۲۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۹
الهدی

پوشیه خوب است یا بد؟

اینکه کجا و چه موقعی باید از پوشیه استفاده کرد بر می گرده به احکام ما. هیچ کدام از ما حق نداریم احکام رو تفسیر به رای کنیم. آنچه اسلام در مورد حجاب زن گفته کاملا واضح و مشخص ست.
کد خبر : ۵۰۳۰۷
به گزارش سرویس وبلاگ صراط؛ الهدی در وبلاگ اش نوشت:
 
_ "خانم از این طرف برو"

_ "خانم صورتت رو بیشتر بپوشون"

_ "خانم سرت رو بگیر این ور"

_ و یک بار هم دعوای حسابی با یک ساعت فروش!

اینها جملاتی بود که در روزها و هفته های اول آمدن به این شهر از همسر می شنیدم.از سالهای اول تکلیف و تازه قبل از اون چادر می پوشم و هیچوقت یادم نمیاد پدر و برادر و مادر و همسرم بهم تذکری داده باشند.ولی واقعا اینجا مسئله ای داشتیم با این جماعت.با اینکه خیلی سفت و سخت رو می گرفتم ولی کفایت نمی کرد. ضمن اینکه به خاطر بغل کردن آقای کوچک گاهی رو گرفتن واقعا غیر ممکن می شد. به همین خاطر تصمیم گرفتم که از پوشیه استفاده کنم.اوایل کمی اذیت می شدم چون هم دایره ی دیدم کم شده بود و هم تنفس کمی سخت ! اما آنچه به دست آورده بودم خیلی بیشتر بود ؛ آرامش و امنیت!

اینکه کجا و چه موقعی باید از پوشیه استفاده کرد بر می گرده به احکام ما. هیچ کدام از ما حق نداریم احکام رو تفسیر به رای کنیم. آنچه اسلام در مورد حجاب زن گفته کاملا واضح و مشخص ست.

پوشاندن بدن و موی سر به جز گردی صورت و کفین.اما در کنار همین مقدار امر شده مثلا زن از مقنعه یا روسری استفاده کند که روی شانه ها بیافتد . یا از پوشیدن لباس هایی که باعث جذب نامحرم می شوند ، خودداری کند.اما متاسفانه الآن بیشتر حجاب ها به سمت جلب توجه رفته . خانم چادری با روسری صورتی؟ با مانتوی قرمز ؟ با کفش پاشنه ی 10 سانتی ِ گردن اردکی؟

حجاب یعنی زن خودش رو از نامحرم و نگاه آلوده ی احتمالی او بپوشاند ، یعنی باعث ایجاد وسوسه و فتنه نشود ، یعنی قدر این لطافت و زیبایی و مورد توجه مرد بودن رو که خدا بهش عنایت کرده باشکر عملی که همانا حجاب هست ، به جا بیاورد .خواه این حجاب و پوشانندگی با مانتو و روسری باشد یا عبا یا چادرهای معمول ایرانی و هر چیز دیگر.اما مهم این نکته ست که اندام زن ، لباس زن ، گفتار زن و...نباید مهیج و زینت شده درمعرض مردان نامحرم باشد.

اتفاق بدی که این یکی دو سال اخیر افتاده این هست  که با توجه به مصرف بالای لوازم آرایشی بین خانم های ایران ، چادری ها هم گاهی برای عقب نماندن از قافله آرایش کرده وارد جامعه می شند . این حرامه حتی اگر یک تار مو هم بیرون نباشه ، حتی اگر آرایش ملایم و به قول معروف لَوَند باشه .اینجاست که استفاده از پوشیه واجب میشود.

در مورد پوشیه هم به نظر من پوشیه لباس شهرت نیست بلکه یک نوع حجاب بهتر و کامل ترست . خصوصا برای کسانی که در محیط هایی زندگی می کنند که استفاده از اون معمول و عادی باشد..اما در مواقعی که باعث ایجاد شبهه ی انگشت نما شدن میشود خودداری کردن از آن بهتر است.

دو نکته ی ذوقی هم هست که گفتنش رو خالی از لطف نمی بینم.یکی از واجبات احرام برای خانم ها باز بودن گردی صورت است _ بطور کامل _ حالا حسابش رو بکنید که چقدر برای خانمی که همیشه رو می گرفته این مورد سخت هست خصوصا در حج تمتع که روزهای محرم بودن طولانی اند. اما باید خواست و فرمان خدا رو بر نفس و دل بخواه خودش ترجیح داده و خشنود هم باشد.در یکی از کتب حج دیدم که نوشته بود این تمرین برای مردان مسلمان است، که دیدن صورت خانم ها برایشان عادی باشد و بتوانند با نگاه کنترل شده چند روزی با فوج زیادی از خانم هایی با صورت پوشیده نشده همسفر باشند .

دوم اینکه با دقتی که در این ایام داشتم در بین زنان مسلمان بیشتر از شیعه ها ، اهل تسنن هستند که خانم هاشون از پوشیه استفاده می کنند. یعنی خیلی وقت ها برای اینکه بفهمم خانم بغل دستی ام در روضة النبی شیعه است یا سنی نگاه می کنم ببینم پوشیه دارد یا خیر؟ البته شیعیان اینجا همگی پوشیه می زنند. به نظرم رسید احتمالا نگاه مردان شیعه خیلی محجوب تر از بقیه باشد که زنان شان خیال راحت تری دارند و احساس امنیت بیشتر :)