۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۳

فروش پژوهش 10دقیقه‌ای در کافی‌نت

دیگر این روزها با وجود اینترنت هیچ دانش آموزی غصه تحقیق و پژوهش ندارد؛ فقط لازم است سری به کافی نت سرکوچه بزند، موضوع را بگوید و بعد از چند دقیقه، تحقیقش را روی کاغذهای A4 تحویل بگیرد و در ازایش فقط یک 2 هزار تومانی ناقابل دهد.
کد خبر : ۴۷۴۹۳

به گزارش صراط به نقل از فارس، هفته پژوهش فرصت مناسبی است تا به سراغ زیربنایی ترین وزارتخانه کشور برویم و مشاهده کنیم در جایی که آینده سازان کشور تعلیم می بینند، پژوهش چه جایگاهی دارد و چقدر به این مهم توجه می شود؟

وقتی به صندوقچه خاطرات مدرسه سری می زنیم، خاطره تحقیق و پژوهش هایی که معلمان می دادند، خودنمایی می کند؛ تحقیق هایی که در کتابخانه مدرسه و محل برای پاسخ گرفتن زمان می بردند و از پدر و مادر، خواهر و برادر بزرگتر یاری می طلبیدیم.

این روزها با پیشرفت تکنولوژی و وجود رایانه در خانه ها و گسترش اینترنت در سطح شهر و روستا، تحقیق نباید کار چندان سختی برای دانش آموزان باشد؟ اما وقتی سری به کافی نت های سطح شهر می زنیم، ورق بر می گردد.

تهیه هر تحقیق بین 5 تا 10 دقیقه طول می کشد

اینجا برخی دانش آموزان حتی وقت جستجو در اینترنت را ندارند! آنها با گام های استوار قدم درون کافی نت می گذارند، موضوع تحقیق را می گویند و دقایقی بعد تحقیق، پرینت گرفته در دستانشان است و چند اسکانس سبزرنگ مزد این دقایق تلاش نشده است.

ندا دانش آموز کلاس دوم راهنمایی منطقه 3 تهران درباره کافی نتی که مراجعه می کند، می گوید: من آقایی که در این کافی نت کار می کند را می شناسم؛ او مهندس است و به اینترنت به خوبی آشناست.

وی ادامه می دهد: وقتی موضوع تحقیق را به او می دهم، به سرعت جستجو می کند و همیشه هم مطالب خوبی را برایم آماده می کند.

این دانش آموز در خصوص اینکه چرا به جای آنکه خودش تحقیق کند، به سراغ کافی نت می رود، به خنده ای اکتفا می کند و از پاسخ دادن طفره می رود.

مریم دانش آموز اول راهنمایی منطقه شهریار از توابع اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران اظهار می دارد: معلم فقط از ما تحقیق می خواهد و کاری ندارد که چگونه تهیه شده است.

وی اضافه می کند: وقتی موضوع تحقیق را به مسئول کافی نت می دهیم، به سرعت تحقیق را آماده می کند و معلمان هم از تحقیق ایرادی نمی گیرند.

این دانش آموز در پاسخ به این پرسش که آماده شدن هر تحقیق در کافی نت چقدر زمان می برد، می گوید: تهیه هر تحقیق بین 5 تا 10 دقیقه طول می کشد.

برای دانش آموزان تعداد صفحه مهمتر از محتواست

مسئول یک کافی نت در منطقه 6 آموزش و پرورش تهران بیان می کند: بخشی از مشتریان ما دانش آموزان و دانشجویان هستند که کار تحقیقی دارند.

وی ادامه می دهد: اصولا برای دانش آموزان بیشتر از محتوا، تعداد صفحه مهم است و خیلی هم برای انجام تحقیق، وقت ندارند.

این مسئول کافی نت می گوید: ما سعی می کنیم به چند دانش آموز یک کلاس، تحقیقی یک شکل ندهیم و همین موضوع باعث می شود که آنها با یک کار، مشتری دائمی ما شوند.

کار تحقیقی در مدارس جایگاه خود را نیافته است

شاید اگر معلمان مدرسه بر روند فعالیت های تحقیقی دانش آموزان نظارت بیشتری داشته باشند، آنها هم تحقیق کردن را جدی بگیرند.

معلم یکی از مدارس مناطق 2 آموزش و پرورش تهران می گوید: دانش آموزان فکر می کنند که ما متوجه نمی شویم آنها تحقیق را خود انجام می دهند یا کسی برایشان انجام می دهد، در حالی که اینگونه نیست.

وی اضافه می کند: متأسفانه در کافی نت ها با قیمت بسیار ارزان برای دانش آموزان تحقیق انجام می دهند و معلمان هم به رغم اینکه متوجه می شوند اما چون کار تحقیقی در مدارس جایگاه خود را نیافته است، نمی توانند کاری کنند.

این معلم می افزاید: وقتی یک معلم در طول سال تحصیلی تنها فرصت می کند که کتاب درسی را تدریس کند، چگونه می توان توقع داشت که به پژوهش نیز بپردازد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در حال حرکت از حافظه محوری به سمت پژوهش محوری است، ادامه می دهد: ما در تلاش هستیم که دانش آموزان با پرسشگری و جستجو به جواب برسند و خانواده ها نیز باید در این راه ما را یاری کنند.

آموزش و پرورشی ها بازار فروش پژوهش در کافی نت ها را کساد کنند

به نظر می آید که هفته پژوهش فرصت مناسبی است که مسئولان آموزش و پرورش و به ویژه معلمان توجه بیشتری به امور پژوهشی در دانش آموزان داشته باشند و برای نهادینه کردن فعالیت های پژوهشی در بین دانش آموزان تلاش کنند تا بازار کافی نت هایی که با قیمتی ارزان، دانش آموزان را از جستجوگری دور می کنند، کساد کرده و آینده سازان کشور را به پژوهش کردن سوق دهند.