۲۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۰

ورود آقایان ممنوع!

عرضه لباس‌های مخصوص بانوان این روزها در انحصار آقایان است و دراین وضعیت فروشندگان زن همچون کیمیایی شد‌‌ه‌اند که پیدا کردن آنها به آسانی نیست، شاید بتوان تعدادی از آنها را در کنار بساط‌های خیابانیشان یافت.
کد خبر : ۵۰۳۹۲

به گزارش صراط به نقل از فارس: بازار تهران از گذشته‌های دور در ذهن پایتخت‌نشینان پایگاهی از مذهب و سنت بود اما این روزها زمانی که در تیمچه لباس فروشان قدم بزنی صحنه‌های خلاف عرف را زیاد می‌بینی؛ پسران جوانی که لباس‌های مخصوص بانوان را در مقابل دید عموم مردم به فروش می‌رسانند و زنان و دخترانی که برای خرید مشغول گپ و گفت با فروشنده جوان هستند اینجاست که تنها می‌توان گفت یادش بخیر کجایند فروشگاه‌هایی که تابلوی "ورود آقایان ممنوع" را بر سر درشان حک کرده بودند.

روزگاری نه چندان دور بازار تهران مکانی بود که افراد برای خرید مایحتاج اساسی خود گذری به آن می‌انداختند، کاسبان بازار میان مردم به عنوان چهره‌های مذهبی شناخته می‌شدند.

این روزها زمانی که در بازار تهران قدم بزنی به راحتی می‌توانی آثار معماری سنتی را در فضای آن احساس کنی اما فروشندگان تحت تأثیر زندگی مدرنیته تغییر چهره داده‌اند و دیگر از پیر‌مردان مذهبی با آن چهره نورانی و تسبیح‌های بلند خبری نیست. جوانان فروشنده با تیپ و ظاهر فشن جایگزین پدران خود شده‌اند.

زمانی که وارد محوطه بازار تهران می‌شوی همهمه و شلوغی بسیار برای خرید نخستین صحنه‌ای است که توجهت را به خود جلب می‌کند و هرچند دقیقه یک بار با صدای چرخی‌هایی که در محوطه تنگ بازار جنس حمل می‌کنند مجبور می‌شوی تا به کناری رفته و راه را برای آنها باز کنی.

تیمچه طلافروشان، تیمچه لباس فروشان، تیمچه فروشندگان لوازم خانگی و ده‌ها تیمچه دیگر را در بازار تهران می‌توانی مشاهده کنی اما زمانی که وارد تیمچه لباس فروشان می‌شوی صحنه‌هایی را می‌بینی که دیگر مطمئن می‌شوی برخی ارزش‌ها در بازار تهران که روزگاری پایگاه مذهب و سنت بود، در حال رنگ باختن است.

لباس‌های مخصوص بانوان که در گذشته‌های نه چندان دور در همین بازار تهران در مغازه‌های مخصوص و آن هم صرفاً توسط فروشندگان زن فروخته می‌شد این روزها دیگر در مقابل دید همه عابران اعم از زن، مرد و کودک به فروش می‌رسد و زنان و دختران بسیاری برای خرید لباس مورد نظرشان به گپ و گفت با پسران جوان فروشنده می‌پردازند انگار وضعیت به‌گونه‌ای پیش می‌رود که دیگر همگی به دیدن این صحنه‌ها عادت کرده‌ایم حتی به فروش این لباس‌‌ها در کنار پیاده‌روهای خیابان.
 
یادش به‌خیر همین چند سال پیش بود که نه تنها در بازار تهران بلکه در سایر فروشگاه‌های پایتخت لباس‌های مخصوص بانوان در فروشگاه‌هایی که زنان مسئول آن بودند، عرضه می‌شد حتی مقابل در فروشگاه نیز تابلویی نصب شده بود که ورود آقایان را ممنوع اعلام می‌کرد اما اکنون اوضاع به‌گونه‌ا‌ی دیگر پیش می‌رود.

لباس‌فروشی‌های مخصوص بانوان در قبضه آقایان

مریم دختر جوان 30 ساله‌ای که برای خرید به یکی از مغازه‌های بازار تهران مراجعه کرده و لباس مورد نیاز خود را از یک فروشنده‌‌ مرد تهیه می‌کند در گفت‌و‌گو با خبرنگار زنان فارس می‌گوید: اوایل خرید از آقایان برایم دشوار بود اما دیگر عادی شده است.

وی می‌افزاید: هم‌اکنون بیشتر مغازه‌های بازار که لباس مخصوص بانوان را عرضه می‌کنند از فروشندگان مرد استفاده می‌کنند و تعداد محدودی مغازه را می‌توان پیدا کرد که فروشنده آن زن باشد.

مریم در پاسخ به این پرسش که آیا فروش این لباس‌ها در مقابل دید تمام مردم کار پسندیده‌ای است، عنوان می‌کند: مسلماً که این کار قابل قبول نیست اما هم‌اکنون بیشتر مغازه‌ها به این سمت رفته‌اند که این لباس‌ها را به آسانی در مقابل دید عموم به فروش می‌رسانند.

وقتی فروشنده زن کیمیا می‌شود
 
عرضه لباس‌های مخصوص بانوان این روزها در انحصار آقایان است و دراین وضعیت فروشندگان زن همچون کیمیایی شد‌‌ه‌اند که پیدا کردن آنها به آسانی نیست، شاید بتوان تعدادی از آنها را در کنار بساط‌های خیابانیشان یافت.

ملیحه درویش زن میانسالی که مشغول خرید از مغازه‌ای دیگر است با اشاره به اینکه مجبور هستم تا از این مغازه‌ها خرید کنم، می‌گوید: بیشتر مغازه‌هایی که لباس‌های مخصوص بانوان را عرضه می‌کنند آنها را در مقابل دید عموم قرار داده‌اند حتی در کنار پیاده‌روهای سطح شهر شاهد بساط زنانی هستیم که این لباس‌ها را در مقابل دید صدها مرد و کودک به فروش می‌رسانند.
 
وی بیان می‌کند: این کار به هیچ عنوان قابل قبول نیست به‌خصوص در بازار تهران که در ذهن مردم به عنوان یک محیط مذهبی نقش بسته است نباید شاهد چنین ماجرایی باشیم نهادهای مربوطه باید به فروشندگان تذکر دهند تا اجناس خود را در مقابل دید عموم قرار ندهند.
 
وقتی عرف با برخی ضد‌ارزش‌ها کنار می‌آید

سمانه که با دوستش مشغول خرید لباس است با بیان اینکه مسلماً اگر فروشنده این مغازه‌ها زن باشد برای خرید راحت‌تر هستیم، می‌گوید: همیشه سعی می‌کنم تا این لباس‌ها را از فروشندگان زن تهیه کنم چرا که راحت‌تر می‌توانم لباس مورد نظرم را انتخاب کنم اما الان دیگر اکثر فروشنده‌ها مرد هستند ضمن اینکه لباس‌های مخصوص بانوان به راحتی در مقابل دید عموم به فروش می‌رسند حتی خود من بارها در کنار پیاده‌روهای خیابان شاهد فروش این نوع از لباس‌ها بودم.

این دختر دانشجو ادامه می‌دهد: ایران یک جامعه سنتی و اسلامی است به هر حال در عرف عموم مردم فروش این لباس‌ها در مقابل دید عموم آن هم توسط فروشنگان مرد عنوان قابل قبول نیست اما برخی مواقع ارزش‌های مردم به دلیل عادت‌‌ به یک موضوع نادرست تغییر می‌کند این‌بار هم شاهد هستیم که قبح این موضوع نزد عرف عمومی درحال شکسته شدن است.

زیاد سخت نگیر موضوع آن‌قدرها هم پیچیده نیست!

علی که فروشنده یکی از مغازه‌های لباس مخصوص بانوان در بازار تهران است، می‌گوید: الان دیگر چند سالی است که آقایان علاوه بر خانم‌ها به فروش این اجناس روی آورده‌اند مردم نیز به این موضوع عادت کرده‌ و به راحتی از ما خرید می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا این لباس‌ها را در مقابل دید عموم به فروش می‌رسانید، عنوان می‌کند: اکثر مغازه‌های بازار دور تا دور باز هستند و چون فضای مغازه‌ها کوچک است مجبور هستیم تا اجناس را در مقابل دید به فروش برسانیم.

این فروشنده ادامه می‌دهد: هیچ فردی برای فروش اجناس در مقابل دید عموم به ما اعتراض نکرده است از نهادهای مسئول هم اخطاری برای ما نیامده است فکر نمی‌کنم این موضوع آن‌قدرها که شما فکر می‌کنید مهم باشد.

به گزارش فارس بسیاری از مسائل در عرف عموم جامعه پسندیده نیست اما این روزها شاهد هستیم بسیاری از ضد‌ارزش‌ها و موضوعاتی که عرف در گذشته آنها را ناپسند می‌دانست در حال تبدیل شدن به یک موضوع قابل قبول برای عموم مردم است.

بازار تهران از گذشته‌های دور در ذهن مردم ایران به عنوان یک مکان سنتی و مذهبی شناخته می‌شد اما این روزها برخی ارزش‌ها در این مکان نادیده گرفته می‌شود و مغازه‌های بسیاری با فروشندگان جوان در مقابل دید عموم مردم لباس‌های مخصوص بانوان را به فروش می‌رسانند در حالی‌که این لباس‌‌ها باید در مغازه‌های مخصوص و توسط فروشندگان زن به فروش برسند.

فروش لباس مخصوص بانوان آن هم در کنار پیاده‌روی خیابان شاید درهیچ کجای جهان سابقه نداشته باشد اما انگارهمگی به دیدن این صحنه‌ها عادت کرده‌ایم به اینکه چگونه این لباس‌ها در مقابل دید عموم مردم به‌خصوص کودکان معصومی که هنوز درگیر دنیای کودکی خود هستند به فروش می‌رسد.

کدام نهاد یا مسئول باید در برابر این موضوع پاسخگو باشد؟
 

آخرین اخبار و تصاویر اقتصادی را در سرویس اقتصادی صراط بخوانید.

برچسب ها: بازار تهران لباس
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Kazakhstan
|
۱۲:۵۳ - ۲۶ دی ۱۳۹۰
۰
۰
کدام نهاد یا مسئول باید در برابر این موضوع پاسخگو باشد؟
هیچ فردی برای فروش اجناس در مقابل دید عموم به ما اعتراض نکرده است از نهادهای مسئول هم اخطاری برای ما نیامده است فکر نمی‌کنم این موضوع آن‌قدرها که شما فکر می‌کنید مهم باشد.
خوبه گفتی؟ مجلس و دولت اصولگرا !
روزگاری نه چندان دور بازار تهران مکانی بود که افراد برای خرید مایحتاج اساسی خود گذری به آن می‌انداختند، کاسبان بازار میان مردم به عنوان چهره‌های مذهبی شناخته می‌شدند.
یک طوری گفتی گویا شما ضعیف ترین انسان های روی زمین جهت تغییر مفاسد هستید و نه عقلتان به جایی می رسد و قدرت تفکر دارید و نه جرات مبارزه و حتی نمیتونید یک مغازه اسلامی دایر کنید ؟ عجب از ان دلاوری های رزمندگان در ۸ سال دفاع مقدس که شما حتی کمی هم از انها یاد نگرفتید که چطور مقابل ابرقدرت شرق و غرب ایستادند و چطور تک انها را پاتک زدند.
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۷ - ۲۷ دی ۱۳۹۰
۰
۰
دو حالت دارد یا مسولان خوابند که براشون زنگ بیدار باش بزنید مثل بقیه زنگها که میزنند/ یا خودشونو بخواب زدن که باید حوالشونو دا به خدا
خبر فوری

سانحه برای بالگرد رئیسی در «دیزمار» /جستجو به سختی پیش می‌رود/تکذیب جلسه شورای عالی امنیت ملی