصارف خوراکی، طبخ غذا و حتی خیساندن برنج استفاده نکنند و در هنگام خرید نمک به تاریخ تولید و انقضای نمک، پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر روی بسته بندی نمک دقت کنند.

عبداللهی ادامه داد: نگهداری و ذخیره کردن نمک یددار به مدت طولانی و بیشتر از یک سال موجب از دست رفتن بخشی از ید آن می‌شود بنابراین ضرورت دارد از نگهداری طولانی مدت نمک خودداری کنند.

به گفته وی، برای حفظ ید در نمک باید نمک را دور از نور و رطوبت و در ظروف دربسته پلاستیکی، چوبی، سفالی یا شیشه ای رنگی نگهداری کرد.

نظرات بینندگان
0101
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۳ - ۱۴ آذر ۱۳۹۰
۰
۰
با سلام
مسئول محترم پایگاه خبری صراط
لطفا قبل از اعلام اخبار مثل موارد بالا ، نسبت به مشاوره با حداقل افراد دارای صلاحیت و سواد علمی اقدام کنید .
1-ید یکی از ریز مغذیهایی است که به میزان 20 تا 50 میلی گرم در بدن انسان وجود دارد ، که حدود 70 تا 80 درصد آن در غده تیروئید وجود دارد. این ریز مغذی که مقدارش بسیار ناچیز است چه تأثیر سوئی بر رشد مغزی و جسمی انسان دارد. ید در دستگاه گوارش به راحتی جذب می شود ، پس از جذب به غده تیروئید می رود، قسمت قابل توجهی از آن توسط غده تیروئید برداشت می شود و راه دفع ید از طریق ادرار است. بنابراین یکی از آزمایشهایی که می توان برای تشخیص ید انجام داد ، اندازه گیری ید خون است.
البته ید به اشکال مختلف در خون وجود داردکه به دلیل غیر قابل نفوذ بودن ، ید متصل به پروتئین در درون گلبول ها ، برای اندازه گیری از این نظر مناسب است.
ید با اسید آمینه تیروزین ترکیب می شود و در ابتدا مونو ید و تیروزین و دی ید و تیروزین و سپس تری ید و تیروزین و تترا ید و تیروزین را تشکیل می دهد . تترا ید و تیروزین با تیروگلوبولین ترکیب می شود و بدین ترتیب در غده تیروئید ذخیره می شود .
منابع طبیعی ید
گیاهانی که در زمینهای سرشار از ید رشد کرده اند و همچنین پیاز و تمام غذاهای دریایی از این ذسته میباشد.
علاوه بر کمبود ید که می تواند ایجاد گواتر کند . در برخی از مناطق آب های آلوده نیز می توانند باعث ایجاد گواتر شوند . در مناطقی که آب های زیر زمینی بالاست و نزدیک به دریا هستند به علت آلوده شدن آب آشامیدنی با آب فاضلاب میتوانند ایجاد گواتر کنند.
بعضی از مواد غذایی که دارای ترکیبات گوگردی هستند مثل شلغم و کلم گواتر زا هستند.
دو سوم ید موجود بدن، در غده تیروئید است؛ به علّت اینکه غده تیروئید متابولیسم را کنترل میکند و ید در کار این غده بسیار مؤثر است. کمبود این ماده معدنی میتواند به تدریج موجب اختلالات روانی، اضافه وزن، سستی و بیحالی گردد.
اگر جدول تناوبی عناصر را مشاهده کنیم کلیه عناصر گروه شامل فلوراید - کلر - برم و ید کاملا سمی خطرناک و کشنده می باشد.
2- محلی که در بدن از ید طبیعی (شامل ترکیبات طبیعی ید ) استفاده می کند ، غده تیروئید بوده و مقدار مصرف ید آن توسط املاح موجود در آب ، ید در مواد غذایی مختلفی وجود دارد ، بهترین منابع غذایی ید انواع سبزی های سبز و ریشه ها مثل اسفناج سبزیجات غده دار و نمک طبیعی قابل دریافت می باشد و نیازی به استفاده از نمک ید دار شیمیایی نیست . ضمنا ترکیبات شیمیایی ید ، که به نمک اضافه می شود معمولا بسیار بیشتر از نیاز بدن انسان است .
3- اگر حرارت و نور ید را از بین می برد پس وجود نمک ید دار در غذا چه ارزشی دارد .
4- آیا برنامه های آشپزی ماهواره ای مانند me chef را تماشا کرده اید . من با توجه به اینکه حدود 2 سال است این برنامه ها را تماشا کرده ام هنوز در هیچ کشوری (آسیایی-اروپایی-افریقایی و ... ) غیر از استفاده از نمک دریا ، نمک دیگری مشاهده نکرده ام . آیا هیچ کشوری به اندازه وزارت بهداشت ایران توانایی درک این مسئله را نداشته و یا مقالات علمی ما را ندیده اند .
5- وزارت بهداشت اگر توانایی علمی و منطقی داشت نوشابه های گاز دار ، چیپس و پفک و سیگار و ... را محدود می کرد و نه اینکه قلیان را آزاد اعلام کند و جلو تولید نمک های غیر ید دار را بگیرد . اگر حرف حساب می زنند جلو سوسیس و کالباس های سرطان زا را بگیرند و نه جلو نمک های طبیعی که حتی کوچکترین میکروبی در آن وجود ندارد و حذف املاح آن هیچ کمکی به مردم نمی کند ، زیرا املاح نمک های طبیعی در آب نیز قابل حل و ورود به بدن است . آیا نیاکان ما با سن های بالای 100 سال از این مواد شیمیایی استفاده نموده اند ؟
من واقعا برای گوینده و نویسنده و ... این خبر ها که بدون هرگونه فکر اقدام می کنند متاسفم .
دكتر حسين روازاده

نمك مانند آب يك ركن از 3 ركن اصلي تشيكل دهندة كرة زمين، جسم انسان و شير مادر است. امروزه دو نوع نمك در دسترس مردم است:

1. نمك موجود در بازار (كلرور سديم)،

2. نمكي كه از گذشتة دور «نمك طعام» خوانده شده و در فرهنگ ايراني و اسلامي ما جايگاه ويژه‌اي داشته است.

از نمك در طول تاريخ همواره به نيكي ياد شده است و اگر امروزه بحث‌هاي ضدّ و نقيضي كه در مورد نمك گفته مي‌شود مرتبط به نوع اوّل، نمك موجود در بازار است.

براساس يك پروژة تحقيقاتي كه بر روي برخي نمك‌ها در «دانشگاه تهران» انجام گرفته است، چنين نتيجه‌گيري مي‌شود كه براساس انجام يك سري تغييرات در ماهيّت نمك، تأثيرات مثبت نمك به علّت دستكاري كاملاً منفي گشته و زيان‌آور مي‌شود. براي مثال همان‌گونه كه مي‌دانيم نمك در طول تاريخ، عامل اُفت فشار بوده است، امّا امروزه بعد از اينكه نمك به نام تصفيه، داخل كارخانه نمك مي‌شود، فشار خون را بالا مي‌برد كه علّت اصلي آن، خارج كردن برخي عناصر بسيار مهم و كليدي در نمك است. برخي موارد اين تحقيق در كتاب همكاران محترم فوق تخصص قلب به نام «بِران والد» ويرايش هشتم، صفحة 1114 چنين آمده است: وجود منيزيم (mg)، كلسيم (Ca) و پتاسيم (k) به اندازة كافي در غذاي مصرفي، عامل كاهش خون به مقدار 6/4 ميلي‌متر جيوه در افراد فشار خوني و مقدار 5/2 ميلي‌متر جيوه در انسان‌هاي عادّي است و مهم‌تـرين اين عناصر منيزيم (mg) است كه مقدار آن در غذاي مصرفي روزانه به حدّي كم است كه قابل ذكر نيست، امّا در نمك طعام به وفور يافت مي‌شود.

رسول خدا(ص) فرمودند: «مَثَل من به اصحابم مانند مَثَل نمك به غذاست. همان طوري كه امّت من» جز به واسطة من اصلاح نمي‌شوند غذا نيز بدون نمك اصلاح نمي‌پذيرد. از ديدگاه رسول خدا(ص) نمك، اصلاح كنندة غذاست و اگر در غذا ريخته نشود، آن غذا صالح نشده و فاسد است. حضرت در حديث ديگري مي‌فرمايند: «هركس قبل و بعد از هرچيز نمك بخورد خداوند سيصد و سي نوع بلا را كه كمترينش جذام است از او برمي‌دارد.»1

طبيعت نمك گرم و خشك است (به درجة سوم اوّل و سوم اوّل يا 7+ ، 7-) و عدم مصرف آن سردي و تري را به بدن و خصوصاً مغز حاكم مي‌كند و به دنبال آن علاوه بر بسياري از بيماري‌هاي جسمي كه به دليل سردي و تري به بدن غلبه مي‌كند بيماري‌هاي رواني مثل افسردگي و بي‌انگيزگي را بر فرد مسلّط مي‌كند. طبق آمار در جوامعي كه مصرف نمك در آنها خيلي كم است مثل «ژاپن»، به رغم برخورداري از سطح رفاهي مناسب آمار خودكشي بالاست.


سخنرانی دكتر حسين روازاده درباره نمک
www.ravazadeh.com