۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۹

مسكن مهر به كجا مي‌رود؟!

مسكن مهر به دلیل آنکه وزارت راه و شهرسازی را از حوزه ساخت مسکن به حوزه سیاست‌گذاری کشانده، موفق شده است؛ البته از آن جهت كه دولت ديگر مستقيم به ساخت مسكن اقدام نمي‌كند و اين يعني خروج دولت از عامليت در اقتصاد؛ تصور كنيد زماني را كه دولت مانند يك پيمانكار عمراني يا بساز و بفروش به ساخت خانه و فروش آن به مردم اقدام مي‌كرد.
کد خبر : ۴۶۵۹۵

 مسکن مهر از جمله پروژه‌هایی است که دولت برای حل مشکل مسکن در کشور به اجرا گذاشته و اعتبارات كلاني به صورت دستوري و بر خلاف ميل بانك‌ها به آن ختصاص داده شده است.

به گزارش صراط به نقل از تابناك ، گویا این طرح به دلیل آنکه وزارت راه و شهرسازی را از حوزه ساخت مسکن به حوزه سیاست‌گذاری کشانده، موفق شده است؛ البته از آن جهت كه دولت ديگر مستقيم به ساخت مسكن اقدام نمي‌كند و اين يعني تا اندازه‌ای خروج دولت از عامليت در اقتصاد؛ تصور كنيد زماني را كه دولت مانند يك پيمانكار عمراني يا بساز و بفروش به ساخت خانه و فروش آن به مردم اقدام مي‌كرد.

بررسی تعداد و نحوه ساخت مسکن مهر، نشان می‌دهد، گویا در سال‌هایی که موضوع مسکن به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های افراد و خانوده‌ها در کشور تبدیل شده است، با اين راهکار، دست‌کم بنا بر آمار‌هاي دولتي، یکی از اصلی‌ترین مشکلات مردم در حال از بین رفتن باشد.

البته اين درس عبرتي براي دولت در دیگر زمينه‌هاست، زيرا اقدام دولت در مسكن مهر، دقيقا دست كشيدن از عامليت و واگذاري به مردم ـ البته با حمايت اوليه ـ بود؛ بنابراین، كافي است دولت در بسیاری از زمينه‌هاي اقتصادي، پایش را از كفش بخش خصوصي درآورده و تنها از آنان حمايت كند.

شايد همين توفيقات بود كه دولت را به صادر كردن مسكن مهر به سوريه راغب كرد!

خانه‌هايي كه ماليات نمي‌دهند

البته دولت نیز مشوق‌هاي بسیاري براي روي آوردن مردم به اين گونه سبك ساخت مسكن به كار برده است، تا جايي كه بسیاری از كساني كه به دنبال مشاركت در مسكن مهر نبوده و تنها قصد ساخت زمين خود به شكل مسكوني را داشتند، براي بهره‌مندي از اين مشوق‌ها در قالب مسكن مهر درآمدند.

یکی دیگر از تسهیلاتی که دولت برای مسکن مهری‌ها در نظر گرفته، خرید و فروش این نوع آپارتمان‌ها در بنگاه‌های معاملات ملکی است. 

دولت با نام‌نویسی متقاضیان مسکن مهر شهر پرند توسط بنگاه‌های املاک موافقت کرد.

احمد محمدحسنی، رئیس اتحادیه املاک رباط‌کریم گفت:‌ وزیر راه و شهرسازی، موافقت خود را با واگذاری نام‌نویسی متقاضیان مسکن مهر شهر پرند اعلام کرده تا از این پس به جای اینکه متقاضیان به شرکت عمران شهرهای جدید بروند، بتوانند به راحتي به بنگاه‌های مسکن رفته و پس از ‌نام‌نویسی و احراز شرایط چهارگانه، مبلغ 40 هزار تومان را پس از تأیید نهایی به بنگاه املاک پرداخت کنند.

همچنين یکی دیگر از تسهیلاتی که دولت برای مسکن مهری‌ها در نظر گرفته، معافيت قراردادهاي مسكن مهر از پرداخت ماليات است.

با تصویب کارگروه مسکن، قراردادهای مسکن مهر از پرداخت مالیات بر نقل و انتقال قطعی املاک، مالیات بر درآمد و مالیات علی الحساب معاف شدند.

بر پایه مصوبه هيأت دولت، قراردادهای بسته شده طرح مسکن مهر ملکی و بافت فرسوده تا تاریخ 27/11/1390 (ده سال پس از اصلاحیه قانون مالیات مستقیم) مشمول موضوع ماده (69) قانون مالیات‌های مستقیم بوده و از پرداخت مالیات موضوع ماده (59) قانون یاد شده معاف است.

همچنین قراردادهای فوق از مالیات بر ارزش افزوده به استثنای مالیات بر ارزش افزوده پرداختی بابت نهاده‌های ساخت (مواد، مصالح و ...) معاف هستند؛ این مصوبه از سوی محمد رضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

مشكلات مسكن مهر همچنان تكذيب مي‌شوند

اما در گذشته، اخباری مبنی بر نبود انشعاب‌هاي آب و فاضلاب و گاز و چنین امکاناتی برای مسکن مهر بود که مسئولین وزارت نیرو و وزارت راه و شهرسازی، این موضوع را تکذیب و اعلام کرده بودند، در برخي پروژها، چنین مشکلاتی بوده كه تنها به دلیل هماهنگ نبودن دو وزارتخانه با هم بوده و دلیل دیگری نداشته است.

اين در حالي است كه چندي پيش، رسانه‌ها از ساخت تانكرهاي آب چند هزار ليتري براي تأمين آب شرب يكي از پروژه‌هاي مسكن مهر تهران خبر دادند.

یادآوری می‌شود، از آنجا که در سال 1364 بیشترین آمار متولدین در کشور وجود داشته و در دهه ،60 ركوددار رشد مواليد بوده، در سال‌های اخیر، مشکل مسکن جوانان به اصلی‌ترین دغدغه آنها و بزرگترین مشکل پیش روی دولت تبدیل شده است.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۲۰ آذر ۱۳۹۰
۰
۰
اكثرافراددرپروژه مسكن مهرداراي مسكن ميباشندوصرفابراي سرمايه گذاري درمسكن مهرشركت كردندلااقل درتعاوني كه بنده عضوهيات مديره بودم بيش از60 درصدداراي مسكن بوده اند.طبيعي هم هست چون اكثرمستاجران هرسال بتوانندپول افزايش رهن را جوركنندهنركردندولذاخانه دارهاباحداقل سرمايه درمسكن مهرجاي آنان راپرمي كنند
سعید
|
Canada
|
۲۳:۱۰ - ۲۰ آذر ۱۳۹۰
۰
۰
مسکن مهر بکجا می رود
به سوریه و نیکاراگوا و ونزوئلا