۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۰

موج ابتذال در موسيقي متن سريال ها

داريوش پيرنياکان گفت: متاسفانه اغلب موسيقي هايي که هم اکنون به عنوان موسيقي متن پخش مي شود; در سطح بسياربدي از لحاظ ساختاري و محتوايي قرار دارد. نه موسيقي با شعر هماهنگ و نه شعر با موسيقي متناسب است.
کد خبر : ۴۷۷۳۹

به گزارش صراط به نقل از روزنامه مردم سالاری داريوش پيرنياکان(نوازنده تار و رديف دان) درباره وضعيت موسيقي فيلم ها و سريال هاي تلويزيوني گفت: موسيقي هايي که درحال حاضر روي سريال هاي تلويزيوني گذاشته مي شود; بسيار مبتذل است و مي توان گفت اغلب شبيه موسيقي هاي کافه اي است و من نمي دانم چطور اين موسيقي ها از صدا و سيما پخش مي شود.البته به جزيک يا دو مورد; اسم برجسته اي در ميان سازندگان اين آثار ديده نمي شود چراکه وقتي متن سريالها کيفيت کنوني را دارد; چطور انتظار مي رود موسيقي خوب براي آنها ساخته شود.

وي افزود: متاسفانه اغلب موسيقي هايي که هم اکنون به عنوان موسيقي متن پخش مي شود; در سطح بسياربدي از لحاظ ساختاري و محتوايي قرار دارد. نه موسيقي با شعر هماهنگ و نه شعر با موسيقي متناسب است. پيرنياکان يکي ديگر از مشکلات موسيقي هاي متن فيلم ها و سريال ها را استفاده از دستگاه هاي الکترونيکي دانست و خاطرنشان کرد: استفاده از دستگاه هاي کامپيوتري کيفيت موسيقي هاي ساخته شده را پايين مي آورد; به يقين صدايي که مي توان از سازهاي آکوستيک گرفت را اين دستگاه ها نمي توانند به آهنگساز ارائه کنند.

 اين نوازنده تار ادامه داد: همچنين متاسفانه برخي از آهنگسازها يک موسيقي را از ماهواره ها مي شنوند بعداز طريق همين دستگاه ها يک قطعه اي را مي سازند و روي آن شعري مي گذارند که بايد گفت بعضي وقتها به اين شعرها نمي توان شعر گفت و آدم از شنيدن آن خجالت مي کشد. وي با اشاره به اينکه من نمي دانم چگونه اين اشعار اجازه ي پخش مي گيرند و چطور اجازه داده مي شود اسما» متبرکه حضرت علي (ع)، پيغمبر و ... درقالب اين اشعار گفته شود، خاطرنشان کرد: موسيقي و ادبيات; فرهنگ و هويت ماست و به بازي گرفتن اين موضوع بسيار ناراحت کننده است.

اين هنرمند با تاکيد بر اينکه متوليان فرهنگي بايد به اين مسائل نظارت داشته باشند، تصريح کرد: تلويزيون در سطح بسيار گسترده اي پخش مي شود و برخي فکر مي کنند که اين موسيقي ها چون از رسانه ي ملي اسلامي پخش مي شود، از هرگونه ابتذالي مبراست و از آن الگوبرداري مي کنند که همين موضوع باعث مي شود که سطح سليقه اي مردم پايين بيايد.

اين رديف دان با اشاره به تاثيرگذاري بسيار زياد موسيقي روي سريال ها و فيلم ها گفت: موسيقي متن هميشه مکمل فيلم است و کمک بسيار زيادي در زيبايي، فهم راحت تر و تاثير بيشتر اثر دارد و مي تواند درکنار فيلم و به عنوان تکميل کننده باشد.

به گفته پير نياکان، ساخت موسيقي فيلم يک کار تخصصي  است. آهنگساز اول بايد تا حدي از صنعت سينما آگاهي داشته باشد و فيلم را تا حدودي بشناسد. يعني کسي که موسيقي فيلم را مي سازد بايد از جريانات فيلم بطور کامل آگاه باشد. دوم اينکه يک آهنگساز که مي خواهد موسيقي متن بسازد; بايد مفاهيم فيلم را درک کند و حتي ديالوگ هايي که بين هنر پيشه هاي فيلم رد و بدل مي شود را به دقت گوش کند و براساس اين فاکتورها موسيقي مناسب را بسازد. اينطور نيست که هرکسي که موسيقي و آهنگسازي مي داند حتما بتواند موسيقي فيلم هم بسازد.

 پيرنياکان، تخصصي کار نکردن در زمينه هاي مختلف موسيقي را يکي از آفت هاي بزرگ موسيقي فيلم کشور دانست و اظهار داشت: متاسفانه هيچ مرزي براي هيچ کسي وجود ندارد. مشخص نيست که يک موسيقيدان چه نوع آهنگي را در چه زمينه اي و کجا بايد بسازد؟ و اين يکي از مشکلات بسيار بزرگي ست که موسيقي کشور آن روبروست.

 

نظرات بینندگان
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۰ - ۲۹ آذر ۱۳۹۰
۰
۰
اون بره تار بنوازه!