۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۷

خباز: قانون زکات اجباری نیست

خباز با بیان اینکه در این طرح اجباری در دریافت زکات وجود ندارد گفت : این طرح نحوه پرداخت و هزینه کرد زکات را ساماندهی می‌کند تا آثار مثبت بیشتری برای جامعه داشته باشد.
کد خبر : ۴۷۵۲۹

به گزارش صراط به نقل از فارس، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تصویب اخیر قانون زکات در مجلس کفت: قانون زکات اجباری نیست و در عین حال که نحوه جمع‌آوری و هزینه‌کرد آن را ساماندهی می‌کند دولت موظف می‌شود به همان میزان به عمران و آبادانی مناطق پرداخت کننده زکات کمک کند.

محمدرضا خباز با بیان اینکه طرح زکات حدود دو سال در مجلس مطرح بود، اظهار داشت: این طرح در کمیسیون اقتصادی با حضور حجت‌الاسلام قرائتی مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

وی ادامه داد: طرح زکات چندین بار به شورای نگهبان رفت و حتی یک بار آقای مصباحی مقدم که به مسائل فقهی مسلط است، برای تامین نظر شورای نگهبان با اعضای آن مذاکره کرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به جزئیات طرح زکات گفت: ماهیت این طرح، همان زکاتی است که سالیان سال اجرا می‌شده اما جنبه قانونی نداشته است.

وی تصریح کرد: تصویب این قانون کار ارزشمندی بود که به شکل قانون درآمده است و نماینده ولی فقیه در استان‌ها و ائمه جمعه در شهرها در این ستاد حضور دارند.

خباز با بیان اینکه در این طرح اجباری در دریافت زکات وجود ندارد، افزود: این طرح نحوه پرداخت و هزینه کرد زکات را ساماندهی می‌کند تا آثار مثبت بیشتری برای جامعه داشته باشد.
وی خاطر نشان کرد: زکات برای بخش‌های کشاورزی، غلات اربعه، گوسفند و شتر است که شامل همه افراد نمی‌شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه این طرح بیشتر جنبه تشویقی دارد، افزود: طرح زکات جنبه عمران و آبادانی دارد، به عنوان مثال زکاتی که در یک روستا جمع‌آوری می‌شود برای همان روستا و نیازهای عمرانی آن مصرف می‌شود و این جنبه تشویقی و ساماندهی دارد.

وی ادامه داد: این طرح دخالتی در وظایف و اختیارات مراجع تقلید نمی‌کند و در تدوین طرح این مسئله مورد توجه قرار گرفته است.

خباز گفت: طرح زکات اجباری نیست و جنبه تشویقی دارد، همچنین نحوه جمع‌آوری و هزینه‌کرد آن را ساماندهی می‌کند و از طرف دیگر دولت موظف می‌شود به همان میزان به عمران و آبادانی آن منطقه کمک کند و در نهایت کاری در جهت رشد پروژه‌های عمرانی کشور است.

وی تأکید کرد: جمع‌آوری زکات از سالها در کشور ما قبل اجرای شد و آقای قرائتی هم مسئول آن بود اما این طرح یک طرح مردمی را قانونی کرده است.