۰۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۸

افزایش سرکوب اعتراضات در اردن

از سرگیری صادرات گاز مصر به اردن، سفر عبدالله دوم به آمریکا و افزایش اعتراضات مردمی و سرکوب معترضان از مهم‏ترین رخدادهای اردن در هفته گذشته است.
کد خبر : ۵۱۰۶۶
به گزارش صراط به نقل از فارس، منابع آگاه هفته گذشته اعلام کردند که خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، روز 29 ماه جاری میلادی، به همراه یک مسئول بلندپایه قطری به اردن سفر خواهد کرد.
 
پیش از این نیز مسئولان فلسطینی و اردنی اعلام کرده بودند که "تمیم بن حمد بن خلیفة آل ثانی" ولی‏عهد قطر، در این سفر خالد مشعل را همراهی خواهند کرد.
 
تا کنون این سفر چندین بار به تعویق افتاده که عدم همکاری قطر و وضعیت جاری در اردن از جمله این دلایل است.
 
مشعل در این سفر با "عون الخصاونه" نخست‌وزیر اردن و تعدادی از مسئولان ارشد این کشور دیدار و گفت‌‌وگو خواهد کرد.
 
اردن از زمان تبعید 5 تن از رهبران حماس از جمله مشعل از اردن به قطر در سال 1999 تا کنون به طور رسمی هیچ یک از مقام‌های این جنبش را به حضور نپذیرفته است.
 
مسئولان اردنی پس از گذشت 12 سال از قطع روابط با حماس، به دنبال کسب مشروعیت از طریق از سرگیری مجدد روابط خود با حماس هستند تا بتوانند از میزان اعتراضات و نارضایتی‏ها در این کشور بکاهند.
 
سفر شاه اردن به آمریکا و دیدار با اوباما و کلینتون
 
عبدالله دوم هفته گذشته به آمریکا سفر و با رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‏وگو کرد.
 
اوباما در دیدار با پادشاه اردن طی اظهاراتی با تقدیر و تشکر از خوش‌خدمتی متحد منطقه‌ای خود علیه سوریه‌ اعلام کرد: «ما همچنان شاهد خشونت‌های غیر قابل قبول جدید در سوریه هستیم و از شاه اردن به عنوان نخستین مقام عربی که خواستار کناره‌گیری بشار اسد از قدرت شده و در خواسته خود مصصم است، تشکر می‌کنیم.»
 
رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه خاطرنشان کرد: «ما به مشورت‌ و رایزنی‌ تنگاتنگ خود با اردن بمنظور اعمال فشار بین‌المللی بر رژیم کنونی سوریه با هدف انتقال دموکراتیک قدرت در کشور، ادامه خواهیم داد.»
 
عبدالله دوم سپس با "هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه این کشور دیدار و پیرامون آخرین تحولات منطقه و روابط دوجانبه آمریکا و اردن با وی گفت‏وگو کرد.
 
پادشاه اردن در این دیدار با اشاره به موضوع درگیر‏های فلسطین و رژیم صهیونیستی، بر تلاش کشورش به منظور از سرگیری مذاکرات سازش میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی تاکید کرد.
 
وی در رابطه با بحران کشورش در یک سال گذشته نیز گفت: ما در اردن به دنبال انجام اصلاحات هستیم و امیدواریم با کمک تمام نیروهای سیاسی کشور، این موضوع هرچه سریع‏تر محقق شود.
 
کلینتون نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه اردن یک هم‏پیمان استراتژیک برای آمریکا در منطقه است، آمادگی کشورش را برای کمک به اردن اعلام کرد.
 
مساله روابط دوجانبه اردن و آمریکا و راه‏های تقویت آن از دیگر مسائل مطرح شده در این دیدار بود.
 
پس از این دیدار، عبدالله دوم با روسای کمیسیون‏ها و دیگر مسوولان کنگره آمریکا دیدار و گفت‏وگو کرد.
 
پادشاه اردن وعده تشکیل دولت پارلمانی داد
 
عبدالله دوم در سفر خود به آمریکا، طی دیدار با اردنی‏های مقیم این کشور، وعده داد که به زودی دولت پارلمانی در این کشور تشکیل خواهد شد.
 
وی با اشاره به اوضاع جاری در اردن، از تمام فرزندان این کشور خواست تا کمک کنند و کشور را از بحران خارج سازند.
 
شاه اردن افزود: ما به دنبال انجام اصلاحات در کشور هستیم و در همین راستا به زودی انتخابات شورای شهر و پارلمان را برگزار خواهیم کرد.
 
عبدالله دوم تصریح کرد: می‏خواهیم که یک کمیته مستقل بر سلامت انتخابات نظارت کند تا اینگونه بتوانیم در آینده نزدیک، شاهد تشکیل دولت پارلمانی در کشور باشیم.
 
شاه اردن در رابطه با خیزش کشورهای عربی و کشیده شدن دامنه آن به کشورش نیز گفت: بهار عربی به اردن کشیده شد و سبب شد تا ما اصلاحاتی را در کشور انجام دهیم و روند سیاست‏های خود را اصلاح کنیم.
 
خودسوزی سومین شهروند اردنی در کمتر از 10 روز
 
دفتر رسانه ای مدیریت نیروهای امنیتی اردن هفته گذشته اعلام کرد که یک شهروند اردنی در استان "زرقا" (شمال اردن) اقدام به خودسوزی کرده است.
 
دفتر رسانه ای مدیریت نیروهای امنیتی اردن همچنین اعلام کرد که تحقیقات به منظور مشخص شدن دلایل این اقدام آغاز شده است.
 
هرچند دولت اردن تلاش دارد تا به نسبت دادن بیماری‏ روحی و روانی به شهروندان معترض، بر وضعیت نامناسب کشور سرپوش بگذارد ولی شکی نیست که اقداماتی ازقبیل خودسوزی، صرفا به دلیل اعتراض به وضعیت بحرانی شهروندان صورت می گیرد.
 
در هفته گذشته و طی کمتر از 48 ساعت، 2 شهروند اردنی دیگر نیز در اعتراض به وضعیت معیشتی، خود را به آتش کشیدند.
 
طی یک سال گذشته، این چهارمین شهروند اردنی است که در اعتراض به وضعیت معیشتی، خود سوزی کرده است.
 
از سرگیری انتقال گاز مصر به رژیم صهیونیستی و اردن
 
منابع آگاه در شرکت گاز طبیعی "جاسکو" در مصر که انتقال گاز از مصر به اردن و اراضی اشغالی را برعهده دارد، هفته گذشته اعلام کردند که طی چند روز آینده عملیات انتقال گاز به اردن و اراضی اشغالی از سر گرفته می‌شود.
 
این منابع افزودند: خطوط انتقال گاز مناطق "الیکو" در روستای "المیدان" و "ابوطبل" در منطقه "الزهور" که در انفجارهای اخیر آسیب دیده بودند، ترمیم و تعمیر شده‌اند و عملیات آزمایشی انتقال گاز از این خطوط لوله به اردن و اراضی اشغالی انجام شده است.
 
منابع مذکور در ادامه گفتند: ظرف چند روز آینده، عملیات انتقال گاز بر اساس توافق‌های صورت گرفته دوباره از سر گرفته می‌شود.
 
خط لوله‌های انتقال گاز از مصر به سرزمین‌های اشغالی و اردن پس از پیروزی انقلاب 25 ژانویه مصر بارها مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفته است.
 
مردم مصر خواهان قطع روابط کشور خود با اسرائیل و قطع صدور گاز این کشور به این رژیم هستند.
 
افزایش اعتراضات در اردن و سرکوب معترضان
 
هزاران تن از شهروندان اردنی در ادامه فعالیت‏های اعتراضی خود به عملکرد نظام، در حالی پس از برگزاری نماز جمعه در شهرهای مختلف این کشور تظاهرات کردند که افزایش چشمگیر تعداد مخالفان و بالا رفتن سقف شعارهای معترضین از نکات قابل توجه در تظاهرات امروز بود.
 
در شهر "امان" هزاران تن از شهروندان معترض پس از اقامه نماز جمعه از مقابل مسجد حسینی در مرکز این شهر تظاهرات کردند و خواستار تحقق فوری اصلاحات و مبارزه با فساد و مفسدان شدند.
 
در راستای این فعالیت، اسلامگرایان اردن با برگزاری یک گردهمایی عظیم در مسجد دانشگاه اردن، بی تفاوتی دولت نسبت به تحقق مطالبات شهروندان را به شدت محکوم کردند.
 
سایر شهرهای اردن از جمله کرک، بلقا، عقبه، طفیله، سلط و مادبا نیز شاهد برگزاری تظاهرات و سایر فعالیت‏های اعتراضی به عملکرد نظام بود.
 
علاوه بر پایتخت اردن، نیروهای امنیتی و نیروهای لباس شخصی حامی رژیم، با حمله به تظاهرات اعتراضی در منطقه "عنجره" (شمال اردن) تعدادی از معترضین را مجروح کرده‌اند.
 
 
 

آخرین اخبار و تصاویر سیاسی  را در سرویس سیاست صراط بخوانید.