۱۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۲

این رییس‌جمهور "دارویی خاص" مصرف میکند؟

در سال 2009 و پیش از هیچ گونه اطلاعی از بیماری سرطان "کریستینا فرناندز"، با انتشار یکی از اسناد طبقه بندی شده "ویکی‌لیکس" مشخص شد که وزارت خارجه آمریکا از سفارت خود در بوینس آیرس پرسیده بود آیا رییس جمهور آرژانتین "دارویی خاص" مصرف می‌کند؟
کد خبر : ۴۸۹۳۰

به گزارش خبرنگار فارس از منطقه آمریکای لاتین، نام "کریستینا فرناندز" رییس جمهور آرژانتین و دیگر روسای کشورش که به علت سرطان باید مورد عمل جراحی قرار گیرند به فهرست بلند دولتمردان جهان که از سرطان رنج می برند افزوده شده است. 

باور عموم مردم این است که در اختیار داشتن قدرت، افراد را تحلیل می برد؛ این موضوع درباره "کارلوس منم"، "فرناندو دلاروا" و "نستور کرچنر" (همسر کریستینا فرناندز) در آرژانتین صدق می کند؛ همگی این افراد در زمانی که رییس جمهور بودند مورد عمل جراحی قرار گرفتند .  

این هفته روز سه شنبه رسما اعلام شد که رییس جمهور 58 ساله آرژانتین که از سال 2007 این مسئولیت را بر عهده دارد، چهارم ژانویه در بیمارستان خصوصی در 60 کیلومتری بوینس آیرس به دلیل سرطان پاپیلاری تیرویید مورد عمل جراحی قرار می گیرد. متخصصان بر این باورند که این عمل وی نسبتا ساده است.  

بلافاصله پس از وقوع بحران جدی اواخر سال 2011 در آرژانتین و به استثنای روسای جمهوری که مدت کوتاهی این سمت را بر عهده داشتند، فقط "رائول آلفونسو" و "ادواردو دوالده" در هنگام زمامداری‌شان از عمل جراحی نجات پیدا کردند.  

فرناندز گفته است اوایل ماه دسامبر هنگامی که برای شرکت در اجلاس کاراکاس راهی ونزوئلا شده بود و خبر سرطان "هوگو چاوز" به دستش رسید گریه کرد؛ پزشکان می گویند پس از انجام عمل جراحی، حال فرناندز کاملا خوب خواهد شد و وی می تواند به زندگی عادی خود بازگردد.  

چاوز در اجلاس کاراکاس به شوخی گفته بود که این اجلاس محل جمع شدن سرانی است که بر سرطان غلبه کرده اند. علاوه بر وی و فرناندز، "فرناندو لوگو" رییس جمهور پاراگوئه و "دیلما روسف" رییس جمهور برزیل نیز هر دو به این بیماری مبتلا شده اند البته این دو در سیستم لنفاوی شان مشکل دارند.  

"لوییس ایناسیو لولا داسیلوا" رییس جمهور پیشین برزیل نیز از سرطان حنجره رنج می برد. وی از ماه نوامبر تحت درمان قرار گرفته است.  

"فیدل کاسترو" رهبر انقلاب کوبا نیز مجبور شد در جولای 2006 قدرت را به علت یک بیماری که احتمالا سرطان است کنار بگذارد.  

ژوئن گذشته در کوبا  پزشکان تشخیص دادند چاوز سرطان دارد. وی بخش اعظم معالجاتش را در کوبا سپری کرد. درباره چاوز همین مقدار اطلاع در دست است که او در ناحیه لگنی تومور دارد.  

چاوز که بیماریش بهبود یافته پس از گفتگو با داسیلوا رییس جمهور سابق برزیل اظهار داشت: "لولا امروز به من گفت بزودی اجلاسی خواهیم داشت از افرادی که بر سرطان غلبه کرده اند و من به  او گفتم خب برایش زمانی مشخص کن تا به زودی همگی به آنجا برویم."  

چاوز قبلا درباره ایده اجلاس سخن گفته بود ولی در آن زمان گمان نمی کرد فرناندز رییس جمهور آرژانتین هم بیمار باشد. با این حال، کریستینا قبلا چندین بار بیمار شده بود. در ماه ژوئن گذشته بنا به توصیه پزشکانش و به دلیل زمین خوردن، وی نتوانست در اجلاس "مرکوسور" در آسونسیون شرکت کند.  

در ماه می گذشته پس از آنکه شایعاتی درباره لغو سفر دیگر کریستینا به آسونسیون مطرح شد، "آنیبال فرناندز" رییس آن زمان کابینه، اطمینان داد که رییس جمهور از وضعیت جسمانی خوبی برخوردار است.  

اوایل سال 2009 کریستینا به ناچار تعهدات کاری خود و سفرش به کوبا و ونزوئلا را به دنبال ابتلا به "لیپوتیمی" به علت از دست دادن آب بدنش، لغو کرد.  

در سال 2010 و با انتشار یکی از هزاران اسناد طبقه بندی شده "ویکی‌لیکس" مشخص شد که وزارت خارجه آمریکا یک سال پیش از آن از طریق سفارت خود در بوینس آیرس پرسیده بود آیا رییس جمهور آرژانتین "دارویی خاص" مصرف می‌کند و اینکه چطور قدرت را با "نستور کرچنر" تقسیم می کند.  

این سوال بخشی از پروفایل فرناندز بود که آمریکا از سفارت خواسته بود که عناوینی چون "وضعیت روحی و جسمی"، "بینش سیاسی او" و "شکل کارش" طبقه بندی شده بود.  

از دیگر سوالات مطرح شده می توان به این موارد اشاره کرد: "دارویی مصرف می کند؟ در چه مواقعی بهتر بر فشارهای عصبی اش غلبه می کند؟ در هنگام تصمیم گیری چطور احساساتش بر او تاثیر می گذارند و چگونه هنگامی که عصبی است این فشار عصبی خود را کاهش می دهد؟"  

فرناندز علاوه بر آنکه شریک زندگی و سیاسی اش را از دست داده بود، این اواخر اندوه دیگری نیز داشت. پسرش  "ماکسیمو" در سال 2011 فرزندی را که در انتظارش را بودند، یعنی اولین نوه رییس جمهور را از دست داد.  

فرناندز که کماکان عزادار و سوگوار همسرش است و همواره پشتیبان پسر و دخترش بوده است در ماه اکتبر و برای بار دوم با کسب 54 درصد آرا در تاریخ 10 دسامبر به عنوان رییس جمهور آرژانتین انتخاب شد.  

گزارشگر: امیر تفرشی