۲۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۹

غذای سنتی ایرانی+عکس

متاسفانه زندگی ماشینی امروز بیش از پیش حس و حال آدم ها برای خوردن یک غذای سنتی ایرانی را از بین برده است. به هر کجا که سر می زنید صحبت از فست فودها، غذاهای تایلندی، هندی، چینی و ... است در حالی که لذت خوردن دیزی سنگی با سنگک تازه هم به خاطر خودش هم به خاطر خواصش با هیچ چیز دیگر قابل مقایسه نیست.
کد خبر : ۵۰۸۷۰
به گزارش صراط به نقل از مشرق، امروز غذاهاي آماده و حاضري‌، جاي بسياري از غذاهاي سنتي را گرفتند و كم كم سس‌هاي خارجي جاي پياز داغ را روي ميز ناهارخوري تنگ كردند و پياز داغ از سفره‌ خانه ها دور و دور تر شد.
سس سفيد، سس قرمز، سس فرانسوي، سس هزار جزيره، سس اندونزيايي، سس تند هندي، سس انار، سس گوجه فرنگي، سس ايتاليايي،سس فصل و هزار سس ديگر آنقدر بر سفره‌ها جا باز كردند كه پيز داغ آرزوي آش‌ها شده است.
 

 
با توسعه شهرنشيني و كم‌تحركي و افزايش غذاهاي آماده، بيماري‌هاي نوپديد نيز به بازار آمد و غذاهاي آماده به دليل دارا بودن انواع مواد افزودني، سس‌ها و چربي‌ها و مصرف آن همراه با نوشابه، سبب بروز چاقي، سوءهاضمه، ريفلاكس (برگشت غذا از معده به مري) و ... مي‌شود.

يكي از پيامدهاي رشد جمعيت شهرنشيني، افزايش غذاهاي خياباني و مصرف غذاهاي آماده با عنوان فست‌فود يا غذاهاي سريع است و در مناطقي كه تعداد مراكز عرضه غذاهاي آماده كمتر است، بيماري‌هاي قلبي و عروقي كاهش مي‌يابد و بر عكس در مناطقي كه مردم به مصرف اين نوع غذاها عادت دارند، شيوع عادت‌هاي غذايي نادرست مانند پرخوري، كم تحركي و سريع غذا خوردن نيز شايع‌تر است.

در سطح جهاني معضل رو به رشدي وجود دارد به نام سندرم متابوليك كه پيشتر به نام سندرم X شناخته می شد. اين سندرم مجموعه‌اي است از چربي خون، ازدياد فشار خون و ديابت نوع دوم كه زمينه‌ساز چاقي شكمي است و توده چربي شكمي (مركزي) باعث تغيير فعاليت گيرنده‌هاي انسوليني شده كه منجر به افزايش قند خون و در نتيجه ديابت مي‌شود.
تعريف ساده چاقي افزايش توده چربي بدن مي‌باشد و تعريف دقيق‌تر آن افزايش توده چربي بدن، بيش از حد طبيعي. از آنجا كه ريشه اين نوع ديابت افزايش چربي شكمي است و اين نوع چاقي در آقايان شايع‌تر است به همين خاطر آقايان مبتلا به اين سندرم مي‌شوند و خانم‌ها معمولاً بعد از 45 سالگي در معرض اين بيماري قرار مي‌گيرند.
پياز و خاصيت اين ماده كه روزي روي سفرهاي ايراني خود نمايي مي‌كرد در علم پزشكي هم شناخته شده است. خانواده پياز از لحاظ دارويي و علم فارماكولوژي خاصيت بسيار بالايي دارد. پياز با توجه به اینکه توان جلوگيري از پلاك‌هاي چربي در قلب و عروق را دارد در درمان فشار خون، چربي خون، قند خون و پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي عروقي نقش مهمي دارد.
جالب آن که ما در حالی به دنبال غذاهای خارجی می ریم که غذاهاي سنتي ايراني از جمله آبگوشت، آش، لوبيا پلو و عدس پلو از ارزش تغذيه‌اي بالايي برخوردارند. غذاهاي سنتي ايرانی بيشتر تركيبي از غلات، حبوبات و پروتئين‌هاي گياهي و حيواني هستند، انرژي‌زا بوده و تا حد زيادي اسيدهاي آمينه مورد نياز بدن را نيز تأمين مي‌كنند.
 پياز به علت داشتن فسفر، كارهاي فكري را آسان مي‌كند و براي افرادي كه دچار بي‌خوابي هستند، مفيد است. پياز سرشار از ويتامين‌هاي A ، B و C و داراي آهن، آهك، فسفر، پتاسيم، سديم، گوگرد، يد، سلنيوم، سيليس و قند است كه به‌طور مستقيم جذب بدن مي‌شود. اين در حالي است كه سس‌ها مملو از چربي‌هاي اضافي است كه دير جذب بدن مي‌شود و اين تأخير در جذب باعث كاهش ريز مغذي غذاها مي‌شود.
غذاهاي سنتي ايراني، با توجه به فرهنگ و آداب و رسوم مناطق مختلف و بيشتر از موادی تهيه مي‌شود كه در فصول مختلف سال در دسترس هستند كه ضمن به صرفه‌ بودن آن از لحاظ اقتصادي، سلامت فرد را نیز تهديد نمي‌كند.
نکته دیگر این که، در ايران ميزان مصرف سالانه گوشت براي هر نفر 12/5 كيلوگرم، در هندوستان 9 كيلوگرم، در ژاپن 44 كيلوگرم، در چين 39 كيلوگرم، در آرژانتين 120 كيلوگرم، در امريكا 100كيلوگرم، در آلمان 90 كيلوگرم و در انگلستان 80 كيلوگرم است.
از سوی دیگر مصرف لبنيات، ميوه و سبزي نیز در ایران كمتر از حد استاندارد است. اما هر روز بر تعداد کسانی که فست فودها را به غذای ایرانی و لبنیات سنتی ترجیح می دهند افزوده می شود.

آخرین اخبار و تصاویر اجتماعی  را در سرویس جامعه صراط بخوانید.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۰ - ۲۸ دی ۱۳۹۰
۴
۱
غذاهای ایرانی در دنیا تا نداره.
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۲۸ - ۲۸ دی ۱۳۹۰
۳
۱
به به
سوال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۳ - ۲۹ دی ۱۳۹۰
۰
۰
کی جرات کرده منفی بده .....
پریسا
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۷:۳۳ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۰
۰
۰
خیلی غذا های سنتی خوشمزه است لطفا عکس زیادی در اختیار ما قرار بدهید.