۱۹ آذر ۱۳۹۰ - ۲۲:۵۵

انعطاف‌پذيري بالاي مغز در برابر سكته

کد خبر : ۴۶۵۲۱
دانشمندان عصب شناسي دانشگاه کاليفرنيا در سانفرانسيسکو (UCSF) به تازگي در يک ميزگرد علمي، پژوهشي را توصيف کردند که نشان مي‌دهد مغز بالغ انسان مي‌تواند براي رويارويي با پيامدهاي سالمندي، صدمه‌هاي شديد و حتي تاثير مخرب بيماري‌هاي رشدي پيچيده‌اي مانند اسکيزوفرني، به ميزان قابل توجهي خود را تطبيق دهد. در واقع مغزهاي بالغ ممکن است به راستي هم چندان پير و انعطاف ناپذير نباشند.

اين پژوهشگران با به کارگيري پيشرفته‌ترين فناوري‌هاي ثبت فعاليت مغزي (اسکن)، کنش‌ها و علامت‌هاي درون مدارهاي عصبي مغزي، نشان مي‌دهند كه چگونه کنش‌هاي مغزي با تمرين‌هاي آموزشي و بازي‌هاي آموختني دچار تغيير مي‌شوند. آنها دريافتند که همزمان با وفق پذيري، مغز به منظور بهبود عملکرد ما در پاسخ به الگوهاي تازه محرک‌ها، توان علامت دهي خود در درون و در سطح مناطق حياتي را تقويت مي‌كند.

«آدام گازالي»، بنيانگذار و مدير مرکز تصويربرداري علوم اعصاب «UCSF»، «سري ناگاراجان»، پژوهشگر تصويربرداري مغز در UCSF که تغييرات مغز در نتيجه بيماري و رشد را مورد مطالعه قرار مي‌دهد و «فيليپ سيبز» که چگونگي پردازش اطلاعات توسط مغز براي طرح ريزي حرکت را پژوهش مي‌کند از جمله شرکت کنندگان در اين ميزگرد بودند.

بنابر این گزارش ایسنا نوشت : اين دانشمندان مدل‌هايي را مفهوم سازي و ارزيابي مي‌کنند که چگونگي کار مغز را توضيح مي‌دهد و اين خود در رسيدن به درک بهتري از عملکرد مغز به آنها کمک مي‌کند. البته مدل سازي هنوز، نه مي‌تواند به تمامي پرسش‌هاي پژوهشگران پاسخ دهد و نه آن که نتايج تمامي آزمايش‌هايي را که آنها انجام مي‌دهند، توضيح دهد.

شرکت کنندگان در اين ميزگرد گفتند که آنها در کشيدن تصويري از مغز، هنوز نوآموزاني در مرحله ابتدايي تصويرسازي با «مداد شمعي و مداد رنگي» هستند.