۲۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۵
نماينده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنيت ملی :

شيوه سياسی سوريه قابل دوام نيست

ترکيه نبايد زير بار استقرار سامانه ضد موشکي ناتو مي رفت .
کد خبر : ۵۰۱۲۲

به گزارش صراط به نقل از روزنامه مردم سالاری حسن روحاني ، رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار با اميت يارديم، سفير ترکيه در ايران به گفت وگو و تبادل نظر پيرامون روابط دوجانبه و مسائل روز منطقه پرداخت.

اميت يارديم، در اين ديدار ضمن توصيف روابط خوب و رو به گسترش دو کشور در زمينه هاي مختلف سياسي، اقتصادي و فرهنگي، رايزني هاي منطقه اي دو طرف را مناسب عنوان و خواستار گسترش اين رايزني ها شد.

وي در خصوص مسائل منطقه اي به روابط اقتصادي ترکيه و سوريه اشاره داشت و خواستار اصلاحات و انتخابات آزاد براي قدرت بخشيدن به کشور سوريه شد.

وي همچنين احترام به صداي مردمي در اين کشور که در فرآيند تحرکات خاورميانه اي شمال آفريقا صورت پذيرفته است را مورد نظر ترکيه دانست و خواستار تغييرات سياسي در سوريه شد.

روحاني نيز در اين ديدار با اشاره به موج بيداري در خاورميانه و شمال آفريقا که به سمت استقرار مردم سالاري در حرکت است، گفت که کشورهايي مانند ايران و ترکيه مي بايست به اين اتفاق مبارک کمک کنند; چرا که با استقرار مردم سالاري در منطقه شرايط بهتري براي همه کشورهاي منطقه آماده خواهد شد.

عضو مجلس خبرگان رهبري گفت که نکته مهم در اين جريان، جلوگيري از سو» استفاده  قدرت هاي بزرگ و صهيونيسم از اين تحولات است و خواستار نقش موثر دو کشور قدرتمند منطقه اي ايران و ترکيه در اين امر شد.

وي خواستار آن شد که همزمان با استقرار دموکراسي، ضربه اي به امنيت و ثبات منطقه وارد نشود.

وي توجه به پنج اصل را ضروري دانست که اين اصول مبتني است بر عدم مداخله ديگر کشورها در امور داخلي آنها، جلوگيري از انحراف مسير قيام مردمي توسط قدرت هاي بزرگ و حفظ استقلال سياسي اين کشورها، کمک و ياري به مردم جهت استقرار مردم سالاري و نظام مورد نظر مردم، مقابله با تروريسم و ضرورت حفظ ثبات و امنيت منطقه در کنار استقرار نظام مردم سالارانه.

روحاني با اشاره به مساله سوريه گفت که اين کشور جايگاه ويژه اي در منطقه دارد و در طي 60 سال گذشته خط مقاومت را در مقابل اسرائيل غاصب تشکيل داده است. البته اين گفته به معناي آن نيست که نظر مخالفان در اين کشور ناديده گرفته شود. شيوه سياسي گذشته دمشق قابل دوام نيست.

وي در مورد سوريه بر چند اصل تاکيد کرد که عبارتند از توقف مداخله برخي از کشورها با ارسال پول و سلاح براي معارضه ، توقف خونريزي و پيگيري مطالبات از طريق صلح آميز، مقابله با القاعده و تروريسم در آن کشور، انجام اصلاحات سياسي و استقرار مردم سالاري و گفت وگوي دولت با معارضه تا رسيدن به يک چارچوب توافق همه جانبه.

روحاني در مورد وضعيت عراق و شرايط حاکم بر اين کشور نيز خواستار مشارکت دو کشور ايران و ترکيه در کمک به ثبات و امنيت اين کشور شد.

وي افزود که نبايد در امور داخلي اين کشور مداخله اي شود و مسائل داخلي عراق مربوط به ملت عراق است.

وي به عنوان نمونه با اشاره به ماجراي طارق الهاشمي، آن را يک ماجراي داخلي و قضايي خواند و گفت که همه مي دانند که پنج قاضي عالي رتبه عراق که در بين آنها هم قاضي شيعه حضور دارد و هم قاضي اهل سنت، به اتفاق دستور بازداشت وي را صادر کرده اند.

روحاني تاکيد کرد که ايران و ترکيه بايد با درک مشکلات و مسائل عراق در جهت بهبود وضعيت به آن کشور کمک و ياري رسانند.

نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي نسبت به سياست هسته اي جمهوري اسلامي ايران گفت: سه اصل اساسي همواره مورد تاکيد ايران بوده است; اول، حفظ دستاوردهاي مربوط به فن آوري هسته اي صلح آميز و ادامه آن در چارچوب معاهده ان .پي .تي براي توسعه کشور. دوم، پايبندي به معاهده ان .پي .تي و همکاري کامل با آژانس در چارچوب پادمان. سوم، آمادگي براي مذاکره با ديگر کشورها به ويژه 1+5 براي تبيين اهداف خود و تعامل سازنده.

به گزارش ايسنا سفير ترکيه نيز در پاسخ به سوالي پيرامون استقرار سامانه ضدموشکي ناتو در خاک ترکيه، اظهار داشت که اين رادارها تهديد عليه هيچ کشوري نبوده و اگرچه آنها توسط ناتو مستقر شده اند، اما تحت نظر و اداره ترکيه بوده و ترکيه از قبل اعلام کرده که اين رادارها عليه هيچ کشور همسايه استفاده نخواهند شد.

روحاني ضمن گلايه از سفير ترکيه در اين مورد گفت که عليرغم گفته شما وزير امور خارجه آمريکا اعلام کرده است که هدف اصل اين رادارها ايران مي باشد. لذا ما از دولت و رهبران ترکيه که از دوستان خوب ما هستند انتظار نداشتيم که زير بار اين امر مي رفتند.

روحاني با انتقاد شديد از آمريکا در استقرار اين رادارها، از دولت ترکيه خواست تا شرايطي فراهم کند که اين سيستم از آن کشور برچيده شده و شرايط اعتماد کامل و روابط گسترده  همه جانبه مانند گذشته برقرار و ادامه يابد.


آخرین اخبار و تصاویر سیاسی  را در سرویس سیاست صراط بخوانید.