۱۵ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۵

ادویه موثر در پيشگيري از آلزايمر

وي درباره دلايل عمده بروز آلزايمر، گفت: افزايش سن، سابقه خانوادگي، فاكتورهاي ژنتيكي، ريسك فاكتورهاي آترواسكلروز، ديابت، افزايش كلسترول خون، افزايش فشار خون و شيوه زندگي از جمله عوامل دخيل در بروز آلزايمر است.
کد خبر : ۴۹۴۰۶

به گزارش صراط به نقل از ایسنا: عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي اروميه با اشاره به شيوع بيماري آلزايمر در سنين بالا، گفت: بيماري آلزايمر به طور شاخص در سنين بالا شايع است و احتمال اينکه فردي قبل از سن 60 سالگي به اين بيماري مبتلا شود يک استثنا است.

دكتر "آرش موسي الرضايي"  افزود: اين بيماري بيشتر در سنين بالاي 60 سال به چشم مي‌خورد زيرا با افزايش سن، سلول هاي مغري بيشتر تحليل مي‌روند ولي با اين وجود، دليل قطعي شيوع آن با افزايش سن معلوم نيست.

وي درباره دلايل عمده بروز آلزايمر، گفت: افزايش سن، سابقه خانوادگي، فاكتورهاي ژنتيكي، ريسك فاكتورهاي آترواسكلروز، ديابت، افزايش كلسترول خون، افزايش فشار خون و شيوه زندگي از جمله عوامل دخيل در بروز آلزايمر است.

اين متخصص داخلي مغز و اعصاب عنوان كرد: پس از سن 70 سالگي، خطر ابتلا در زنان بيشتر از مردان است.

وي ادامه داد: عده‌اي از دانشمندان معتقدند كاهش هورمون‌هاي جنسي زنانه (استروژن) ممكن است نقش مهمي در ايجاد آلزايمر داشته باشد. البته چون خانم‌ها به طور معمول، عمر طولاني تري نسبت به مردان دارند ممكن است شيوع بيشتر آلزايمر در آنها مربوط به ميانگين سن بالاتر آنان باشد.

موسي الرضايي با اشاره به شايع‌ترين علايم اين بيماري، بيان كرد: بيماري در مراحل اوليه معاينات عصبي، به جز علايم مربوط به اعمال شناختي، در وضعيتي نرمال قرار دارد. در مراحل بعد، علايم حركتي ظاهر شده و در مرحله آخر بيماري ممكن است، تشنج روي دهد.

 

وي ادامه داد: شايع ترين علايم بروز آلزايمر، فراموشي و نقصان حافظه، اختلال شناختي، اختلال تكلم، اختلال ميدان بينايي، ناتواني در انجام مهارت‌هاي از قبل آموخته شده، كاهش قوه قضاوت، ناتواني در تصميم گيري، تغيير شخصيت، اختلالات روانشناختي و مشكل در تفكر انتزاعي است.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي اروميه با بيان اين‌كه رژيم غذايي مناسب در پيش گيري از بروز آلزايمر موثر است، افزود: استفاده از رژيم غذايي مناسب از جمله مصرف ميوه‌ها و سبزيجات غني از آنتي اكسيدان‌ها و ويتامين‌ها مانند سيب، استفاده از ماهي قزل آلا و ساردين حاوي اسيد چرب و امگا 3 از جمله عواملي است كه در پيشگيري از بروز آلزايمر موثر است.

وي ادامه داد: تغيير شيوه زندگي به صورت انجام ورزش و افزايش تحركات بدني، افزايش فعاليت‌هاي ذهني و كنترل بيماري‌هاي زمينه‌اي مانند فشار خون و ديابت نيز در اين زمينه موثر است.

اين متخصص داخلي مغز و اعصاب خاطرنشان كرد: مواد موجود در رنگدانه ادويه‌جاتي مانند زردچوبه، پروتئين بتا آميلوييد را تجزيه كرده و مانع رسوب آنها در مغز شود و مي‌تواند در پيشگيري از بروز آلزايمر موثر باشد.

 
 

آخرین اخبار و تصاویر اجتماعی  را در سرویس جامعه صراط بخوانید.