۲۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۵

داستان دانشگاه آزاد در سكانس آخر

به زمان تشكيل نخستين جلسه هيات امناي دانشگاه آزاد با تركيب جديد، كمتر از دو روز باقي مانده است، جلسه‌اي كه تعيين مي‌كند كه سكان دانشگاه آزاد پس از 30 سال به چه كسي واگذار مي‌شود و «عبدالله جاسبي» كرسي رياست اين دانشگاه را پس از سه دهه حضور به چه شخصي مي‌سپرد؟
کد خبر : ۴۷۶۱۳

به گزارش صراط به نقل از ایسنا موضوع «تغيير رياست دانشگاه آزاد اسلامي» همواره در دوره‌هاي مختلف مطرح بود و هرازگاهي نيز مباحثي درباره آن طرح و بي‌نتيجه فراموش مي‌شد؛ اما در دولت نهم اين موضوع به صورت جدي با تاكيدات محمود احمدي‌نژاد، رييس‌جمهور، آن‌جا كه از اتخاذ "تصميم انقلابي" سخن گفت، در دستور كار قرار گرفت.

از سوي ديگر، عبدالله جاسبي را مي‌توان عليرغم شخصيت و سبقه سياسي كه دارد، تنها مسئول در عرصه آموزش عالي كشور دانست كه سابقه رياست مستمر حدود 30 ساله‌اي را در يك دانشگاه برعهده داشته است؛ دانشگاهي كه در سال 1361 با ساختماني استيجاري در خيابان «اسكندري» كارش را آغاز كرد و امروز با وجود انتقادهايي كه از آن مي‌شود، با يك ميليون و 700 هزار دانشجو و حدود چهار ميليون فارغ‌التحصيل، حدود 30 هزار عضو هيات علمي، 431 واحد و مركز دانشگاهي در داخل و پنج واحد در خارج از كشور، سهم بسزايي در توسعه آموزش عالي در كشور برعهده دارد و رييس آن، اين روزها در حالي به رفتن فكر مي‌كند كه با پرهيز از ورود به اين مباحث پيشتر در اين باره گفته بود:" اگر باشم يا نباشم، فرقي نمي‌كند، مهم دانشگاه آزاد است كه به بخشي از تاريخ انقلاب تبديل شده است. " اما هاشمي رفسنجاني اوايل ماه جاري در جمع مسئولان اين دانشگاه، با دفاع از كارنامه دانشگاه آزاد، نسبت به سرنوشت آن و نتايج تغييرات احتمالي اين دانشگاه ابراز ناخشنودي كرده بود.

البته نام دانشگاه آزاد از همان ابتدا به نام هاشمي رفسنجاني گره خورده است، انتسابي كه اگر چه در ادواري باعث حمايت‌هاي جدي از اين دانشگاه شد، اما در سال‌هاي اخير از اين بابت آسيب نيز ديده است.

بحث تغيير رييس دانشگاه آزاد، مقوله جديدي نيست و سال‌هاست كه زمزمه آن به گوش مي‌رسد؛ اما در زمان محمدمهدي زاهدي وزير سابق علوم، موضوع افزايش شهريه ‌اين دانشگاه با وجود مخالفت وزارت علوم، موجب بروز كشمكش بين وزارتخانه و «دانشگاه آزادي»‌ها شد و سرانجام بحث «تغيير» جدي شد؛ چنان‌كه با اصلاح اساسنامه جديد دانشگاه آزاد و ابلاغ آن در 28 فروردين سال گذشته از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، اين موضوع شكل اجرايي به خود گرفت؛ هر چند پيش از آن، شورا به دانشگاه آزاد، فرصتي براي اصلاح اساسنامه خود داده بود اما ظاهرا از اين فرصت استفاده‌ نشد و سرانجام اساسنامه توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي اصلاح شد.

از همه موضوعات و حواشي ايجاد شده در پي اصلاح و ابلاغ اساسنامه دانشگاه آزاد همچون ماجراي «وقف اموال» اين دانشگاه و تهيه «وصيت‌نامه» آن، كه عبور كنيم، براساس اساسنامه جديد، رياست اين دانشگاه از اين پس دوره‌اي و چهارساله مي‌شود، همچنين اسامي نامزد يا نامزدهاي پيشنهادي توسط هيات امناي دانشگاه آزاد به شوراي عالي انقلاب فرهنگي معرفي مي‌شود تا رييس دانشگاه را اين شورا انتخاب و منصوب كند.

اعضاي هيات امناي دانشگاه آزاد اسلامي را نيز علي‌اكبر هاشمي رفسنجاني، سيدحسن خميني و حميد ميرزاده به عنوان نمايندگاني از اعضاي هيات موسس و كامران دانشجو، مرضيه وحيد دستجردي و محمد محمديان، فرهاد دانشجو، يزدي صمدي،فريدون عزيزي و عبدالله جاسبي تشكيل مي‌دهند.

البته براساس الحاقيه تبصره جديد شوراي عالي انقلاب فرهنگي در اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامي، حق راي از رييس فعلي دانشگاه آزاد براي تاييد رييس جديد سلب شد؛ به عبارت ديگر در  اين جلسه هيات امناي دانشگاه آزاد، عبدالله جاسبي حق راي ندارد.

به گزارش ايسنا، از تصويب اساسنامه دانشگاه آزاد در فروردين ماه 89 تا برگزاري نخستين جلسه هيات امناي اين دانشگاه در 30 آذر 90، قريب به دوسال مي‌گذرد و در اين مدت در رسانه‌ها و محافل مختلف گزينه‌هاي گوناگوني همچون "علي‌محمد رنجبر، محمد مهدي مظاهري، كريم زارع، عباس طائب، فرهاد رهبر، محمدحسن شجاعي فرد، منصور کبگانيان، فرهاد دانشجو، محمدرضا عارف و حميد ميرزاده" براي رياست اين دانشگاه مطرح شده‌اند.

اما كامران دانشجو، وزير علوم كه ماموريت برگزاري نخستين جلسه هيات امناء را از سوي رييس‌جمهور برعهده دارد، اين اخبار را تائيد نمي‌كند و تنها مي‌گويد: « تاكنون {نام} گزينه‌اي براي رياست دانشگاه به دست من نرسيده است و اعضاي هيات امناء در جلسه، گزينه‌هاي پيشنهادي خود را معرفي مي‌كنند.»

وي مي‌افزايد: جلسه هيات امناي دانشگاه آزاد روز چهارشنبه 30 آذر ماه سال جاري در دفتر هيات امناي دانشگاه برگزار مي‌شود و دعوت‌نامه اعضاء نيز  ارسال شده است.

در همين حال حميد ميرزاده عضو هيات امناي دانشگاه آزاد نيز اين گزينه‌ها را فقط گمانه‌زني‌هاي سايت‌هاي خبري و مطبوعات و يا پيش‌د‌ستي‌هاي سياسي مي‌داند و به ايسنا مي‌گويد: « گرچه ممكن است برخي از اين اعضاء از گزينه‌هاي پيشنهادي باشند، ولي برخي از آنان به هيچ وجه در هيات امناء به عنوان گزينه مطرح نشده‌اند.»

او به عنوان يكي از اعضاء، دعوتنامه جلسه روز چهارشنبه هيات امناء را دريافت كرده است و مي‌افزايد: « بر اساس اساسنامه بايد رييس هيات امناي دانشگاه نيز انتخاب شود كه مطمئنا از آنجا كه آقاي هاشمي رفسنجاني بنيان‌گذار دانشگاه آزاد بوده است و طي 30 سال گذشته بر كار دانشگاه هم نظارت داشته و هم از آن حمايت كرده، مجددا به عنوان رييس هيات امناء انتخاب خواهد شد.

به اعتقاد ميرزاده، انتخاب رييس دانشگاه آزاد مساله‌اي «شخصي و فردي» نيست و هيات امناء به عنوان يك نهاد حقوقي بايد تصميم بگيرد.

او مي‌افزايد: « در نتيجه ما نمي‌توانيم به عنوان اشخاص حقيقي نظر دهيم؛ به عبارت ديگر در جلساتي كه تشكيل مي‌شود در مورد هيات امناء ممكن است گزينه‌هايي مطرح و درباره رييس دانشگاه تصميم‌گيري شود.»

عضو هيات امناي دانشگاه آزاد مي‌گويد: « در حال حاضر درباره رييس جديد دانشگاه آزاد نمي‌توانم پيش‌بيني كنم و در اين باره نظري ندارم، هم‌چنين درباره اينكه آقاي جاسبي مي‌تواند مجددا به عنوان گزينه‌اي براي رياست مطرح شود، هيچ حدسي نمي‌توانم بزنم.»

البته اين عضو هيات امناي دانشگاه آزاد در ادامه با اشاره به نام‌بردن از افرادي در سايت‌هاي مختلف براي رياست دانشگاه آزاد، در پاسخ به پرسش كه اگر مديريت دانشگاه به وي پيشنهاد شود آن را قبول مي‌كند يا نه؟ مي‌گويد: « بنده برنامه‌اي براي پذيرفتن مديريت ندارم.»

به گزارش ايسنا، در حالي به جلسه هيات امناي دانشگاه آزاد نزديك مي‌شويم كه برخي معتقدند ظاهرا داشتن برنامه از شروط گزينه‌هاي پيشنهادي و يا احتمالي نيست و سوابق فرد مذكور و شرايط فعلي دانشگاه آزاد در آراء اعضاي هيات امناء موثر است.

و ... امروز در حالي چند ماه بيشتر به برگزاري جشن سي ‌سالگي دانشگاه آزاد باقي نمانده كه اين پرسش مطرح است؛ كيك نمادين سي امين سالروز تاسيس دانشگاه آزاد اسلامي توسط چه كسي برش مي‌خورد، آيا اعضاي هيات امناء در نخستين جلسه خود به اسم واحدي به عنوان نامزد پيشنهادي رياست دانشگاه آزاد مي‌رسند و يا اينكه اين مهم را به زمان ديگري موكول مي‌كنند؟

 
 

خبر فوری

همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند