۰۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۱
از زبان یک پزشک داوطلب

گزارشی تکان دهنده از حوادث التحریر

روز گذشته ارتش به یکی از بیمارستان های محلی حمله کرد و از پزشکان خواست تا آنجا را ترک کنند. وقتی با مقاومت آنها مواجه شدند در اقدامی عجیب همه داروها و تجهیزات بیمارستان را به آتش کشیدند.
کد خبر : ۴۷۹۴۷

"صراط" - یکی از پزشکان داوطلب مصری گفت: روز گذشته مشغول رسیدگی به مجروحین درگیری های میدان التحریر در بیمارستان متروکه و تعطیل شده کاریو بودیم که ناگهان توسط نیروهای ارتش محاصره شدیم. چراغ ها را خاموش کرده و ساکت منتظر نشستیم. همه ترسیده بودیم چرا که صدای شلیک های پی در پی از بیرون شنیده می شد.

این روال هر روزه کار ماست، با حداقل روشنایی سعی می کنیم به زخمی ها رسیدگی کنیم و با وجود حملات وقت و بی وقت ارتش به مناطق مختلف شهر هنوز اینجا به عنوان مکانی نسبتا امن و متروک پناهگاهی برای مردم مجروح و آسیب دیده کاریو است.

به گزارش سرویس سیاسی صراط، دکتر صادق یکی از بنیانگذاران جامعه پزشکان داوطلب التحریر است. جمعه گذشته ، هنگامی که خشونت میان انقلابیون و نیروهای امنیتی پس از دور دوم رای گیری در انتخابات پارلمانی بالا گرفت، جامعه پزشکان التحریر برای پنجمین بار در سال جاری بیمارستان موقت را راه اندازی کردند. وزارت کشور مصر اعلام کرده که در درگیری های این هفته تنها ۱۰۰ نفر مجروح شده اند اما تصاویر ارسال شده توسط انقلابیون بیان کننده مسائل دیگری هستند. با توجه به این که از حضور خبرنگاران در میدان التحریر جلوگیری می شود همه اخبار توسط خود انقلابیون مخابره می شوند.

پزشک داوطلب مصری افزود: چون حمله ابتدایی به چادرهای مردم در میدان التحریر در ۵ صبح جمعه و در حالی که اغلب انقلابیون در خواب بودند صورت گرفته بود تعداد مجروحین و سختی جراحت ها بسیار زیاد بوده است. روز جمعه بسیاری از مجروحین جراحت ناشی از گلوله جنگی داشتند و ما مجبور بودیم برای انجام اعمال جراحی آنها را به سایر بیمارستان های اعزام کنیم. البته همیشه این خطر وجود دارد که نیروهای ارتش به بیماران و پزشکان در بیمارستان ها یا آمبولانس های دولتی حمله کنند و همه را دستگیر و به زندان منتقل کنند.

در حال حاضر این بیمارستان متروکه نزدیک ترین مکان به میدان التحریر است و با وجود ۲۰ پزشک داوطلب و کمبود امکانات نمی دانیم که تا چه زمانی خواهیم توانست به زخمی ها و مردم مجروح کمک کنیم.

روز گذشته ارتش به یکی از بیمارستان های محلی حمله کرد و از پزشکان خواست تا آنجا را ترک کنند. وقتی با مقاومت آنها مواجه شدند در اقدامی عجیب همه داروها و تجهیزات بیمارستان را به آتش کشیدند. دکتر صادق می گوید: خشونت های ارتش بسیار وحشیانه است طوری که مشابه این رفتارها حتی در بهار که اوج درگیری های مردم با دولت مبارک بود نیز دیده نشده است.

به گزارش صراط، با توجه به فشاری که انقلابیون مصری با آتش زدن لوله های گازرسان و درخواست برای ابطال قرارداد کمپ دیوید، به دولت اسرائیل وارد کردند و از طرفی عدم موفقیت آمریکا در سرنگونی دولت بشار اسد، نیروهای وابسته با اسرائیل و امریکا در مصر دستور دارند که از سقوط دولت نظامی و دست نشانده قاهره به هر قیمتی جلوگیری کنند. با وجود پوشش حداقلی اخبار مربوط به خشونت های صورت گرفته توسط ارتشیان و کماندوهای اسرائیلی در مصر، حساسیت هایی در میان ملت های جهان در مورد قضایای مصر و بیداری اسلامی ضد صهیونیستی ایجاد شده است.

در همین رابطه شب گذشته کارشناس عرب شبکه المستقله وابسته به عربستان سعودی، با عصبانیت از پوشش اخبار مربوط به مصر انتقاد کرد و دولت بشار اسد را بدتر از اسرائیل غاصب معرفی کرد.