۲۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۹

واکنش ها به اظهارات خاتمي

مخالفت طيفي از اصلاح طلبان با برنامه جديد خاتمي و تاكيد بر شركت در انتخابات ۹۰، برگ ديگري از آشفتگي دروني جريان اصلاحات و از آن مهم تر بازنشستگي اجباري برخي سران خودخوانده اين جماعت را به نمايش گذاشت.
کد خبر : ۴۷۳۳۸

به نقل از صراط به نقل از جهان ، اصلاح طلبان كه با پيش گامي محمد خاتمي از يك سال پيش با مطرح ساختن پيش شرط تلاش نمودند نظر مثبت نظام براي حضور در انتخابات را جلب نمايند، پس از مواجهه با رنگ باختن اين حنا، به تازگي عدم مشاركت گسترده و يا به عبارتي تحريم چراغ خاموش را در دستور كار خود قرار داده اند.
اين راهبرد جديد البته بارها از سوي برخي اصلاحات چيان عنوان شده است.
به نظر مي رسد مشاهده سقوط شديد منحني اقبال عمومي و بدنه اجتماعي اصلاح طلبان، و ناكارآمدي كليه تئوري ها و برنامه هاي اين جريان براي بازيابي توان سياسي، باعث شده كه اين جماعت از ميان گزينه هاي مختلف، پرچم تحريم با چراغ خاموش را بلند كند.
با اين همه مخالفت هاي جدي طيفي از فعالين اصلاح طلب با چنين رويه اي، بيش از آنكه حاكي از شكاف هاي عميق دروني اين جريان باشد، گوياي از كارافتادگي مكانيزم هاي تصميم سازي در بدنه اصلاحات است.
عبارت صريح مصطفي كواكبيان در سومين نشست شوراي عمومي دفتر تحكيم وحدت هم به خوبي همين معنا را به ذهن متبادر مي كند. وي در اين مراسم، درخصوص حضور اصلاح طلبان گفت: ما بنا داريم در انتخابات شركت كنيم و اينكه شوراي هماهنگي اصلاحات نمي خواهد براي انتخابات مجلس ليست بدهد مشكلي بوجود نمي آيد زيرا احزاب عضو اين شورا دستشان بسته نيست و مي توانند خودشان در انتخابات شركت كنند.
دبير كل حزب مردم سالاري اضافه كرد: البته ما بنايمان بر اين بود كه اگر بتوانيم براي كسب ۱۵۰ كرسي مجلس ليست ارائه دهيم ولي اگر نتوانستيم ليست بدهيم اين به معناي شركت نكردن در انتخابات نيست.
وي تصريح كرد: عمده نگراني ما اين است كه تخلفاتي در آستانه انتخابات انجام شود كه البته دستگاه قضايي با تشكيل كميته رسيدگي از آن صيانت خواهد كرد و اميدواريم با پيگيري اين كميته انتخابات بدون تنش و حاشيه اي برگزار كنيم.
دبير كل حزب مردم سالاري درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات گفت: اينكه بگوييم اصلاح طلبان چه كساني هستند و اينكه اصلاحات در انحصار احزاب خاص و يا افراد خاصي است، اشتباه است زيرا اصلاحات در بدنه مردم نفوذ دارد و اتفاقا برخي از اين افراط كاري ها مانند تحصن در مجلس ششم كار را به اينجا رساند.
عضو فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي گفت: به هيچ وجه شرط و شروط گذاشتن انتخاباتي براي شركت در انتخابات از جانب برخي گروه ها را قبول نداريم بلكه تنها شرط اجراي دقيق و مر قانون است. كواكبيان افزود: اكثريت قريب به اتفاق نمايندگان اقليت مجلس نيز براي شركت در انتخابات آينده اعلام آمادگي كرده اند.
مسعود پزشكيان نماينده مردم تبريز در مجلس هم در پاسخ به سوالي درباره برخي اظهارنظرها براي تحريم انتخابات از سوي اصلاح طلبان، گفت: ممكن است من خيلي حرف ها براي گفتن داشته باشم اما دليلي براي قهر با انقلاب اسلامي نيست. با انقلاب قهر نكرده و نخواهيم كرد.
وي با بيان اينكه انقلاب اسلامي براي همه دلسوزان انقلاب است، افزود: انقلاب براي ماست و كسي كه با انقلاب قهر كند، دلسوز نيست. مگر مي شود كسي كه خود را دلسوز انقلاب مي داند و انقلاب را براي خودش مي داند، با تحريم انتخابات با انقلاب قهر كند.
اين نماينده اقليت مجلس گفت: چه كسي گفته كه انتخابات را تحريم كنيد؟ بحث تحريم انتخابات مطرح نيست. ما انقلاب و كشورمان را دوست داريم و بر همين اساس نيز عمل خواهيم كرد.
نبايد فراموش كرد كه فرصت سوزي سياسي-اجتماعي يكي از هزينه هاي اصلي عدم شركت در انتخابات است و واضح است كه اين عدم حضور دقيقا به معناي از دست دادن پايگاه اجتماعي به شدت تقليل يافته اصلاح طلبان و معادل با كوبيده شدن مهر ابطال بر آخرين برگ شناسنامه اين جريان خواهد بود. از اين مهم تر اما برداشتي است كه افكار عمومي از تحريم اصلاح طلبان خواهند داشت. ترديدي نيست كه در شرايط فعلي اعلام عدم حضور رسمي در انتخابات، به معناي همراهي مستقيم آنان با غرب و اپوزيسيون خارج نشين خواهد بود و همراهي هر بخش از اين جريان با راهبرد تحريم، هزينه هاي سنگين را براي آنها به دنبال خواهد داشت.
با اين حال سيدمرتضي نبوي با بيان اين كه «اصلاح طلبان امروز پايگاه و اقبال اجتماعي براي حضور در عرصه اي مانند انتخابات را ندارند و اين يك واقعيت است» گفت: اين گونه نيست كه تحت عنوان جناح اصلاح طلب ليستي در اين انتخابات ارائه و رسما در رقابت شركت كنند، اما افراد اصلاح طلب شخصا مي توانند در رقابت ها شركت داشته باشند.
مدير مسئول روزنامه رسالت در عين حال با اشاره به اين كه «هدف از اين رفتار كاهش سطح مشاركت مردم در انتخابات است» گفت: اصلاح طلبان فكر مي كنند اگر بگويند در انتخابات حضور نخواهند داشت، بخشي از مشاركت مردم از بين خواهد رفت در حالي كه خود مردم با ديد و شناخت كافي از افراد در انتخابات شركت مي كنند.
نبوي حضور يا فقدان حضور اصلاح طلبان را در ميزان مشاركت مردم در انتخابات موثر ندانست و تصريح كرد: البته اين گونه تصميم ها در پرونده سياسي اين جريانات ثبت خواهد شد و مردم قضاوت خواهند كرد.
در همين زمينه آيت الله علوي رئيس شوراي عالي جبهه ايستادگي نيز با اشاره به شروط اصلاح طلبان براي شركت در انتخابات ابراز داشت: به جاي تعيين شرط براي نظام بايد شرايط نظام را بپذيرند و در چارچوب حركت كنند.

 

نظرات بینندگان
رها121
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۲۶ آذر ۱۳۹۰
۴
۲
انتخابات این دوره بدون حضور اصلاح طلبان

یعنی حضور حداقلی مردم .

این موضوع هم بهانه بدست بیگانگان خواهد داد.

کاش........
ناشناس
|
Kazakhstan
|
۱۹:۰۱ - ۲۶ آذر ۱۳۹۰
۲
۱
از یک طرف بدنبال ایجاد نگرانی و تشویش در انتخابات هستند و در اخر با تمام قدرت و نیرنگ و تبلیغات و .... وارد میدان می شوند عجب نامردان حیله گر عمرعاص و معاویه صفتی!