۰۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۶

مراقب فيلترشكن‌هاي دزد باشيد

اين کارشناس فناوري اطلاعات درباره مکانيزم اين نرم‌افزار، تصريح کرد: غالب نرم‌افزارهايي که براي عبور از فيلتر به کار مي‌روند، به‌صورت يک کلاينت در سيستم کاربراند که با ايجاد دو پروکسي در سيستم کاربر و در سرور مربوطه مي‌توانند شرايط عبور از فيلتر را فراهم آورند.
کد خبر : ۵۱۷۸۲

اگرچه نرم‌افزار فيلترشكن رسما براي عبور از فيلترهاي قانوني يک کشور به وجود نيامده است و مي‌توان از تکنولوژي آن در جهت اهداف تجاري، آموزشي، سياسي و اطلاعاتي استفاده کرد اما اين نرم‌افزارها با بهره‌گيري از تغيير فرمت انتقال، کد کردن داده، همراه با مسيرهاي امن اين کار را انجام مي‌دهند و شايد پايين‌ترين کاربرد آن‌ها در بحث عبور از فيلترهاي قانوني در يک کشور باشد.

به گزارش صراط حامد نکيسا - كارشناس فناوري اطلاعات - در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين مطلب اظهار کرد: آمار تعداد استفاده‌کنندگان از فيلترشکن و کاربرد آن با توجه به نتايج موتورهاي جست‌وجو نااميدکننده است اما امکان رديابي چنين افرادي به سادگي و از طريق ISP امکان‌پذير است.

به گفته او نرم‌افزارهاي فيلترشکن از جمله نرم‌افزارهايي به‌شمار مي‌روند که به دلايل مختلف مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

اين کارشناس فناوري اطلاعات درباره مکانيزم اين نرم‌افزار، تصريح کرد: غالب نرم‌افزارهايي که براي عبور از فيلتر به کار مي‌روند، به‌صورت يک کلاينت در سيستم کاربراند که با ايجاد دو پروکسي در سيستم کاربر و در سرور مربوطه مي‌توانند شرايط عبور از فيلتر را فراهم آورند.

وي ادامه داد: پروکسي اول در سيستم کاربر ايجاد مي‌شود و مرورگر را مقيد مي‌کند که از يک آدرس خاص براي ارسال و دريافت درخواست استفاده کند؛ براي ايجاد اين نوع پروکسي از آدرس پيش‌فرض لوکال که براي هيچ سيستم ديگري استفاده نمي‌شود، استفاده مي‌کنند و هم‌چنين يک پورت غيراستاندارد تنظيمات پروکسي مي‌تواند توسط خود کاربر يا به‌صورت خودکار در مرورگر انجام شود. روش مستقيم نيز براي دسترسي به پروکسي با همين تنظيمات انجام مي‌شود.

نکيسا افزود: پس از اين مرحله اگر مرورگر درخواستي را ارسال کند، الزاماً به نرم‌افزار کلاينت مي‌رسد، در اين مرحله نرم‌افزار کلاينت با کد کردن اين درخواست و استفاده از يک مسير امن مي‌تواند به آدرسي در اينترنت و يک پورت مشخص دسترسي پيدا کند و درخواست خود را در اختيار يک برنامه برروي آن پورت قرار دهد.

به گفته او اين برنامه پس از دريافت درخواست کاربر نتايج مورد نظر را به صورت کد شده در اختيار کلاينت قرار داده و کلاينت نيز از همان مسير اول اطلاعات را به مرورگر باز مي‌گرداند.

وي خاطرنشان کرد: هيچ تضميني وجود ندارد که اين نرم‌افزار تنها کار ما را انجام دهد، يعني اين امکان وجود دارد که در حين باز کردن پورت براي دسترسي به سرور، پورتي را براي کپي کردن اسناد تصاوير برروي يک سرور اينترنتي در رايانه ما باز کند و اسناد شخصي ما را بدزدد.

او افزود: اين نرم‌افزارها با عنوان فيلترشکن معمولاً براي اهداف بشردوستانه توليد نمي‌شوند و در بسياري از موارد پشت آن‌ها (گروه‌هاي سياسي ضدنظام حاکم بر کشورها، سازمان‌هاي جاسوسي، گروه‌هاي شيطان‌پرست و همجنس‌گرا) و با اهدافي از قبيل سياسي، مادي و اطلاعاتي وجود دارند.

به گفته او برنامه سرويس‌دهنده کلاينت الزاماً يک سرور بزرگ نيست و حتي با يک اسکريپت ساده مي‌توان اين سرويس‌دهنده را ساخت، بنابراين تکنولوژي خاصي در اختيار سازندگان اين نرم‌افزارها نيست.

نکيسا تصريح کرد: برنامه کلاينت مي‌تواند از مسير امن استفاده کند يا نكند، به اين معني که در صورت عدم استفاده از مسير امن ممكن است اطلاعات شما افشا شود، چراکه از يک الگوريتم دو طرفه بايد استفاده کرد.

بنا بر اعلام، برنامه کلاينت معمولاً به يک آدرس متصل نمي‌شود و برحسب ميزان ترافيک سرور اينترنتي ميان چند سرويس‌دهنده سوييچ مي‌شود و هم‌چنين هنگام کار با اين نرم‌افزار معمولاً فايروال و ويروس‌کش اخطار مي‌دهند و شما اين نرم‌افزار را تأييد مي‌کنيد، اين بدان معني است که شما از صحت کار اين برنامه آگاه هستيد و حال آنکه اين طور نيست، درنتيجه ممکن است رايانه شما ويروسي و يا اطلاعات آن سرقت يا خراب شود.

آخرین اخبار و تصاویر اجتماعی  را در سرویس جامعه صراط بخوانید.

برچسب ها: فیلتر شکن دزدی
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۰
۱۰
۲
خوب فیلتر نکنید تا ما هم مجبور نباشیم از فیلتر شکن استفاده کنیم...یکی بیاید بگوید چرا فیسبوک فیلتر است...نکند شما ها هم به این نتیجه رسیده اید که همفکری مردم به ضضرر شما است