۲۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۳

ردصلاحيت‌ها از مجاري قانوني پيگيري شود

رييس سازمان بازرسي كل كشور درباره تخلف بانكي اخير گفت: مطالب جديدي در زمينه تخلف بانكي اخير وجود دارد كه به زودي همزمان با ارائه كيفرخواست به دادگاه منتشر مي‌شود.
کد خبر : ۵۰۴۴۲

به گزارش صراط به نقل از روابط عمومي سازمان بازرسي كل كشور، حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي روز پنجشنبه با حضور در جمع علما و روحانيون جامعه روحانيت مبارز و ائمه جماعات شهرري يادآور شد: براي اينكه پرونده از نظم در اطلاع‌رساني برخوردار باشد، قوه قضائيه وظيفه اطلاع‌رساني را برعهده سخنگوي اين قوه قرار داده‌ است.

وي در پاسخ به پرسشي درباره دلايل تخلف بانكي اخير نيز اظهار كرد: سازمان بازرسي كل كشور وظيفه نظارت كلان را بر عهده دارد. اين سازمان بارها درباره ضعف سيستم بانكي هشدار داد. ما مسوول نظارت كلان هستيم ولي مسوول نظارت بر شعبات بانك‌ها نيستم. مثلاً سازمان بازرسي كل كشور درباره وضعيت نظام‌هاي ناصحيح بانك‌ها به رييس كل بانك مركزي و رييس جمهور هشدار داده و اسناد آن نيز موجود است.


مجريان به تذكرات ما توجه كنند

رييس سازمان بازرسي كل كشور اضافه كرد: درباره وضعيت نابسامان ارز كه اين روزها شاهد آن هستيم نيز سازمان بازرسي كل كشور بارها اعلام كرد كه مشكل ارز به خاطر شرايط نامناسب اقتصادي كشور است و بايد براي حل معضلات آن فكري كرد اما سازمان وظيفه اجرايي بر عهده ندارد و مجريان بايد به تذكرات ما توجه كنند.

پورمحمدي همچنين با اشاره به تاكيد رييس‌جمهور بر لزوم اصلاح نظام بانكي كشور گفت: ما بارها اعلام كرديم كه سيستم بانكي قادر نيست جلوي فساد را بگيرد و بايد آن را اصلاح كرد. رييس جمهور هم به اين مساله اذعان دارد ولي تاكنون اقدام مؤثر و كاملي در اين جهت انجام نشده است. با سيستم‌هاي گذشته نمي‌توان بانك‌ها را اداره كرد. تا سيستم‌سازي نشود، امكان تخلف و فساد وجود دارد. در حوزه‌هاي ديگر مانند گمرك، ماليات و بيمه هم هشدار داديم كه بايد نظام آنها اصلاح شود.

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود، با اشاره به آيه «أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاء...» گفت: اين آيه داراي معاني ژرف است كه در تفاسير مي‌بينيم. خداوند در اين آيه كلمه طيب را مثل مي‌زند. كلمه طيب آثار زيادي داشته و مانند يك درخت پاك نهاد و بدون آفت و يك اصله از يك پيوند سالم و بادوام است. مطمئنا كلام خداوند كه حق مطلق است، داراي آثار و بركات فراوان است.

پورمحمدي با بيان اينكه "ما انقلاب اسلامي را كلمه طيب مي‌دانيم"، گفت: بارها رهبري نيز به اين نكته تصريح كردند كه انقلاب اسلامي كلمه طيب است. باور من اين است كه انقلاب اسلامي انقلاب در كلام، بيان، مفاهيم، گفتمان و گفت‌و‌گو است و اين امر منشأ آن حادثه بزرگ شده است. مهم‌ترين كاري كه امام(ره) كرد اين بود كه يك پيام عميق، ناب و صادقانه داشت و صادقانه هم اين پيام را منتقل كرد كه اين پيام در قلوب آماده و تشنه ملت جاگير شد.

رييس سازمان بازرسي كل كشور ادامه داد: ملت به دنبال امام(ره) راه افتادند كه بدين‌وسيله هم قدرت، هم ثروت، هم هيمنه و هم سيطره سياسي توليد شد. تمام اين‌ها به خاطر يك نكته بود كه همان پيام و انسان‌هايي است كه با اين پيام همراه با امام(ره) شدند و اين همراهي در دنيا بي‌نظير است.

وي ادامه داد: اينكه جمهوري اسلامي ايران در دنيا يك قدرت سياسي رسمي در محافل بين‌المللي است، زياد پذيرفته شده نيست، چراكه هر جا پا مي‌گذاريم ما را تحريم كرده و محكوم مي‌كنند؛ بنابراين قدرت سياسي چنداني نداريم. از سوي ديگر درست است كه قدرت توليد نفت داريم ولي در زمينه اقتصادي حدود چهار دهم درصد از توليد جهاني است كه كمتر از سهم جمعيتي و سرزميني ما است. بنابراين قدرت اقتصادي ما توان تأثيرگذاري بر دنيا را ندارد. همين وضعيت را نيز مي‌توان در حوزه نظامي متصور شد يعني هرچند آمادگي جمهوري اسلامي ايران در حوزه نظامي بالا است اما هيچگاه نمي‌گوييم در حد تسليحات نظامي قدرت‌هاي بزرگ دنيا است. تسليحاتي كه در اختيار غرب است قدرت دارد هزاران بار كل دنيا را از بين ببرد، پس قدرت نظامي ما نيز زياد نيست. از سوي ديگر، قدرت تبليغاتي ما مقابل دنياي تبليغاتي غرب ناچيز و قابل‌ملاحظه نيست و فعاليت صدها شبكه تلويزيوني و راديويي فارسي تنها بخشي از تبليغات غرب عليه نظام جمهوري اسلامي ايران است ولي با تمام اين اوصاف، جمهوري اسلامي ايران قدرت بلامنازع منطقه و دنيا است.

رييس سازمان بازرسي كل كشور ادامه داد: قدرت ايران از نسبت سهمي كه از خاك و جمعيت دنيا اشغال كرده‌ايم، بيشتر است. اين مساله مورد اذعان غرب و دشمن است. ايران از جمله كشورهايي است كه نامزدهاي انتخاباتي رياست جمهوري آمريكا درباره آن موضع‌گيري كرده و مي‌كنند.

وي با اشاره به اينكه "امام (ره) تعبيري داشتند كه بارها از سوي رهبري نيز تصريح شد"، افزود: تعبير امام (ره) خطاب به ابرقدرت‌ها چنين بود كه اگر ما وزنه‌اي نيستيم، چرا اين‌قدر مقابل اقدامات ما موضع گرفته و حساسيت به خرج مي‌دهيد؟ حساسيت ابرقدرت‌هاي دنيا نشان‌دهنده آنست كه جمهوري اسلامي ايران تأثير‌گذاري قابل توجهي دارد.


فرهنگ سرمايه‌داري به آخر خط رسيده است

پورمحمدي با بيان اينكه "قدرت و تأثيرگذاري جمهوري اسلامي ايران به خاطر پيام آن است"، گفت: كلمه طيب انقلاب اسلامي قدرت ايجاد كرده و در دنيا تأثير گذاشته است. آنان با طرح انفجار اطلاعات تلاش كردند بگويند اكنون دنيا يك دهكده كوچك است كه بايد با يك قانون و يك نظم اداره شود و فرهنگ سرمايه‌داري غرب نيز فرهنگ برتر است و دنيا بايد با اين فرهنگ اداره شود ولي تحولات امروز دنيا موجب شده است آناني كه روزي ادعاي اداره دنيا را داشتند اذعان كردند كه فرهنگشان به چالش كشيده شد. ليبرال دموكراسي در متن خود گرفتار جنبش ضد وال‌استريت شده است. حرف اصلي معترضان اين است كه فرهنگ سرمايه داري به آخر خط رسيده است و پاسخگوي ما نيست.

وي خطاب به حاظران جلسه اظهار كرد: من و شما كه روحاني هستيم بايد بدانيم كه در اين وضعيت نقش ما چيست. امروز در دنيا اگر كشوري بخواهد ببيند قدرتش كجاست بايد ببيند كه پيامش چيست. قدرت جمهوري اسلامي ايران در پيام آن است كه يك پيام صادقانه و خوب يعني كلمه، قول و منطق انساني است. امروز پيام انقلاب به مصر، ليبي، يمن، بحرين و... رسيده است و امروز سرويس‌هاي اطلاعاتي دشمن و غرب اذعان دارند كه ما با تهاجم قدرتمند فرهنگي جمهوري اسلامي ايران مواجه هستيم؛ بنابراين اگر بتوانيم از پيام انقلاب حفاظت كنيم اثر خود را مي‌گذاريم و باعث پيشرفت مي‌شويم؛ چراكه بيداري اسلامي بدون ترديد به خاطر تأثيرگذاري جمهوري اسلامي ايران در دنيا شكل گرفته است.


روحانيت يك هديه بزرگ الهي است

رييس سازمان بازرسي كل كشور تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران در يك جايگاه بي‌نظير قرار گرفته و در اين شرايط يكي از وظايف مسوولان اين است كه حريم پيام انقلاب و نظام جمهوري اسلامي ايران را نگه دارند. بايد ارزش اين سرمايه را درك و براي حفاظت آن تلاش شود.

وي صاحبان پيام انقلاب اسلامي ايران را روحانيت دانست و گفت: روحانيت خوشبختانه از درجه سلامت بالايي برخوردار است و بايد آن را يك هديه بزرگ الهي دانست.

پورمحمدي در ادامه اين نشست در پاسخ به پرسش يكي از حاضران درباره ارتباط قيام‌هاي منطقه با پيام انقلاب اسلامي، گفت: ما تمدن غربي را به نقد و چالش جدي كشيده‌ايم. ليبرال دمكراسي سال‌ها تلاش كرد فرهنگ سرمايه‌داري را جا بيندازد ولي ما آن را به چالش كشيديم. نظام سرمايه‌داري امروز نسبت به بسياري از خواست‌ها و نيازها ناتوان مانده و توانايي پاسخ دادن ندارد. پناه بردن جوانان جوامع غربي به خشونت، خودكشي، فساد، اعتياد، اختلافات شديد طبقاتي و كاهش ارزش‌هاي اخلاقي، نشان واضحي از ناكارآمدي فرهنگ سرمايه‌داري است.


مردم نمايندگاني انتخاب كنند كه تصميمات كارشناسي و درست بگيرند

رييس سازمان بازرسي كل كشور در ادامه، در پاسخ به پرسش ديگري درباره انتخابات مجلس نهم تاكيد كرد: مردم بايد نمايندگاني انتخاب كنند كه آگاه و معتقد باشند و مطالبات مردم را فراتر از جو شعاري بررسي كنند و براي مردم تصميمات كارشناسي و درست بگيرند. نبايد نمايندگان با شعار و تبليغ از احساسات مردم استفاده كند. در اين زمينه نيز روحانيت نقش مهمي بر عهده دارند كه بايد به جامعه آگاهي بدهند.


ردصلاحيت‌ها بايد از مجاري قانوني پيگيري شود

وي درباره ردصلاحيت برخي نمايندگان فعلي مجلس در هيات اجرايي انتخابات نيز گفت: نمايندگاني كه صلاحيتشان توسط هيات اجرايي رد شده است، حق دارند به هيات نظارت حوزه انتخابيه‌شان شكايت كنند. اگر باز هم صلاحيتشان رد شد مي‌توانند به هيات مركزي نظارت اعتراض كنند و پرونده‌شان بررسي مي‌شود. اگر هم باز هم رد شود و اعتراض كنند، پرونده‌شان در خود شوراي نگهبان بررسي خواهد شد پس بايد منتظر ماند تا طي نظامات قانوني اين مساله رفع شود. از سوي ديگر، اين نكته پويايي نظام جمهوري اسلامي ايران را اثبات مي‌كند و از نكات مثبت است. به هرحال در كشور برداشت‌ها و ديدگاه‌هاي مختلف از قانون وجود دارد و بايد تسليم نظامات قانوني باشيم و منش قانون‌مداري و تسليم در برابر قانون را رواج دهيم و به آن توجه كنيم.

پورمحمدي در پاسخ به پرسش ديگري اظهار كرد: نظام، جريان انحرافي را شناخته و مي‌شناسد، اما كشور بايد با تدبير اداره شود كه مقام معظم رهبري اين كار را انجام مي‌دهند. مقام معظم رهبري با تدبير اين چرخه را اداره مي‌كنند و نبايد كشور را در هيجان و كشمكش قرار داد. افراط و تفريط هميشه مضر بوده و هست. انقلابي‌بودن هم ارزشي متعالي است و در جاي خود خوب است. در درون جامعه ديني، غلظت پاسخ نمي‌دهد. بايد "رحماء بينهم" باشيم و از فرمول‌هاي قرآني و اسلامي توجه كنيم و تسليم افراط و تفريط‌ها نشويم.

وي درباره انحلال برخي تشكل‌هاي روحاني اصلاح‌طلب نيز گفت: همه تشكل‌هاي منحله به خاطر انجام يك رفتار خلاف قاعده و قانون به اين سرنوشت دچار شدند. تمامي اتفاقات بعد از انتخابات سال 88 به اين خاطر بود كه عده‌اي به قانون پايبند نماندند و مدل انتخاباتي جنگي را در پيش گرفتند. آقايان مدعي هستند كه طرف مقابل اين مدل را به راه انداخت ولي من مي‌گويم خود جريان چپ اولين بار از اين مدل استفاده كرد. در انتخابات رياست جمهوري 76 همه به ياد داريم كه اين جريان توسط دستگاه‌هاي تبليغاتي خود چه هجمه‌اي عليه نامزد مقابل به‌راه انداخته بود اما آقاي ناطق‌نوري با درايت در سال 76 به رقيب پيروز تبريك گفت و نظامات قانوني را پذيرفت و با متانت از هر نوع بلوا، غائله، ماجراجويي و قانون‌شكني پرهيز كرد.

رييس سازمان بازرسي كل كشور با تاكيد بر اينكه "گاهي اوقات گروه‌ها و اشخاص، حضور و دسيسه‌هاي دشمن خارجي را از ياد مي‌برند"، گفت: اگر آقايان موسوي و كروبي اين‌ها را نفهميدند و دشمن را نشناختند چرا براي رياست جمهوري كانديدا شدند؟ آن‌ها بايد مي‌دانستند كه ما بازيگر سوم قهار داريم و نبايد به او مجال دهيم. چرا به آنان مجال داده شود؟ رفتار اين جريان خلاف قانون بود و بايد هزينه آن را بپردازند. اگر نتيجه انتخابات خلاف سليقه يك حزب شد و مملكت را برهم زد، قانون به او مي‌گويد شما شايستگي داشتن حزب را نداريد.


مقام معظم رهبري با تدبير نظام را اداره مي‌كنند

پورمحمدي در پايان نيز گفت: نظام جمهوري اسلامي ايران يك نظام باز است. حرف ما اين است كه بايد نظم و قانون رعايت شود. بايد شاقول داشته باشيم كه آن، قانون است و شاقول نظام هم در دست رهبري است. ما بايد شاقول و قانون و نگهدار آن را حمايت و پشتيباني و همراهي كنيم كه در اين صورت مي‌توان، جامعه و كشور را با تدبير به سمت پيشرفت جلو برد.


 

آخرین اخبار و تصاویر سیاسی  را در سرویس سیاست صراط بخوانید.

برچسب ها: رد صلاحیت انحلال
نظرات بینندگان
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۴ - ۲۵ دی ۱۳۹۰
۱
۰
حرف حساب جواب نداره ، بشرط آنکه این معادله ریاضی از راه درستش به نتیجه برسه ، نه با زد و بند جریان انحرافی !