۲۹ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۳

کالاهای فاقد بارکد قاچاق محسوب می‌شوند

مدیر اجرایی طرح شبکه بازرسی و نظارت مردمی شبنم گفت: کالاهایی که تا اول بهمن ماه جاری بارکد روی آن‌ها نصب نشده باشد جزو کالای قاچاق محسوب می‌شوند.
کد خبر : ۵۰۹۴۵
به گزارش صراط به نقل از فارس، سید محمود خلخالی چهارشنبه شب در همایش طرح شبنم در استان بوشهر با بیان اینکه رعایت حقوق مصرف کننده و برخورداری از خدمات پس از فروش از اهداف اجرای طرح شبنم است،اظهار داشت: بارکدها با هم متفاوت بوده به طوری که بارکد هیچ کالایی با کالای دیگر مشابه نیست و این اقدامات برای امنیت بیشتر صورت گرفته است.
وی گفت: اجرای طرح شبنم برای چهارگروه کالایی رایانه و تلفن همراه، لوازم خانگی، تجهیزات پزشکی و لوازم آرایشی و بهداشتی مشخص شده و در آینده به سایر گروه‌های کالایی نیز می‌رسد.
مدیر اجرایی طرح شبکه بازرسی و نظارت مردمی شبنم بیان داشت: با بیان اینکه یک‌هزار و 322  قلم کالای وارداتی در سامانه طرح شبنم ثبت شده ‌است، اضافه کرد: بارکدهای مذکور 16 رقمی و قابلیت داشتن 7 هزار اطلاعات به صورت عددی و 4 هزار اطلاعات به صورت حروفی هستند.
وی با بیان اینکه 79 تولید کننده در طرح شبنم وارد شده‌اند، ادامه داد: اقدام برای نصب بارکد برای واردکنندگان ضروری است و تولیدکنندگان نیز می‌توانند از این طرح استفاده کنند.
خلخالی گفت: در راستای اجرای طرح شبنم واردکننده کالا با مراجعه به سامانه مربوطه برچسب اصالت شامل بارکد دو بعدی دریافت و روی کالای مورد نظر نصب می‌کند.
وی اظهار داشت: بارکدهای نصب شده روی کالاها، اطلاعات کاملی از کالا را داشته و عامل مهمی برای تضمین اصالت و کیفیت کالاها محسوب می‌شود.
خلخالی اضافه کرد: شناسایی فروشندگان و عوامل توزیع کالای قاچاق، اطمینان نسبت به برخورداری کالا از کیفیت اعلام شده، کاهش احتمال خرید کالای تقلبی، حمایت از تولید داخلی و واردکنندگان قانونی از مزایای این طرح است ضمن اینکه از تولید و توزیع کالای جعلی نیز جلوگیری می‌کند.
مدیر اجرایی طرح شبکه بازرسی و نظارت مردمی شبنم گفت: تاکنون 378 وارد کننده نام کالای در طرح شبنم ثبت و بارکد را دریافت کرده و همچنین حدود 20 میلیون بارکد دو بعدی برای نصب روز کالاهای مختلف تحویل شده است.
وی اظهار امیدواری کرد واردکنندگان کالا با نصب بارکد روی کالای خود از امکان قاچاق کالا و دیگر مشکلات موجود در این زمینه جلوگیری کنند.
گفتنی است ثبت نام در سایت شبنم، ثبت کالایی، ثبت درخواست، پرداخت مالی و ارائه گواهی دریافت کد رهگیری شبنم و الصاق آن برروی کالای مورد نظر از سلسله مراتب دریافت بارکد دوبعدی کالاست که انجام آن از سوی واردکنندگان کالا الزامی است.
 
 
 

آخرین اخبار و تصاویر اقتصادی را در سرویس اقتصادی صراط بخوانید.

برچسب ها: کالا قاچاق بارکد