۰۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۵

ادعای جدید نیرو هوایی آمریکا درمورد RQ170

کد خبر : ۵۱۳۹۹

نیروی هوایی آمریکا در بیانیه خود در این زمینه گفته است که به دلیل این که از علت سقوط این هواپیما در ایران آگاه شده و فهمیده است که سقوط آن کار ایران نبوده است، تصمیم گرفته پرواز این نوع هواپیماهای نظارتی را از سر بگیرد.

 
به گزارش صراط سایت خبری شفاف نوشت: تقریبا دو ماه پیش بود که ایران در بیانیه ای موفقیت خود در بر زمین نشاندن پهپاد فوق پیشرفته آمریکایی را اعلام کرد و این اقدام ایران یک افتضاح سیاسی دیگر در عرصه جهانی برای آمریکا به ارمغان آورد. اما به نظر می رسد مقامات آمریکا پس از گذشت این مدت به تازگی از خواب غفلت برخاسته ان و در تازه ترین اظهار نظر خود تلاش کرده اند این موفقیت چشمگیر متخصصین ایرانی را زیر سوال ببرند.

پایگاه خبری استراتژی پیج در گزارش خود در این زمینه با بیان این ادعا که هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکایی RQ170 به دلیل دیگری غیر از توان متخصصین ایران از کنترل آمریکا خارج شده است، مدعی شده است: نیروی هوایی ارتش آمریکا اخیرا اعلام کرده است که مقامات این نیرو از علت سقوط هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین خود در ایران که دو ماه پیش رخ داد، اطلاع دارند. اما قصد ندارند جزئیات مربوط به این مسئله را فاش کنند. تنها نکته ای که این مقامات به آن اشاره کرده اند این است که ادعا کرده اند ایران هیچ نقشی در این زمینه نداشته است.

در ادامه این گزارش ادعا شده است: نیروی هوایی آمریکا در بیانیه خود در این زمینه گفته است که به دلیل این که از علت سقوط این هواپیما در ایران آگاه شده و فهمیده است که سقوط آن کار ایران نبوده است، تصمیم گرفته پرواز این نوع هواپیماهای نظارتی را از سر بگیرد. علاوه بر این نیروی هوایی این مسئله را فاش کرده است که هواپیمای سقوط کرده در ایران توسط سازمان سیا به کار گرفته شده بود.

در بخش دیگری از این گزارش با بیان این که هواپیمای بدون سرنشین RQ170 نخستین بار دو سال پیش در افغانستان و کره جنوبی مورد استفاده قرار گرفت، آمده است: نیروی هوایی آمریکا از آن پس به این نتیجه رسید که این هواپیمای بدون سرنشین آمادگی اجرای ماموریت را برای انجام ماموریت های شناسایی و جاسوسی دارد و در طول یک دهه گذشته به طور مطلوبی مورد آزمایش قرار گرفته است. از سوی دیگر این باور وجود داشته است که این هواپیما می تواند جایگزین مناسبی برای هواپیمای بدون سرنشین U-2 و همچنین یک مکمل مناسب و خوب برای انجام عملیات های جنگی در سطح دنیا باشد. این هواپیما در کشورهای افغانستان، پاکستان و ایران در طول یک سال گذشته به انجا ماموریت پرداخته است.

این پایگاه خبری در ادامه گزارش خود آورده است: ابهامات و مسائل مشخص نشده بسیاری در مورد علت سقوط این هواپیما در ایران وجود دارد، برای مثال در ماه دسامبر ایران هواپیمایی را که به نظر می رسید همان هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکایی است، به نمایش گذاشت و اعلام کرد که خود موفق به بر زمین نشاندن این هواپیما شده است. ایران همچنین اعلام کرد که کنترل این هواپیما را از دست عوامل سیا خارج کرده و خود کنترل آن را به دست گرفته است. این در حالی است که مقامات آمریکایی مدعی هستند این سخن مقامات ایران غیر ممکن است و این کار توسط متخصصین ایرانی انجام نشده است.

در بخش دیگری از گزارش پایگاه استراتژی پیج ادعا شده است: بسیاری از کارشناسان آمریکایی تصاویر منتشر شده از این هواپیما را مورد بررسی قرار داده و اعلام کرده اند مه این هواپیما از نظر اندازه و شکل شبیه هواپیمای RQ170 است، اما رنگ آن با مدل اصلی متفاوت است. در واقع رنگ هواپیمای به نمایش درآمده برای نیروی هوایی آمریکا کاملا ناشناخته است. علاوه بر این بررسی دقیق تر این هواپیما نشان می دهد که ایرانی ها مدل این هواپیما را شبیه سازی کرده اند.

این گزارش در ادامه می افزاید: در حال حاضر تنها چیزی که می توان از آن مطمئن بود این است که نیروی هوایی آمریکا ارتباط خود با این هواپیما را در روز سقوط آن از دست داده است و به همین دلیل هواپیما سقوط کرده است. اکنون رازهای زیادی در مورد این هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین و علت سقوط آن در پرده ای از ابهام باقی مانده است، با وجود این ظاهرا برخی رازهای آن اکنون افشا شده است.

در بخش پایانی این گزارش آمده است: افشای دقیق این مسئله که این هواپیما چرا و چگونه ارتباط خود را با مرکز از دست داد و سقوط کرد، چندین سال به طول خواهد انجامید. مشکلاتی این چنینی برای نیروی آمریکا در دهه های گذشته رخ داده و تاثیراتی به همراه داشته است. برای مثال در دهه 1990 هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در پاکستان سقوط کرد و این مسئله به تولید موشک کروز پاکستان کمک زیادی کرد. در دهه 1960 نیز هواپیمای دیگری در ویتنام سقوط کرد و چین و روسیه از فناوری آن برای خود استفاده کردند. اما سوال این است که آیا ایران هم می تواند این کار را با RQ170 انجام دهد؟

 

برچسب ها: آمریکا پهباد RQ170
نظرات بینندگان
حميد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۰
۶
۱
نيروي هوايي آمريكا چطور فهميدند اين موضوع رو ؟در صورتي كه اصلاً در جريان ساخت و عمليات اين هواپيماها قرار ندارند. نيروي هوايي يه حرفي ميزني ها...
سيد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۰
۶
۰
خسته نباشيد واقعا.....!
اگه ماكت بود پس چرا اوباما درخواست تحويل گرفتن را داده بود؟؟؟؟
صراط جان تحليل خودت رو هم آخرش مي نوشتي.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۶ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۰
۲
۰
امریکا ادعا کرده یک ایرانی سر مرز ریموت پرایدش اتصالی کرده بود
مهرداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۰ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۰
۱
۰
در واقع اگر به بالهای پهپاد نگاه کنید مشخصه که یکپارچه نیست و چسب شده در ماکت بودنش شکی نیست ولی ایران پهپاد یا لاشه اونو داره
حرف اوباما بیشتر برای ترسوندن اعراب بود همونطور که دیدین 2 هفته نگذشت که قراداد های نظامی از هر طرف به سمت آمریکا روانه شد