۰۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۵

تحصن سراسري در مساجد عربستان‎

کد خبر : ۴۸۱۰۶

به گزارش صراط به نقل از پرس تي وي پليس سعودي در حالي که فعالان تحصن سراسري در مساجد را آغاز کرده‌اند، چندين مسجد در اين کشور از جمله در رياض، پايتخت سعودي را محاصره کرده‌اند.

فعالان مي‌گويند که اين تحصن به منظور مطالبه آزادي فوري هزاران زنداني سياسي بدون محاکمه يا اتهام قانوني در بند رژيم سعودي برگزار شده است.

تصاوير پخش شده توسط اين فعالان نشان دهنده حضور سنگين پليس سعودي در پايتخت و شهر جده است.

در پي بازداشت يک روحاني برجسته در ماه‌هاي گذشته، فعالان عربستاني اين تحصن را "جمعه الاحمد" ناميده‌اند.

آن‌ها مي‌گويند که اين تحصن تا زماني که وزارت کشور عربستان سعودي خواسته‌شان را محقق و بستگان و عزيزان‌شان را آزاد نکند ادامه خواهد يافت.

فعالان سعودي مي‌گويند که بيش از ۳۰ هزار زنداني سياسي که اغلب زندانيان عقيدتي هستند در زندان‌هاي سراسر اين کشور به سر مي‌برند.

به گفته اين فعالان، بيشتر متفکران سياسي در بند بدون محاکمه يا اتهام قانوني توسط دولت سعودي بازداشت شده‌اند و صرفا به خاطر مظنون بودن دستگير شده‌اند.

عفو بين‌الملل نسبت به قانون جديد ضدتروريسم در عربستان ابراز نگراني کرده است. طبق اين قانون اعتراض به خاندان سعودي "جرم تروريستي" تلقي مي‌شود.

در همين حال، ديده‌بان حقوق بشر در ماه اکتبر از مقامات سعودي خواستار توقف "بازداشت‌هاي خودسرانه تظاهرکنندگان صلح‌طلب، بستگان افراد تحت تعقيب و فعالان حقوق بشر" در استان شرقي شد.

اين بازداشت‌ها در عربستان سعودي با وجود اين حقيقت صورت مي‌گيرد که پادشاهي سعودي عضوي از "منشور عربي حقوق بشر" است. ماده ۱۴ اين منشور بازداشت‌هاي خودسرانه را منع کرده است.

وزارت کشور عربستان سعودي، پنج مارس ۲۰۱۱ هر گونه اجتماع عمومي را "غيرقانوني" اعلام کرد و به نيروهاي رژيم دستور داد عليه ناقضان اين دستور، اقدامات لازم صورت دهند.

اين درحالي است که رژيم حاکم به رغم سرکوب گسترده اعتراض‌هاي مردمي، نتوانسته است با روند رو به رشد اعتراضات مقابله کند.