۲۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۵

گذر از هفت خان رستم برای وام

در حالی کمیته امداد امسال خبر از افزایش سقف وام‌های اشتغال مددجویان از 10 به 20 میلیون داد که با گذشت حدود 9 ماه از سال تعداد زیادی از پرونده درخواست وام مددجویان به بایگانی فرستاده شده است.
کد خبر : ۴۷۶۵۱

به گزارش صراط به نقل از فارس، کمیته امداد از جمله نهادهای حمایتی در کشور است که از خانواده‌های نیازمند و محروم در بخش‌های مختلف، حمایت می‌کند.

ایجاد فرصت‌های شغلی، حرفه آموزی و همچنین تأمین پوشش‌های بیمه‌ای از افراد شاغل تحت پوشش کمیته امداد و پرداخت مستمری بخشی از اقدامات حمایتی مجموعه امداد برای جامعه هدفش است.

خودکفایی و اشتغال یکی از سیاست‌های اصلی کمیته امداد برای توانمندسازی و استقلال خانواده‌های تحت پوشش است که در همین راستا این نهاد سعی دارد از تمامی ظرفیت‌های موجود استفاده کند.

خارج شدن 10 درصد از مددجویان از چرخه حمایتی در طول سال از جمله مصوبات مجلس شورای اسلامی است که دستگاه های حمایتی موظف به اجرای آن هستند و این مصوبه اجرا نخواهد شد مگر اینکه شرایط برای توانمند سازی خانواده‌ها فراهم شود.

در حالی امسال سقف وام‌های پرداختی از سوی کمیته امداد و بانک‌ها از 10 به 20 میلیون افزایش داده شده است، که مددجویان از عدم دریافت این وام گلایه دارند و تأکید دارند که بین بانک‌ها و ادرات کمیته امداد برای دریافت وام پاسکاری می‌شوند.

ایجاد 500 هزار فرصت شغلی در سال جاری!

از ابتدای سال کمیته امداد بنا داشت تنها 250 هزار فرصت شغلی برای مددجویان فراهم کند که پس از برگزاری جلسات شورای اشتغال این تعداد به 500 هزار فرصت شغلی افزایش داده شد.

افزایش 2 برابری این تعداد فرصت شغلی، در حالی مطرح شد که کمیته امداد در ابتدا برای 250 هزار فرصت شغلی برنامه ریزی کرده بود و ایجاد این تعداد فرصت شغلی نیازمند به همکاری سایر دستگاه‌های مربوطه و بستر لازم بود.

در حال حاضر با گذشت حدود 9 ماه از سال، تنها 80 هزار فرصت شغلی در کشور برای مددجویان فراهم شده است و این تعداد با 500 هزار فرصت شغلی مدنظر کمیته امداد فاصله زیادی دارد.

به گفته مسئولان کمیته امداد عدم همکاری بانک‌ها یکی از موانعی است که منجر شده تا برنامه‌های امداد در حوزه اشتغال روند رو به رشد خود را ادامه ندهد.

شفاف سازی کنند

علی از مددجویان کمیته امداد با انتقاد از عملکرد امداد استان اصفهان، اظهار داشت: در ابتدای سال جاری درخواستی را برای دریافت وام اشتغال به کمیته امداد استان دادم، اما با گذشت حدود 9 ماه هنوز جوابی در این خصوص دریافت نکرده‌ام.

وی تصریح کرد: مرتباً به کمیته امداد مراجعه می‌کنم اما هر بار این جمله را از کارمندان امداد دریافت می‌کنم که "پرونده شما به بانک ارسال شده است و باید از آنجا پیگیری کنید".

علی افزود: زمانی هم که به بانک مراجعه می‌کنم، مسئولان بانکی تأکید دارند که باید به کمیته امداد مراجعه کنید و از آنجا پیگیری کنید و در حال حاضر بلاتکلیف مانده‌ام.

حمایتی از مددجویان و نیازمندان نمی شود

محمد 37 ساله و مددجوی کمیته امداد و صاحب 3 فرزند در خصوص مشکلاتش برای دریافت وام اشتغال از سوی مجموعه امداد بیان داشت: دو سال است که برای دریافت وام ثبت نام کرده‌ام ولی هنوز پرونده‌ام کامل نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که مشکل دریافت وام شما بانک است یا کمیته امداد، گفت: این موضوع روشن نیست چرا که هیچ مسئولی جواب شفافی نمی‌دهد.

محمد اضافه کرد: با توجه به شرایط مددجویان و نیازمندان، کمیته امداد باید حمایت خود را از این افراد افزایش دهد، اما متأسفانه در این خصوص کوتاهی شده است و نظارتی برای رفع مشکل مددجویان وجود ندارد.

هنوز به استان ابلاغ نشده است

خانم«س» 45 ساله و سرپرست خانواده در خصوص مشکلش برای دریافت وام اشتغال افزود: طی ماه‌های گذشته چندین بار به کمیته امداد استان مراجعه کردم اما مسئولان اعلام کردند که هنوز ابلاغیه از سوی کمیته امداد مرکز برای پرداخت وام با شرایط جدید ابلاغ نشده است.

وی اضافه کرد: در حالی کمیته امداد در سال جاری خبر از افزایش سقف وام‌های اشتغال داد که نه تنها این مصوبه عملی نشد بلکه وام‌های قبلی نیز پرداخت نمی‌شود.‌

عدم همکاری بانک‌ها و کمیته امداد به مددجویان لطمه می‌زند

علیرضا از مددجویان کیمته امداد با تأکید بر اینکه مسئولان نباید تنها به ابلاغیه اکتفاء کنند و باید نظارت و بازدیدی نیز از نحوه اجرا ابلاغیه‌های خود داشته باشد، افزود: مسئولان امداد به جای دریافت گزارشات ادارات کل از استان‌ها، خودشان باید مستقیماً نظارت کنند و موانع و مشکلات را شناسایی و در رفع آن بکوشند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر پرونده‌های زیادی در بانک‌ها و کمیته امداد برای پرداخت وام اشتغال به مددجویان در حال خاک خوردن است که باید تدبیری برای رفع این مشکل شود.

علیرضا اظهار داشت: عدم همکاری بانک‌ها و کمیته امداد تنها به قشر محروم و مددجویان لطمه می‌زند و منجر می‌شود تا این افراد در زندگی با مشکلاتی چون بیکاری مواجه شوند.

همکاری بانک‌ها در سال جاری افزایش یافته است

محمد امید، معاون خودکفایی و اشتغال کمیته امداد با اشاره به دستورالعمل‌ها و ابلاغ وام‌های 20 میلیونی اشتغال به ادارات امداد استان کشور اظهار داشت: بخشی از این وام که مبلغ 15میلیون تومان است از سوی بانک‌ها و 5 میلیون نیز از سوی امداد تأمین می‌شود.
 
وی تصریح کرد: علی‌رغم اینکه شورای اشتغال پرداخت وام 15میلیونی را به مددجویان و نیازمندان تصویب کرده است، شورای پول و اعتبار این مبلغ را به 10 میلیون کاهش داده بود که با حمایت دولت و دستور سریع معاون اول رئیس جمهور، این مشکل برطرف شده و مجدداً قرار شد پرداخت وام‌ها به 15میلیون تومان افزایش یابد.
 
امید افزود: بر اساس تفاهم‌نامه های امضاء شده، امسال همکاری بانک‌ها با مددجویان کمیته امداد جهت پرداخت وام‌های اشتغال افزایش یافته است که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.
 
وی در پاسخ به این پرسش که تعدادی از مددجویان در خصوص عدم دریافت وام گله‌مند هستند، اظهار داشت: این موضوع باید از طریق بانک‌ها بررسی و مددجویان می‌توانند با کمترین زمان ممکن وام خود را دریافت کنند.

بر اساس دستورالعمل کمیته امداد در سال جاری قرار بود، پرداخت وام‌های اشتغال با سقف جدید از 15 خرداد اجرای شود که با گذشت این زمان هنوز تعداد زیادی از مددجویان از عدم پرداخت این وام گلایه دارند و تأکید می‌کنند، وامی در سال جاری دریافت نکرده‌اند.‌

 

نظرات بینندگان
افشین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۸ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۰
۰
۰
من که میخواستم برم ثبت نام کنم پس با این وضعیت منصرف بشم یا ثبت نام کنم؟
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم