۱۴ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۲

راهنمای غذایی ایرانی

دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت اعلام کرد: اولین راهنمای غذایی ایرانی تدوین شد.
کد خبر : ۴۹۲۸۵

 به گزارش صراط  به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، زهرا عبداللهی، مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اعلام این مطلب گفت: هر کشوری راهنمای غذایی مخصوص به خود را دارد. در برخی از کشورها مانند ایران این راهنما به شکل هرم تدوین شده و بر اساس فرهنگ غذایی ایرانی تنظیم شده است.

وی با بیان اینکه درهرم غذایی ایرانی سبزی ها به عنوان یکی از گروه های اصلی غذایی جایگاه ویژه ای دارند،گفت: وجود سبزی در سفره ایرانی یکی از رفتارهای پسنده است که باید ترویج شود و به خصوص در برنامه غذایی کودکان و نوجوانان گنجانده شده و مصرف آن همراه با غذا تشویق شود.

عبدالهی افزود: کشک ماده غذایی دیگری است که فقط در سفره ایرانی یافت می شود. این ماده غذایی بسیار پر ارزش که در گروه شیر و مواد لبنی قرار دارد منبع غذایی غنی از پروتئین، کلسیم و آهن است که ازدیرباز انواع غذاهای سنتی در مناطق مختلف کشور با آن تهیه می شود و جایگزین مناسبی برای شیر، ماست و پنیر است.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت وزارت بهداشت گفت: هرم غذایی یکی از وسایل مورد استفاده در معرفی انواع گروههای غذایی است که میزان مصرف هر یک از مواد غذایی و نسبت مصرف آنها را با یکدیگر نشان می‌دهد.

وی افزود: هرم غذایی شامل 5 گروه اصلی غذایی و یک گروه متفرقه (قندها و چربی ها) است. مقدار مصرف روزانه از هر گروه غذایی را می توان با استفاده از شکل یک هرم نشان داد. هرم غذایی می‌تواند به افراد کمک کند که انتخاب غذایی درستی داشته باشند.
 
وی گفت:قرار گرفتن گروه قندها و چربی ها در بالای هرم غذایی به این معنی است که افراد بزرگسال باید از این دسته از مواد غذایی کمتر از بقیه گروه های غذایی (گروه های اصلی) مصرف کنند.
 
به گفته عبداللهی هر چه از بالای هرم غذایی به سمت پایین نزدیک می‌شویم به این معنی است که مقدار مصرف روزانه این دسته از مواد غذایی باید بیشتر شود. در هر گروه غذایی، مواد غذایی دارای ارزش غذایی تقریباً یکسان هستند و می توان از یکی از مواد غذایی به جای دیگری استفاده کرد. هیچکدام از گروههای غذایی هرم غذایی از گروه دیگر مهمتر نیست. در واقع انسان برای سلامت خود به همه گروه‌های غذایی نیازمند است.

وی گفت: راهنمای غذایی ایران در شبکه‌های بهداشتی درمانی کشور توزیع شده و کارکنان بهداشتی به ویژه کارشناسان تغذیه موظف هستند آموزش های تغذیه را بر اساس این راهنمای غذایی به مردم ارائه دهند.

 
 

آخرین اخبار و تصاویر اجتماعی  را در سرویس جامعه صراط بخوانید.

برچسب ها: غذا راهنما قند چربی