۲۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۸

عدم حضور دوتابعیتی‌ها در پستهای‌اقتصادی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز دوفوریت طرحی را به تصویب رساندند که در صورت تصویب نهایی، ایرانیانی که دارای تابعیت کشورهای خارجی (تابعیت دوگانه) باشند نمی توانند در پست های مهم اطلاعاتی، امنیتی، اقتصادی حضور یابند. این طرح دوفوریتی در پی فرار یکی از متهمان اصلی پرونده فساد سه هزار میلیاردی از کشور با استفاده از تابعیت دوگانه اش در صحن علنی مجلس مطرح شد.
کد خبر : ۵۰۴۰۱

به گزارش صراط به نقل از مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه دوفوریت طرح اصلاح ماده 982 قانون مدنی را به تصویب رساندند.

در صورت تصویب نهایی این طرح ایرانیانی که دارای تابعیت دوگانه باشند نمی توانند در پست های اقتصادی منصوب شوند.

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود به عنوان یکی از طراحان این طرح گفت: بر اساس ماده 982 اشخاصی که تابعیت ایرانی را بتوانند تحصیل کنند از تمام شئونات یک ایرانی برخوردار می شوند اما از حضور در برخی از پست ها و مشاغل حساس سیاسی و امنیتی محروم هستند مثل ریاست جمهوری، وزارت، نمایندگی مجلس، عضویت در شورای نگهبان، شرح این مشاغل در بند 9 ماده 982 قانون مدنی آمده است.

وی با انتقاد از خلا قانونی موجود مبنی بر اینکه کسانی که دارای تابعیت دوگانه هستند می توانند در مشاغل مهم اقتصادی قرار گیرند، گفت: فساد اقتصادی اخیر به دلیل وجود این خلا قانونی به وجود آمد.

لاهوتی افزود: مسئولانی که دارای تابعیت دوگانه بوده و خانواده هایشان خارج از کشور زندگی می کنند و دارای مسئولیت های اقتصادی در کشورند کم نیستند باید تکلیفشان روشن شود.

وی تصریح کرد: پیش از این قانونی که مانع شود وزیر اقتصاد افرادی را که دارای تابعیت دوگانه هستند  در پست های کلیدی اقتصادی به کار گیرد وجود نداشت بنابراین طراحان این طرح با افزودن تبصره ای به ماده 982 اخلا موجود را برطرف کردند.

لاهوتی تاکید کرد: در پایان عمر مجلس هشتم و در ایام برگزاری انتخابات مجلس نهم باید مطالبه جدی مردم را برای از میان بردن این خلا قانونی برطرف کنیم.

در ادامه بهروز جعفری نماینده سمیرم در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با دوفوریت این طرح با بیان اینکه با اصل این طرح موافق هستم گفت: نباید قانون را با عجله وصله و پینه کرد.

وی تاکید کرد: ممنوعیت حضور افرادی که دارای تابعیت دوگانه هستند علاوه بر پست های سیاسی، امنیتی و اقتصادی باید شامل پست های اجتماعی و حتی معاونت ها نیز شود. بنابراین باید قانون جامع طرحی را بررسی کرده و به تصویب رساند.

همچنین حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق دوفوریت این طرح گفت: از دلایل مهم فوریت این طرح استیضاح وزیر اقتصاد است زیرا نمایندگان یقه مسئولین را می گیرند اما قوانین جامع برای جلوگیری از تخلفات وجود ندارد.

وی افزود: مهمترین دلیل فوریت این طرح فراری شدن خاوری است. وی علیرغم حضور در جایگاه حساس اقتصادی با استفاده از تابعیت دوگانه خود توانست پس از اختلاس میلیاردی از کشور فرار کند.

رسایی با بیان اینکه طرح اصلاح ماده 982 قانون مدنی در واقع تکمیل قوانین موجود است گفت: ایرانیانی که تابعیت کشور دیگری را پذیرفته اند نسبت به آن کشور تعهداتی داشته و امتیازاتی را برای آن کشور قائل هستند.

وی تاکید کرد: ایرانیانی که نسبت به منافع و مردم دو کشور مسئول هستند نباید در جایگاههای حساس و کلیدی حضور یابند و به اطلاعات محرمانه دستیابی پیدا کنند.

در ادامه مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان در مخالفت با دوفوریت این طرح گفت: در ماده 989 قانون مدنی مسئله عدم حضور افراد دوتابعیتی در پست های کلیدی مطرح شده است بر این اساس کسی که تابعیت مضاعف می گیرد با بحث سلب تابعیت ایرانی اش دیگر نمی تواند در پست های حساس و کلیدی حضور یابد.

وی افزود: با تصویب این طرح نمی توان خاوری را به کشور بازگرداند این طرح فوریت ندارد و با سایر مواد قانون مدنی مغایر است.

همچنین عیسی جعفری نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی در موافقت با دوفوریت این طرح گفت: مطالبه مردم پیگیری فساد اقتصادی از طرف مجلس هشتم است هنوز نتیجه ای از این پرونده به جهت اعلام جرم اعلام نشده است.

وی افزود: چند ماه از اختلاس چند هزار میلیاردی می گذرد اما تاکنون متخلفان واقعی این پرونده اعلام جرم نشده اند.

با تصویب این طرح می توان بخشی از انتظار مردم نسبت به برخورد با مفسدین پرونده فساد اقتصادی اخیر را پاسخ داد.

دوفوریت این طرح با 141 رای موافق، 14 رای مخالف، 12 رای ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، طرح مذکور با امضای 55 نفر از نمایندگان به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شده بود.

با توجه به مسائل مطروحه در رابطه با پرونده فساد اقتصادی اخیر و ضرورت تصریح قانون در جلوگیری از اشتغال ایرانیانی که تابعیت خارجی گرفته اند در مشاغل کلیدی و حساس این طرح با قید دوفوریت امروز در صحن علنی مجلس بررسی شد.

در صورت تصویب نهایی این طرح با اصلاح ماده 982 قانون مدنی تصدی پست های مهم اطلاعاتی و امنیتی و اقتصادی برای کسانی که تابعیت دوگانه دارند ممنوع می شود.

در صورت تصویب نهایی این طرح افرادی که تحصیل تابعیت ایرانی نموده یا بنمایند از کلیه حقوقی که برای ایرانیان مقرر است بهره مند می شوند لیکن نمی توانند به مقامات زیر نائل گردند:

1- ریاست جمهوری و معاونین او

2- عضویت در شورای نگهبان و ریاست قوه قضائیه

3- وزارت و کفالت وزارت و استانداری و فرمانداری

4- عضویت در مجلس شورای اسلامی

5- عضویت شورای استان، شهرستان و شهر

6- استخدام در وزارت امور خارجه و نیز احراز هر گونه پست و ماموریت سیاسی

7- قضاوت

8- عالی ترین رده فرماندهی در ارتش و سپاه و نیروی انتظامی

9- تصدی پست های مهم اطلاعاتی و امنیتی و اقتصادی

تبصره - تصدی سمت های فوق برای ایرانیانی که تابعیت کشورهای خارجی را اخذ نموده باشند نیز ممنوع است.
 
 

آخرین اخبار و تصاویر سیاسی  را در سرویس سیاست صراط بخوانید.